רון חולדאי | פרשנות

התחבורה משקפת את הפנייה שעשה חולדאי כראש עיר

חולדאי הביא את תל אביב להישגים ניכרים, על אף שעקשנותו הובילה אותו לעתים לביצוע החלטות עליהן נמתחה ביקורת חריפה • איתו או בלעדיו, אסור שפריצת הדרך בתחום התחבורה הציבורית תיעצר

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: איל יצהר
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: איל יצהר

כיצד רון חולדאי, האיש שחנך כבישים, חילק חניות חינם לתושבים ועירו הייתה מפויחת מעשן אגזוזים, הפך לדמות שהכי מזוהה (בוודאי בשלטון המקומי) עם ההפך הגמור - קידום תחבורה ציבורית, שבילי אופניים וגריעת מקומות חניה - גם במחיר של אובדן פופולריות? השאלה מתחדדת לנוכח ההערכות כי אילולא המהפכה המשפטית והמחאות נגדה, הנושא המרכזי של הבחירות בתל אביב היה התחבורה.

ניתוח | הקרב האחרון של שליט מדינת תל אביב 

ייתכן שמדובר בדפוס. סברה זו מומחשת על ידי הסיפור הבא: קיץ 2018. תל אביב היא העיר היחידה בישראל שלא צריכה להשקיע בחינוך כדי שתושבים ימשיכו לנהור אליה. אבל מערכת החינוך, במיוחד זו שפונה לגיל הרך, לא זכתה לשבחים. העדויות מספרות על ראש עירייה אטום שסבר שהגיל הרך לא אמור להיות בטיפול העירייה. על הרקע הזה עלה וצמח אסף זמיר כאלטרנטיבה לחולדאי, שמשקפת את רצון המשפחות הצעירות. מאז, מספרים, כינס חולדאי את המומחים בתחום, עשה שינוי של 180 מעלות והחליט על תכניות מרחיקות לכת. גם אם הסיפור מוגזם, הוא שופך אור על חידת חולדאי.

היפוך דומה ניתן לייחס לו בתחום התחבורה. פארק המסילה הוא המחשה מוצלחת למהפך שעוברת העיר ועמה חולדאי עצמו. על חורבותיו של חניון מוזנח הוקם פארק שמקבץ מבקרים מהמטרופולין כולו, ומתחתיו נוסעת רכבת קלה. מנכ"ל נת"ע, החברה שבונה את הרכבות הללו, אמר שהקו האדום לא היה יוצא לדרך בלי ראש עיריית תל אביב. גם שבילי אופניים, שבתחילת הקדנציה של חולדאי צוירו על מדרכות, הפכו בשנים האחרונות לעשרות קילומטרים של שבילים מופרדים על חשבון מקומות חניה.

תל אביב היא שיאנית ארצית בתחום, כמו גם בהכשרת נתיבי העדפה לאוטובוסים. בשביל המיזמים האלה נגרעו בשנים האחרונות אלפי מקומות חניה בכחול לבן ובניינים ללא חניה נבנים בעיר. אלה לא בדיוק מהלכים פופולריים, והם יכולים להעיד על הניסיון והביטחון שחולדאי צבר, ועל היעדר חשש שלו לריב עם תושביו. בראיון לגלובס לפני כשנה התגאה חולדאי שזכה רק ב־50% מהקולות בכל מערכת בחירות. "אני נבחר, אבל לא מרצה את כולם", הוא אמר, "אני מוכן שיהיו הרבה שמתנגדים לי לטובת מה שצריך לעשות". כן הופנתה כלפיו ביקורת על שהאומץ שגילה בהחלטותיו במרכז העיר אפיין פחות את ההחלטות בעבר הצפוני של הירקון.

עקשנות וסוליסטיות לצד מקצוענות

יש גם לא מעט ביקורת על חולדאי של פעם, שאת תוצאות החלטותיו אנחנו חיים היום. הוא התנגד והכשיל שנים רבות את פינוי התחנה המרכזית, התעקש לשקע את הרכבת הקלה בניגוד לעמדות גורמי מקצוע, והחליט להעניק חניה חינם ולבטל את אזורי החניה שהיו נהוגים, כתוצאה מלחצים פוליטיים. מבקריו היום טוענים שיש להשוות את תל אביב לערים בינלאומיות מובילות, שביחס אליהן היא מפגרת מאוד, אף שתל אביב, נזכיר, ממוקמת בין בת ים לרמת גן.

וזהו חולדאי, שילוב של עקשנות ומקצוענות. המהלכים שלו לא היו יוצאים לפועל ללא השקעה באנשי מקצוע מהשורה הראשונה ועבודת מופת של שירות ציבורי. ברגע שרעיון מתקבל - הולכים עליו בכל הכוח. מנגד, עד אז נשענים על ראש עיר שהעקשנות והסוליסטיות שלו מרחיקי לכת.

עם זאת, חולדאי רגיש ללחץ ציבורי, גם במחיר דחיית פרויקטים הכרחיים. כך חלק מפרויקטי הדגל בתחבורה הוקפאו: סגירת רחוב אלנבי לעבודות הרכבת נדחתה וקרתה ברגע האחרון, קצב סלילת שבילי האופניים הואט, המדרחוב בפלורנטין נדחה. ואף על פי כן, חולדאי פרץ דרך קדימה בתחום התחבורה לישראל כולה. איתו או בלעדיו, אסור שהיא תיעצר.