האם החוק מאפשר להפעיל את הרכבת הקלה בשבת ובחג?

האם יש הבדל חוקי בין הפעלת אוטובוסים לרכבות קלות בשבת? הצצנו בחוקים • המשרוקית של גלובס

מרב מיכאלי, העבודה (שרון כידון וישי שנרב, רדיו ynet, 20.8.23) / צילום: דוברות הכנסת
מרב מיכאלי, העבודה (שרון כידון וישי שנרב, רדיו ynet, 20.8.23) / צילום: דוברות הכנסת

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

השקת הרכבת הקלה בגוש דן, למרות החגיגות, משכה גם ביקורת. החלטת שרת התחבורה מירי רגב להשבית את פעילות הרכבת הקלה בשבת גררה לא מעט מחאות. מי שהתייחסה לכך הייתה קודמתה של רגב בתפקיד, יו"ר העבודה מרב מיכאלי, שאמרה בריאיון לרדיו ynet שלו הרכבת הקלה הייתה מתחילה לפעול בתקופתה היא הייתה נוסעת גם בשבת. כשהמראיינים תהו במה זה שונה מאוטובוסים, שלא פעלו בשבת תחת מיכאלי, היא שלפה נימוק משפטי: "האוטובוסים פועלים לפי חוק אחד… ומסובך להפעיל אותם בשבת. הרכבת הקלה פועלת מתוקף חוק אחר, שבו אין איסור על נסיעה בשבת".

האומנם החוק מבחין בין שני אמצעי התחבורה האלו בשבת? בדקנו. עו"ד אורי נרוב, מנהל המחלקה המשפטית של המרכז הרפורמי לדת ומדינה, הפנה אותנו לחוקים. האוטובוסים מופעלים מכוח פקודת התעבורה, אליה נוסף ב־1991 סעיף 71, שמסמיך את שר התחבורה להתקין תקנות שעניינן "איסור הפעלת אוטובוס ציבורי בימי מנוחה בקו שירות", תוך הנחיה שהשר יתחשב ככל הניתן במסורת ישראל. תקנה 386א לתקנות התעבורה קובעת ש"הרשות לא תיתן רשיון קו להפעלת אוטובוס ציבורי בימי מנוחה", אלא אם כן הקו עומד בתנאים מסוימים, כמו הסעה לבית חולים או פועל ביישובים לא יהודים.

לעומת זאת, הרכבת הקלה מופעלת מכוח פקודת מסילות הברזל. שם אין כל התייחסות להפעלת רכבות, רגילות או קלות, ביום המנוחה. למעשה, המונח הזה לא מוזכר כלל בחוק, כמו גם המילה "שבת".

מה המשמעות? "התפיסה היא שפוגעים בזכויות חוקתיות רק בחקיקה ראשית ובאופן מפורש", הסביר לנו פרופ' אביעד הכהן, נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, מה עומד מאחורי העברת סעיף 71. מאחר שמניעת תחבורה ציבורית בשבת פוגעת בחופש התנועה ובזכות לשוויון, היה צורך להסמיך את השר למנוע מאוטובוסים לנסוע בשבת.

אך אין הסמכה דומה לגבי רכבות קלות (אי־הפעלת הרכבת הרגילה, הסביר הכהן, מתאפשרת מהסטטוס קוו). "האיסור של השרה על הפעלת הרכבת הקלה בשבת הוא למעשה בניגוד לחוק", אומר נרוב. "אם אין הוראה בחוק שמאפשרת לשר לפעול משיקולי דת, אז הוא יכול לפעול רק משיקולי תעבורה", מוסיף הכהן. עם זאת, הוא לא בטוח שבמקרה של עתירה לבג"ץ יחייבו את רגב להפעיל את הרכבת הקלה בשבת: "כנראה שבג"ץ ידרוש מהכנסת להסמיך את שר התחבורה בעניין".

נציין שלפי עו"ד נרוב, אפשר גם לעשות יותר בעניין אוטובוסים בשבת: "אף שתקנות התעבורה קובעות כי משרד התחבורה מוסמך להעניק רישיון להפעלת קו שירות בשבת וחג בכפוף לקיומו של צורך תחבורתי חיוני… הסמכות הזו מעולם לא הופעלה ולא נערכה כל בחינה ביחס לקיומו של צורך כזה". עתירה של התנועה הרפורמית לבג"ץ ב־2016 כדי לחייב את שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ לעשות בדיוק את זה נדחתה, בנימוק שיש צורך שמפעילת אוטובוסים תצטרף לעתירה.

בשורה התחתונה: דבריה של מיכאלי נכונים. אוטובוסים פועלים מכוח פקודת התעבורה, שמסמיכה את שר התחבורה לאסור על קווי אוטובוס לפעול ביום המנוחה. הרכבת הקלה פועלת מכוח פקודת מסילות הברזל, שלא מכילה הסמכה דומה.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: מרב מיכאלי
מפלגה: העבודה
תוכנית: שרון כידון וישי שנרב, רדיו ynet
תאריך: 20.8.23
ציטוט: "האוטובוסים פועלים לפי חוק אחד... הרכבת הקלה פועלת מתוקף חוק אחר, שבו אין איסור על נסיעה בשבת"
ציון: נכון

על רקע פתיחת הרכבת הקלה בגוש דן וההחלטה של שרת התחבורה מירי רגב שלא להפעיל אותה בשבת, התראיינה ל-ynet שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי. המראיינים ביקרו אותה על כך שגם בתקופתה לא נראה שינוי מבחינת הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. על כך מיכאלי השיבה: "אילו הרכבת הקלה הייתה מתחילה לפעול בזמני, היא הייתה פועלת גם בשבת". כשנשאלה במה הדבר שונה מהאוטובוסים, שכן אלו לא החלו לנסוע בשבת בכהונתה, היא השיבה: "זה שונה, זה חוק אחר, זה בדיוק העניין. האוטובוסים פועלים לפי חוק אחד, ובאמת מבחינה חוקית מסובך להפעיל אותם בשבת. הרכבת הקלה פועלת מתוקף חוק אחר, שבו אין איסור על נסיעה בשבת. ולכן מבחינה חוקית, מבחינה מערכתית, מבחינה תקציבית אנחנו הכנו את הקרקע לפעולה של הרכבת הקלה בשבת".

בדקנו אם אכן האוטובוסים והרכבת הקלה פועלים מכוח חוקים שונים, ואם אכן קיים שוני חוקי לגבי האפשרות להפעיל כל אחת מההמערכות האלו בשבת.

עו"ד אורי נרוב, מנהל המחלקה המשפטית של המרכז הרפורמי לדת ומדינה (הזרוע המשפטית-ציבורית של התנועה הרפורמית), מאשר את דבריה של מיכאלי: "יש פה שני מקורות נורמטיביים שונים", וגם הפנה אותנו לחוקים הרלוונטיים: האוטובוסים מופעלים מכוח פקודת התעבורה. סעיף 71(7א) לפקודה, שנוסף אליה ב-1991, מסמיך את שר התחבורה להתקין תקנות שעניינן "איסור הפעלת אוטובוס ציבורי בימי מנוחה בקו שירות; לענין זה יתחשב השר ככל שניתן במסורת ישראל בכל הנוגע לאיסור תנועת כלי רכב בימי מנוחה". תקנה 386א(א) לתקנות התעבורה קובעת כי "הרשות לא תיתן רשיון קו להפעלת אוטובוס ציבורי בימי מנוחה אלא בקו שירות" העומד לפחות באחד מחמשת התנאים הבאים: על הקו לשרת נוסעים לבית חולים; לשרת נוסעים ליישוב ספר; לשרת ישובים שאינם יהודים; להיות חיוני לביטחון הציבור (להבנת הרשות); או להיות חיוני לקיום שירותי התחבורה הציבורית (להבנת הרשות). תקנת משנה (ב) מבהירה שהתקנה לא תחול על קווים שקיבלו רישיון לעבוד בימי המנוחה לפני 1991.

"עד 1991 נושא האוטובוסים בשבת לא הוסדר בחוק", הסביר למשרוקית פרופ' אביעד הכהן, נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, את הסיבה להוספת סעיף 71. "התפיסה - שהתחזקה עם חקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ב-1992 - הייתה שפוגעים בזכויות חוקתיות רק באמצעות חקיקה ראשית ובאופן מפורש. לכן היה צורך להסדיר זאת בחוק". נרוב והכהן הסבירו שהזכויות החוקתיות שנפגעות בשל היעדר תחבורה ציבורית בשבת הן בראש ובראשונה חופש התנועה והזכות לשוויון.

עו"ד נרוב הדגיש שלמרות שהחוק מסמיך את השר למנוע מאוטובוסים לנסוע בשבת, כן יש לו מרחב לפעולה לאפשר לחלק מהקווים לעשות זאת: "אף שתקנות התעבורה קובעות כי משרד התחבורה מוסמך להעניק רישיון להפעלת קו שירות בשבת וחג בכפוף לקיומו של צורך תחבורתי חיוני שייקבע בהתאם לשיקול דעת המשרד, הסמכות הזו מעולם לא הופעלה ולא נערכה כל בחינה ביחס לקיומו של צורך תחבורתי חיוני. כלומר, על אף שהאפשרות החוקית להפעלת תחבורה ציבורית בשבת ובחג קיימת, גם אם בהיקף מינורי יותר, הרי שהיא נמנעת מהציבור ומעמיקה את הפגיעה בזכויותיו החוקתיות, בראשן הזכות לתנועה והזכות לשוויון".

רכבות קלות, לעומת זאת, פועלות מתוקף פקודת מסילות הברזל. בחוק הזה אין התייחסות כלשהי להפעלת רכבות, קלות או רגילות, בימי מנוחה, ולמעשה הצירוף "יום מנוחה" על הטיותיו, כמו גם המילה "שבת", לא מופיעים כלל בחוק. "כאן החוק שותק", מאשר פרופ' הכהן.

לפי עו"ד נרוב, הדבר למעשה מונע משרת התחבורה להחליט שלא להפעיל את הרכבת הקלה בשבת: "אין שום הוראת חוק כזו, אז אין סמכות לשר או למשרד התחבורה לקבוע איזשהם איסורים או תקנות. האיסור של השרה על הפעלת הרכבת הקלה בשבת הוא למעשה בניגוד לחוק, כי יש פה פגיעה בזכויות חוקתיות דבר כזה צריך להיעשות באמצעות חקיקה ראשית".

"אם אין הוראה בחוק שמאפשרת לשר התחבורה לפעול משיקולי דת, אז הוא יכול לפעול רק משיקולי תעבורה ומהבחינה הזו הנימוקים בעד הפעלת הרכבת הקלה בשבת הם מאוד חזקים", מוסיף הכהן. "אני מניח שזו לא הגבעה שבג"ץ יבחר למות עליה אם וכאשר תהיה עתירה בנושא, וכנראה שהוא ידרוש מהכנסת להסמיך את שר התחבורה בעניין. בגלל סיבות פוליטיות אני לא רואה את הרכבת הקלה פועלת בשבת, אבל כן יש פה טיעונים משפטיים חזקים שראוי להעלות". עם זאת, הוא מציין שהנימוק של צביון הפרהסיה ביום המנוחה, כמו הרצון לשמור על הסטטוס קוו, הפך ברבות הימים לנימוק משפטי, והוא לא רק נימוק ערכי-ציבורי. לגבי השאלה מדוע הרכבת הרגילה, הפועלת גם היא מכוח פקודת מסילות הברזל, לא פועלת בשבת הוא ענה שבמקרה הזה מדובר בחלק מהסטטוס קוו.

הכהן רואה אפשרות להשפעה של עתירה בנושא, אם וכאשר תהיה כזו, גם על נושא האוטובוסים: "תעלה השאלה מה ההבדל בין אוטובוסים לרכבות. למה בעצם אפשר להגיע לבית חולים עם אוטובוס אבל לא עם רכבת?" לעומת זאת, נרוב הזכיר את העתירה של התנועה הרפורמית (יחד עם ישראל חופשית וגורמים נוספים) מ-2016, שדרשה לחייב את שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ לערוך סקר ולבחון היכן ניתן להפעיל קווי תחבורה ציבורית. העתירה נדחתה ב-2017 על-ידי השופטים חנן מלצר, ניל הנדל ודוד מינץ, בטענה שיש צורך שגם מפעילת תחבורה ציבורית שמעוניינת להפעיל קווים בשבת תצטרף לעתירה.

לסיכום, האוטובוסים בישראל מופעלים מטעם פקודת התעבורה, ותיקון שנוסף לה ב-1991 מסמיך את שר התחבורה להתקין תקנות שיאסרו על פעולת אוטובוסים בשבת, ואכן הותקנו תקנות שמאפשרות מתן רישיון לקו לעבוד בשבת רק בתנאים מסוימים. לעומת זאת, הרכבת הקלה פועלת מכוח פקודת מסילות הברזל, בה אין הסמכה דומה לשר התחבורה, מצב שלדעת משפטנים לא מספק לשר סמכות למנוע מהרכבת הקלה לפעול בשבת. לכן דבריה של מיכאלי נכונים.