הקבוצה ההודית הגיעה לנמל חיפה ופתחה במשא ומתן לקיצוצים

בתקשורת בהודו דווח כי חברת הנמלים של קבוצת אדאני פתחה במגעים מול ועד העובדים לתוכנית פרישה מרצון • לדברי המנכ"ל, כ־80% מעלויות התפעול - בעקבות הוצאות על כוח אדם

נמל חיפה. בעיגול: גאוטם אדאני / צילום: איל יצהר, אמיר כהן (רויטרס)
נמל חיפה. בעיגול: גאוטם אדאני / צילום: איל יצהר, אמיר כהן (רויטרס)

כ־8 חודשים אחרי שרכשה את נמל חיפה תמורת 4.1 מיליארד שקל, קבוצת אדאני מנהלת משא־ומתן מול ועד העובדים על תוכנית פרישה מרצון. קארן אדאני, מנכ"ל חברת הנמלים של הקבוצה (APSEZ), צוטט בתקשורת ההודית כשהוא מספר על המגעים. לדבריו, כ־80% מעלויות התפעול של החברה הם בעקבות הוצאות על כוח אדם.

מנהלת רשות החברות פנתה בשנית לנתניהו וביקשה את התערבותו מול השר אמסלם 
ליטר דלק בכ־8 שקלים או אובדן של מיליארדים: דילמה באוצר סביב סבסוד הבלו | ניתוח

בוועד העובדים ובנמל חיפה אישרו את הפרטים בתגובה משותפת: "הנהלת נמל חיפה מקבוצת אדאני־גדות, ההסתדרות ונציגות העובדים, נמצאות בתחילתו של משא מתן אשר מנוהל בשיתוף פעולה מלא וברוח טובה. זאת, במטרה לחזק את הנמל בהיבט המקצועי ובהיבט העסקי, תוך שמירה מלאה על זכויות העובדות והעובדים. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות עו"ד אייל ידין, ומנכ"ל הנמל אודי שרון, רואים חשיבות רבה בניהול שיח פורה, לטובת הצלחת הנמל".

הפרטתו של נמל חיפה הסתיימה בתחילת השנה כאשר קבוצת אדאני־גדות, המורכבת מהקונצרן של המיליארדר ההודי גאוטם אדאני ומחברת גדות הישראלית, נכנסה להנהלתה. הקבוצה זכתה במכרז ההפרטה, תמורת הסכום שהיה גבוה משמעותית משאר המועמדים לזכייה במכרז (3.9 מיליארד בתוספת 200 מיליון שקל שניתנו לקבוצה בתור משתתף אסטרטגי). עוד לפני הליך ההפרטה, במשרדי הממשלה ובנמל הגיעו להסכמות על קיצוץ משמעותי בכוח האדם, מ־1,100 עובדים לכ־700.

הריבית והתחרות מערימים קשיים

נמל חיפה מתמודד בתקופה האחרונה עם תחרות משמעותית מול הנמלים האחרים, גם הפרטיים וגם הממשלתיים. בתחום תנועות המכולות נמל המפרץ גרף את הבכורה בחציון הראשון של השנה עם 454 אלף TEU (יחידת המדידה של מכולות) שהועברו בו. זאת, לעומת 362 בנמל חיפה. בנמל אשדוד הממשלתי הועברו הכי הרבה מכולות (593 אלפי TEU) והתחרות גם במרחב זה מתחזקת כשבנמל הדרום הועברו 239 אלפי TEU.

כשבוחנים את המטען הכללי שהועבר בחציון זה, נמל המספנות הפרטי הסמוך לנמל חיפה העביר הכי הרבה מטענים כלליים כשהועברו בו 876 אלף טונות, בנמל חיפה 749 אלף טונות ובנמל המפרץ 203 אלף טונות. בדרום - בנמל אשדוד הועברו 563 אלף ובנמל הדרום 45 אלף.

גם סביבת הריבית הגבוהה מאיימת על הנמל. מודל המימון שלו כלל הון עצמי של כ־1.2 מיליארד שקל, הלוואות בעלים של 1.6 מיליארד שקל, וכן הלוואה של 1.1 מיליארד שקל מקונסורציום של גופים ישראלים בהובלת בנק מזרחי טפחות שכלל גם את הבנק הבינלאומי ובית ההשקעות מיטב. מדובר בהלוואת גישור שניתנה לאדאני לתקופה של שנתיים.

הפיתוח הנדל"ני משאיר סיבות לאופטימיות

יחד עם זאת, לחברה גם הזדמנויות שונות כמו תקציב בסך מיליארד שקל, שהושאר בקופתה ומיועד להשקעה בתשתיות, פיתוח והתמקצעות בתחומים אחרים, כמו פעילות רבה יותר בתחום המטען הכללי והקמת ממגורה. כל זאת לצד פיתוח נדל"ני בחזית הים של חיפה כשהתוכנית העתידית לאזור כוללת הקמת בתי מלון, דיוטי פרי וטרמינל נוסעים וכן מקומות להסעדה ובילוי. בנוסף, גורמים בענף העריכו עוד לפני שהחברה נכנסה לניהול הנמל כי תבוצע התייעלות בכוח האדם.