משחררים את הפקק: 2,000 מגה-וואט אנרגיות מתחדשות יתווספו לרשת החשמל

כבר בשבועות הקרובים תתבצע הזרמה נוספת של יותר מ-2,000 מגה-וואט מאנרגיות מתחדשות לרשת החשמל הקיימת - בעיקר בצפון ובדרום הארץ • אותה תוספת תוריד משמעותית את הצורך בפחם

תחנת הכוח בחדרה / צילום: Shutterstock
תחנת הכוח בחדרה / צילום: Shutterstock

משרד האנרגיה והתשתיות, רשות החשמל, חברת נגה - ניהול מערכת החשמל, וחברת החשמל הצליחו להגיע להסכמה שתאפשר הזרמה נוספת כבר בשבועות הקרובים של יותר מ-2,000 מגה-וואט מאנרגיות מתחדשות לרשת החשמל הקיימת - בעיקר בצפון ובדרום הארץ. מדובר במהלך שהוביל שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ, לאחר ששיעור תשובות המחלק השליליות, קרי האישור של חברת החשמל לחברה לחבר פרויקט לרשת החשמל, שבר שיאים.

התחזקות הדולר הניבה לשיכון ובינוי עשרות מיליוני שקלים בטקסס
ראיון | לימור קנתה שתי דירות בפולין, אורן רכש בחיפה. חזרנו לבדוק מה קרה להשקעות שלהם 

מדוח רשות החשמל עולה כי בשנת 2022, בשל העומס המתגבר על הרשת, נמשכה מגמת הירידה במספר הבקשות ובמספר תשובות המחלק החיוביות באופן מלא שנתנה חברת החשמל. בשנת 2022 התקבלו 1,549 בקשות, כאשר 64% מתוכן קיבלו תשובות חיוביות, בשנת 2021 חלה עלייה במספר הבקשות ל-2,048, אך ירידה בתשובות החיוביות ל-55%, ובשנה שעברה צניחה של ממש ל-1,206 בקשות ו-29% בלבד תשובות חיוביות.

עבור ההמחשה של חשיבות אותם 2,000 מגה-וואט, ב-13 באוגוסט ב-14:53, עת נשבר שיא צריכת החשמל של כל הזמנים (15,690 מגה-וואט), הפוטו-וולטאי היוו 2,644 מגה-וואט, לעומת הפחם המזהם במיוחד שאיתו יוצרו 3,379 מגה-וואט. על כן, אותה תוספת צפויה של 2,000 מגה-וואט סולארי שאישור החיבור שלהם צפויים להתקבל בתוך כמה שבועות, יורידו משמעותית את הצורך בפחם.

אולם, גם הבשורה החדשה היא מוגבלת עבור מדינת ישראל שבשנת 2022 עמדה ביעד הייצור מאנרגיות מתחדשות שלה (10%) ורק בשנת 2026 צפויה להגשים את היעד המקורי לשנת 2025 (20%). זאת, משום שללא תוכנית שדרוג מאסיבית לרשת החשמל הישראלית, יתווספו 2,000 מגה-וואט בזמן הקרוב, ובזה תסתכם הבשורה. על כן, במשרד האנרגיה והתשתיות ציינו כי ימשיכו הגופים לקדם פתרונות לרשת החשמל לטווח הבינוני והארוך, זאת בין היתר, באמצעות תכנית פיתוח משמעותית לרשת הולכת החשמל עד שנת 2030 בהיקף של כ-17 מיליארד שקל, שתתוכנן על ידי חברת נגה. תוכנית זו מיועדת לאפשר קליטה מסיבית של אנרגיות מתחדשות וקידום הקמת מתקני אגירה בהיקף של מאות מגה-וואט.

"לא אקבל מצב שבו מפת ישראל צבועה לשניים - במרכז הארץ ירוקה ואילו בפריפריה, בנגב ובצפון היא אדומה ולא מאפשרת לאזרחים וליזמים לחבר את מתקני האנרגיה המתחדשת שלהם", אמר שר האנרגיה והתשתיות, ח"כ ישראל כ"ץ. "לא רק שנאפשר הזרמת אלפי מגה-וואט לרשת החשמל, אלא גם נתמרץ כלכלית כל אזרח שירצה להתקין בשטחו מתקן אנרגיה מתחדשת - במטרה להפוך את הארץ לירוקה".