הנגיד לשעבר יעקב פרנקל בקפלן בשבוע ה-30 למחאה: "מעולם לא ראינו השמדת ערך כה גדולה תוך זמן כה קצר"

ההפגנות התחדשו ברחבי הארץ • בעקבות העברת החוק לביטול עילת הסבירות הוגשו לפחות 8 עתירות לבג"ץ הדורשות פסילה • העתירה האחרונה שהוגשה השבוע טוענת כי ביטול עילת הסבירות יחשוף את אנשי מערכת הביטחון לחקירה והעמדה לדין בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג • בקפלן נאם הנגיד לשעבר פרופ' יעקב פרנקל בפנייה אישית לרה"מ: "למען עתיד ילדינו"

ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב / צילום: גלעד פירסט
ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב / צילום: גלעד פירסט

ההפגנות ברחבי הארץ התחדשו אמש (שבת), זה השבוע ה-30, אחרי שבוע מחאה סוער. זאת לאחר שביום שני עבר החוק לביטול עילת הסבירות בכנסת ברוב של 64 חברי כנסת מול 0 בשל החרמת האופוזיציה את ההצבעה.

נתניהו סירב להתחייב שיציית לפסיקת בג"ץ אם יפסול את ביטול עילת הסבירות 
החוק לפיצול סמכויות היועמ"ש הונח, עורר סערה ונמשך
חוק הסבירות עשוי להתברר כניצחון פירוס עבור תומכי הממשלה 

עשרות אלפים הפגינו במוקד המרכזי לאורך רחוב קפלן בתל אביב - מאבן גבירול ועד צומת עזריאלי ודרך השלום. במקביל, התקיימו הפגנות בלמעלה מ-100 מוקדים ברחבי הארץ, בהם חיפה שם מתקיימת תהלוכה, הרצליה, צומת הגומא, צומת נהלל, כרכור, מצפה רמון, רמת השרון, בית השיטה, נס ציונה, גשר חמד, ורמלה.

הפגנה בנס ציונה / צילום: אביב חסידוב
 הפגנה בנס ציונה / צילום: אביב חסידוב

צומת פארק המדע ברחובות וצומת הגומא נחסמו לתנועה בשל ההפגנות. בתל אביב ובחיפה המשטרה חסמה מראש רחובות סמוכים למקום ההפגנה. העליה מנתיבי איילון במחלף השלום נסגרה לתנועה.

קודם להפגנה המרכזית בקפלן, יצאה הצעדה השבועית של ארגוני המחאה והפעם מתחנת משטרת לב תל אביב בתחנת הרכבת סבידור מרכז במחאה על האלימות המשטרתית ביום שני האחרון. בהפגנה המרכזית בקפלן נאמו: נגיד בנק ישראל לשעבר פרופ' יעקב פרנקל, שרון ארדה ממחאת ההי-טק, עמרי רונן ממחאת אחים לנשק, ונציגי מחאת הסטודנטים: גידי ברן ונעמה מכלוף ממחאת הסטודנטים. הזמרת אחינועם ניני הופיעה.

צומת פארק המדע ברחובות / צילום: רובי יהב
 צומת פארק המדע ברחובות / צילום: רובי יהב

הנגיד לשעבר פרופ' יעקב פרנקל לנתניהו: "זה הזמן לעצור!"

הנגיד לשעבר, פרופ' יעקב פרנקל, נאם בקפלן: "מעולם לא חווינו השמדת ערך גדולה שנעשתה תוך זמן כה קצר. לא על-ידי אויבים מבחוץ - אלא על ידי מדיניות ממשלתית".

פרנקל: "מאז פרסום תכנית ההפיכה המשטרית, הצמיחה הכלכלית נפגעה, השקל פוחת, ההשקעות קרסו, הבורסה קרטעה, ענף ההייטק שמספק רבע מהמיסים הישירים ומהווה למעלה ממחצית מסך היצוא הישראלי, ספג וממשיך לספוג מכה אדירה. וחמור מכל - ההון האנושי שלנו - ההייטקיסטים, מומחי הסייבר, מדענים ורופאים - מחפשים דרכים להגר. אלה רק הניצנים הראשונים. את ההשלכות האמיתיות אנחנו עדיין לא מרגישים"

עוד אמר פרנקל: "דירוג אשראי אלה לא רק צמד מילים בדוחות שמעלים אבק - זה החיים עצמם. פגיעה בדירוג האשראי של ישראל תשפיע על כל אזרחית ואזרח. הממשלה תצטרך לשלם יותר עבור הלוואות שהיא נוטלת, וכתוצאה מכך כולנו נשלם ריבית יותר גבוהה על הלוואות, זה כולל את כולם. בעלי משכנתאות, הלוואות לרכב, הלוואות לעסקים, ואפילו על המינוס בבנק. השקל יהיה שווה פחות, וסל המצרכים שכולנו צורכים יתייקר. בעיית יוקר המחייה שגם ככה חונקת את מעמד הביניים תחמיר עוד יותר. וכל זה - בשביל מה?"

קפלן / צילום: אמיר גולדשטיין
 קפלן / צילום: אמיר גולדשטיין

פרנקל הוסיף: "ההשקעות תרדנה, והצמיחה הכלכלית תפגע. כבר עכשיו, ביצועי הבורסה הישראלית נפגעו, ולמרות שהעולם מתאושש, אנחנו בפיגור רב. והבורסה אינה עניין רק לעשירים, כל אחד מאיתנו מושקע בבורסה ישירות או בעקיפין, כל מי שיש לו קרן פנסיה, כל מי שיש לו קרן נאמנות, כל מי שיש לו קופת גמל, מושקע בבורסה ובחצי השנה האחרונה ניזוק מאוד. ואני שוב שואל: כל זה - בשביל מה?"

פרנקל ביקש לפנות באופן אישי לראש הממשלה: "אני פונה אליך כמי שמונה על ידך לנגידות והוביל יחד איתך את כלכלת ישראל במשך שנים רבות, יחד פעלנו להורדת האינפלציה, ולשיפור מעמדה של ישראל בעולם. אני פונה אליך למען עתיד ילדינו ונכדינו, רק בידיך למנוע את ההתדרדרות לתהום. זה הזמן להשתחרר מכבלי הפוליטיקה, זה הזמן לעצור!"

צעדה בחיפה
 צעדה בחיפה

עתירה חדשה לבג"ץ: ביטול עילת הסבירות חושף אנשי ביטחון להעמדה לדין בהאג

בעקבות העברת החוק, שנועד להגביל את בג"ץ לבחון את החלטות השרים והממשלה, הוגשו לפחות 8 עתירות לבג"ץ הדורשות לפסול את החוק. העתירות נקבעו לדיון ב-7 לספטמבר ובקשה למתן צו ביניים למנוע את כניסת החוק לתוקף נדחתה. הרכב השופטים טרם נקבע.

ביום חמישי האחרון הוגשה העתירה השמינית לבג"ץ, על ידי אל"מ במילואים, המייעץ לצה"ל בפעילותו ברצועת עזה. שם העותר נאסר לפרסום. העותר טוען כי ביטול עילת הסבירות יחשוף את אנשי מערכת הביטחון, העוסקים בליבת הפעילות המבצעית, לחקירה והעמדה לדין בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

הפגנות בצומת הגומא / צילום: אמיר שושני
 הפגנות בצומת הגומא / צילום: אמיר שושני

בנוסף טוען העותר, כי נפל פגם בהליך החקיקה, בשל סירובו חסר התקדים של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגוש את הרמטכ"ל שהגיע לכנסת ביום ההצבעה ובכך נמנע מלקבל מידע עדכני אודות ההשלכות הביטחוניות של החקיקה. לדברי בא כוחו של העותר עו"ד עודד סבוראי, "הודאתו במהלך הסופ״ש של ח״כ יולי אדלשטיין, יו״ר ועדת חוץ וביטחון, שהוא ״נרדם בשמירה״, מדגישה מאד את חשיבות העתירה, המכוונת גם נגד ועדת חוץ וביטחון.

אילו היה ח״כ אדלשטיין ערני ואילו היה מבצע את תפקידו והיה נאמן לשליחותו, יש להניח שהחשיפה להאג והאיום הביטחוני כתוצאה מהחקיקה היו נדונים בוועדת חו״ב ומקבלים ביטוי בשאלה האם למהר ולהמשיך בהליך החקיקה".

בן גביר על המחאה נגד שוטרים שתקפו: "קמפיין שיימינג"

מפגינים הציבו שלטים במוקדי מחאה עם תמונות ושמות שוטרים שתקפו, על-פי פרסומים, מפגינים. בתגובה המשטרה הודיעה שתחקור את המבצעים בחשד להעלבת עובד ציבור, הוצאת לשון הרע והסתה לאלימות. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס לשלטים ואמר כי מדובר ב"קמפיין שיימינג והסתה של חבורת אנרכיסטים". בן גביר הוסיף "אני מגבה את שוטרי משטרת ישראל הגיבורים ואת השוטרים הללו שמוסרים את נפשם בשטח וגם עומדים תחת מתקפות ברשתות".

פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה מסרו בתגובה כי "מדובר בחקירות סרק שכל מטרתן היא להלך אימים על המוחים. המפגינים שהניפו שלטים לא ביצעו אף אחת מהעבירות שצוינו בהודעת המשטרה", וכי השימוש בעבירה של העלבת עובד ציבור לא מקובל במדינות דמוקרטיות. "במקום לטפל בבעיה של אלימות משטרתית, עוסקת המשטרה בניסיונות הרתעה של המוחים נגד אלימות זו, תוך פגיעה בחופש הביטוי".