משכנתה | פרשנות

המשכנתאות לחרדים: חלטורה, לא פשע מאורגן

צר לי לאכזב: אף אחד לא מבצע עסקה סיבובית עם גמ"חים וישיבות רק כדי להלבין אלפי שקלים של הכנסה מהכולל • האברכים בסך הכול מגיעים לרגע שבו הם צריכים להראות לבנק אסמכתאות על הכנסה, לפי דרישת בנק ישראל

המשכנתאות לחרדים הן חלטורה, לא פשע מאורגן / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המשכנתאות לחרדים הן חלטורה, לא פשע מאורגן / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חרדים קונים ומחזיקים דירות לפחות כמו בציבור הכללי, ותהייה שעולה מאז ומעולם היא איך הם עושים זאת. גם אם הם אוספים שקל לשקל, גם אם הם לא יטוסו אף פעם לחופשה ולא ילכו למסעדה, המספרים לא מתכנסים. ודאי לא כששיעור הפריון הממוצע לאם חרדית עומד על 6.7 ילדים, לעומת 2.9 ילדים לאם בציבור הכללי.

המסמך שהסעיר את הרשת והתגובה של מזרחי טפחות: האם קיים עיוות בשוק המשכנתאות לחברה החרדית?
בדיקת גלובס: אלו השכונות עם הכי הרבה דירות מושכרות בישראל  

אבל אחרי שכתבתי את זה, צר לי לאכזב: אף אחד לא מבצע עסקה סיבובית עם גמ"חים וישיבות רק כדי להלבין אלפי שקלים של הכנסה מהכולל. למעשה, עד הכנסה של 7,400 שקל בחודש יש בישראל מס הכנסה שלילי, כך שלא מעט "כוללניקים" נדפקים מההרגל לעבוד בלי תלושים ובלי בנקים.

האברך הזה - שמקבל כ-700 שקל לחודש מהכולל, עוד כמה אלפים בודדים על לימוד בבתי הספר ואולי עוד כמה מאות שקלים על שיעורים פרטיים בערב, בסך הכול מגיע לרגע שבו הוא צריך לפתע להראות לבנק אסמכתאות על הכנסה, לפי דרישת בנק ישראל. לכן, הוא יבקש מכל אותם משלמים להעביר את הכסף לעמותה, ויקבל ממנה את הצ'ק באופן רשמי - כולל אישור מבית הדין שהכסף לגמרי שלו.

"יש מקרים הרבה יותר מרחיקי לכת"

עקום? בהחלט. אבל לא המעשה הכי פלילי שהכרתם. ולא שהגמ"חים לא משמשים פה ושם צינור להלבנות הון, אבל תחפשו את הפושעים שמגיעים לשם עם מזוודות, ולא את אלה שבאים עם כמה שטרות בתוך שקית של אושר עד.

יונתן ברלינר, היועץ המקצועי של התאחדות יועצי המשכנתאות, כתב השבוע ש"יש מספר לא מבוטל של מקרים הרבה יותר מרחיקי לכת מתצהיר דיין, שבהם משתמשים הבנקים כאסמכתאות".

עבור כולם, לא רק לציבור החרדי. למשל, אישור מההורים שהם עוזרים באופן קבוע לילדים, או "אישור קבלה לעבודה", שפירושו לעיתים רק דף הצהרה של עסק כלשהו, שלפיו פלוני עתיד לעבוד באותו מקום תמורת כך וכך.

בסופו של דבר, חשוב לזכור מי עומד בצד השני של המתרס. לא האפיפיור ניצב שם, אלא גוף שמתפרנס מלתת לנו כסף, כדי ליהנות מהריבית שנשלם לו בעשרות השנים הבאות. אם הוא רואה לפניו זוג חרדי שמכניס 10,000 שקל וזקוק להלוואה של 4,000 שקל, הוא ישמח לתת להם את הכסף.

ראשית, כי חדלות הפירעון במגזר מזערית. ושנית, כי מראש הם יבקשו בדרך כלל הלוואות נמוכות יחסית. לא בכדי שר השיכון גולדקנופף סידר לאחרונה לרוכשים מענק בגובה 50 אלף שקל, על רכישת דירה עד מחיר של 600 אלף שקל. מישהו בציבור הכללי מכיר דירות במחירים כאלו?