מנכ"ל וסטו המודח שובר שתיקה: "חווה מתקפה חסרת תקדים עליי"

בהודעה שנשלחה לעובדי החברה, סיפק יניב ברטלה את גרסתו לאירועים שהובילו לפיטוריו מחברת הסטארט-אפ וסטו • מההודעה עולות האשמות קשות נגד ההנהלה החדשה, "התנהל משפט שדה ללא הוכחות אשר משרת מטרה אחת בלבד - הגנה על חברי הדירקטוריון"

משרדי חברת וסטו בתל אביב. בעיגול: מנכ''ל וסטו, יניב ברטלה / צילום: יח''צ, מיטל וייזברג
משרדי חברת וסטו בתל אביב. בעיגול: מנכ''ל וסטו, יניב ברטלה / צילום: יח''צ, מיטל וייזברג

יניב ברטלה, המנכ"ל המודח של חברת הסטארט-אפ וסטו (Vesttoo), שלח אחר-הצהריים הודעת וואטסאפ ישירה לעובדים ולעובדים לשעבר בחברה על מנת לספק את גרסתו לאירועים שהובילו לפיטוריו על ידי דירקטוריון החברה והמנכ"ל החדש, עמי בר לב.

ברטלה בחר בהודעה ישירה, ככל הנראה, על מנת לדלג על האמצעים המנוטרים על ידי החברה - כגון דואר אלקטרוני. מן ההודעה שהועברה לידי גלובס עולות האשמות קשות נגד ההנהלה החדשה, שהדיחה סופית בשבוע שעבר את ברטלה ומייסד נוסף בחברה, אלון ליפשיץ, לאחר כחודש במסגרתו הוצאו לחופשה בתשלום.  

הונאת הענק בפינטק הישראלי: איפה כשלו שומרי הסף ומה יחקור ה-FBI? | שאלות ותשובות

"אני מוצא לנכון לפנות אליכם לאחר תקופה ארוכה ששמרתי על שתיקה מתוך תקווה ואמונה שהצדק ייעשה. לצערי לא כך הם פני הדברים", כותב ברטלה בהודעה. "במשך תקופה לא קצרה מופצים חדשות לבקרים באופן שגרתי ומגמתי שקרים לגביי ולגבי המתרחש בחברה - ישירות אליכם או באמצעות הדלפות לתקשורת. בשל כך החלטתי לחרוג משתיקתי ולכתוב לכם.

"ראשית, אלון (ליפשיץ - א"ג) ואני לא היינו מודעים בשום צורה שהיא לזיוף מסמכים בעסקאות ווודאי שלא זייפנו דבר. לא רימינו, לא גנבנו ולא עשינו דבר מבין הדברים שנאמרים או נרמזים לגבינו. כידוע לרבים מכם, מערכות היחסים של ווסטו עם שוק ההון נוהלו דרך מערך של מתווכים ומפיצים. אלו היוו את הצינור לתוך החברה. חובת בדיקת הנאותות של אותם מסמכים חלה על חברות הביטוח והברוקרים. המשבר שהתהווה הפתיע את כולם - וגם אותנו".  

ברטלה וליפשיץ הודחו לאחר בדיקה שביצעה החברה בשבועות האחרונים מהם עולה לכאורה מעורבות של מנהלים בחברה בשנים קודמות. לא ידוע האם ברטלה וליפשיץ ביניהם. לפי החשד, זויפו מסמכי ערבות בנקאית שהונפקו עבור חברות ביטוח בבנקים כגון צ'יינה קונסטרקשן בנק, סיטיבנק וסטנדרט צ'רטרד. הבנקים לא כיבדו את כתבי הערבות שנכתבו כביכול בשמן וחברות הביטוח וביטוח המשנה לא יכלו לעשות בהן שימוש כחלק מהשירות שקיבלו מוסטו הישראלית. וסטו פיתחה פלטפורמה המאפשרת לחברות ביטוח לגייס הון בשוק הבנקאי והמוסדי על מנת לשפר את הנזילות שלהן.  

"מתנהלת "חקירה" לכאורה בלתי תלויה"

ברטלה המשיך בהודעתו בהטחת האשמות כלפי הבדיקה המתנהלת בעניין: "עקב התרמית שהתגלתה, אלון ואני חווים תקופה ארוכה של מתקפה חסרת תקדים אשר כוללת תהליך קבלת החלטות שעובר על חוקי מנהל תקין בסיסיים, פגישות חשאיות שאליהן לא הוזמנו, האשמות, הכפשות ושקרים, החלטות והצהרות מגמתיות שמטרתן היא אחת - זריקת האשמה עלינו והריסת המוניטין והשם שלנו. כל זה מתקיים כאשר ברקע מתנהלת "חקירה" שהיא לכאורה בלתי תלויה. חשוב שתדעו כי החקירה, שהחלה בתמיכתנו ועידודנו, תחת גוף חוקר ישראלי רציני - משרד עורכי הדין מיתר, מהפירמות הגדולות והמוכרות בארץ, הוחלפה לאחר חמישה ימים בלבד בצעד חד צדדי, והועברה לניהולו של גוף חוקר אחר אשר לו ניגוד עניינים מובהק. גוף בעל קשר אישי קרוב, ואשר היה מעורב בעסקי החברה עוד לפני החקירה. גוף שלאחר שבועיים של חקירה הציג המלצות ומסקנות ביניים וקבע כי הדירקטוריון לא היה מספיק מעודכן. שאלו את עצמכם - על מי מנסים להגן עם מסקנה זו? ". ככל שנודע, ברטלה מתכוון לקרול, חברת החקירות הפיננסיות ששכר הדירקטוריון.  

"אותו גוף חוקר, לאחר חקירה של חודש במהלכו התקיימה פגישה אחת בלבד של שעה בזום איתנו, מייסדי החברה, קבע כי יש לפטר אותנו לאלתר ולשלול את זכויותינו, זאת מבלי להציג בפנינו את ממצאי החקירה ולהגיב עליהם. מה שהתנהל בחקירה זו הוא למעשה משפט שדה ללא הוכחות אשר משרת מטרה אחת בלבד - הגנה על חברי הדירקטוריון והשתלטות עוינת על החברה בתהליך חסר תקדים. אנו סומנו כמטרה, נשפטנו, הואשמנו ודיננו נחרץ עוד לפני שהתחילה החקירה. אנחנו והמשפחות שלנו הרוסים וכואבים".  

"חברות וחברים, בעקבות הקיצוצים וכחלק מהמשבר, החברה פיטרה רבים מכם. פרנסה של הרבה משפחות נפגעה. ישנה אי וודאות רבה והפגיעה קשה מאוד - אני רוצה להתנצל בפני כולם על כך. לא חשבנו שנגיע לזה. המהלך היה קשה מאוד לכולם. יחד עם זאת חשוב לי לומר- האמון שלנו בכל אחת ואחד מכם היה ונשאר עצום".  

בעקבות המשבר בחברה פוטרו בה מעל 70% מהעובדים בה וכיום וסטו מעסיקה כמה עשרות עובדים בלבד. לפי ההערכה, ההודעה הגיע גם לעובדים לשעבר בישראל ובארה"ב ישירות לטלפון האישי שלהם. 

עמי ברלב, מנכ"ל חברת וסטו מסר בתגובה כי "במהלך התקופה האחרונה נוהלה חקירה חיצונית מקיפה באמצעות גופים בינלאומיים מהשורה הראשונה. ממצאי החקירה והעובדות יפורסמו במהלך הימים הקרובים".