​שנה לאחר ש"תרמה משמעותית" להצעת חוק של ביידן: הערת עסק חי לנוסטרומו

חברת אגירת האנרגיה טענה כי יש לה חלק בגיבוש הצעת הממשל האמריקאי לתת תמריצי מס על השקעה במתקני אגירה • הנהלת החברה מעריכה שמקורות המימון העומדים לרשותה אינם מאפשרים לה להמשיך בפעילות שוטפת לתקופה של שנה לפחות • החברה הוציאה לפועל תכנית התייעלות הכוללת קיצוצי שכר והתאמת תקציב

יורם אשרי מנכ''ל נוסטרומו
יורם אשרי מנכ''ל נוסטרומו

לפני שנה הפתיעה חברת אגירת האנרגיה נוסטרומו את המשקיעים בת"א, כשדיווחה שהייתה לה "תרומה משמעותית" בגיבוש נוסח הצעת חוק של ממשל ביידן בתחום האנרגיה המתחדשת. הצעת החוק הפדרלי (Inflation Reduction Act) כללה, בין היתר, חבילת תמריצי מס לעידוד המאבק בשינוי האקלים, ביניהם זיכוי מס של עד 30% להשקעה במתקני אגירת אנרגיה.

בנק ישראל לבנקים: מצפה שתגדילו את ההפרשות להפסדי אשראי
צמצום מסלולי ההשקעה: כך תעבוד הרפורמה החדשה של שוק ההון
אחרי השבוע הגרוע מאז מרץ: מה צפוי בוול סטריט

החוק אושר באוגוסט שעבר, ונוסטורמו דיווחה אז כי "משמעות זיכוי המס עבור החברה היא הפחתה משמעותית בעלות האפקטיבית של מתקן אגירת האנרגיה של החברה, לגורם הרוכש או המממן אותו, אשר עתידה לשפר באופן מהותי את התועלת הכלכלית וההחזר על ההשקעה". נוסטרומו העריכה אז כי "להצעת החוק שאושרה תהיה תרומה משמעותית לשיווק מערכות האגירה שלה בשוק האמריקאי ועל רווחיותה".

שנה לאחר אישור החוק, ולפחות בדוחות נוסטרומו לסיכום המחצית הראשונה של 2023 עדיין לא רואים את ההשפעה החיובית. רחוק מכך. רואי החשבון של החברה, פירמת קסלמן וקסלמן, צירפו לדוחות החברה הערת "עסק חי", והנהלת נוסטרומו מעריכה שמקורות המימון העומדים לרשותה אינם מאפשרים לה להמשיך את פעילותה השוטפת לתקופה של לפחות 12 חודשים ממועד אישור הדוחות הכספיים.

פועלת לקבל הלוואה בערבות פדרלית

לפיכך היא מציינת שהוציאה לפועל תוכנית התייעלות רחבה שכללה, בין היתר, קיצוצי שכר של כל עובדי החברה והתאמה של התקציב. בנוסף, החברה פועלת במקביל להשלים גיוס ופונה למשקיעים פוטנציאליים רבים בישראל ובחו"ל ואף שכרה בנק השקעות לצורך זה.

נוסטרומו גם פועלת לקבל מסגרת הלוואה מהממשל הפדרלי בארה"ב, בסך של עד 176 מיליון דולר בערבות של משרד האנרגיה האמריקאי, לטובת פריסת מערכות אנרגיה שלה בארה"ב.

נוסטרומו מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות לאגירה ולניהול ביקושי אנרגיה תרמית, לבנייני משרדים, קניונים, בתי חולים, חוות שרתים וגופים מסחריים אחרים. את המחצית הראשונה של 2023 סיימה החברה ללא הכנסות, ועם גידול של 5.4% בהוצאות התפעוליות שהסתכמו ב־12.9 מיליון שקל. ההפסד לתקופה זו עמד על 11.8 מיליון שקל, לעומת 9.5 מיליון שקל במחצית הראשונה ב־2022. החברה נסחרת בשווי 47 מיליון שקל לאחר ירידה של 49% בשנה האחרונה.