"חולל היסטוריה": איך שחיין מאינדונזיה ניצח באליפות העולם שהתקיימה בישראל?

בתחילת השנה אינדונזיה הודיעה שהיא אינה מסכימה לארח את נבחרת ישראל במונדיאליטו, במסגרת אליפות העולם בכדורגל עד גיל 20 • יחד עם זאת, באליפות העולם בשחייה לנוער שהסתיימה אתמול בישראל, השתתף ואף ניצח שחיין אינדונזי שעלה על הפודיום לצלילי ההמנון של מדינתו • וגם: כמה עלה להפיק את אליפות העולם בשחייה כאן בישראל?

פליקס איברלה מאינדונזיה, התרגש להיות כאן / צילום: גלעד קוולרצ'יק, איגוד השחייה
פליקס איברלה מאינדונזיה, התרגש להיות כאן / צילום: גלעד קוולרצ'יק, איגוד השחייה

סביר להניח שאיש ממאות ואולי אלפי הצופים והספורטאים שהגיעו לאליפות העולם בשחייה לנוער שהתקיימה בבריכה הלאומית בווינגייט לא הכיר את ההמנון האינדונזי עד כה. לכן היה זה רגע מרגש, חשוב ואפילו היסטורי לראות את השחיין האינדונזי בן ה-18, פליקס איברלה, עולה על הפודיום לאחר שניצח והפך לאלוף העולם לנוער אתמול (שבת) כאן בישראל. איברלה ניצח במשחה ה-50 מטר חזה בזמן של 27.39 שניות, אך עוד לפני הניצחון, אמר בצניעות, כשרק עלה לחצי הגמר: "אני נהנה להיות בישראל, שמעתי שעשיתי היסטוריה כאינדונזי הראשון ששוחה פה. אני בדרך כלל שוחה לאט יותר בחצי הגמר ורוצה לשבור מחר את שיא העולם לנוער".

הנער שעלה לישראל בגיל 14 מאתיופיה והפך לסגן אלוף העולם במרתון
"אני אישה רגילה": הישראלית שרצה 271 ק"מ וניצחה בתחרות בצ'כיה
הישראלי שרץ 217 ק"מ בעמק המוות ושרד כדי לספר

לישראל כידוע אין עדיין יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה, שרק בתחילת השנה הודיעה שהיא אינה מסכימה לארח את נבחרת ישראל בכדורגל במסגרת אליפות העולם עד גיל 20. כתוצאה מכך פיפ"א הודיעה כי היא תאבד את אירוח המונדיאליטו וכך אכן קרה. לכן היה זה אירוע ספורטיבי פורץ דרך לראות כאן על אדמת ישראל שחיין שמייצג את אינדונזיה, שמגיע להתחרות ואף לנצח במקצה החזק שלו. "זו הרגשה נהדרת, כשהגעתי לישראל לא חשבתי שאהיה אלוף העולם. נהניתי להיות בישראל, הארגון היה מעולה ואני שמח שבישראל מאושרים שזכיתי", אמר בסיום איברלה לתקשורת הישראלית. 

אלוף העולם לנוער ב-50 חזה, ההמנון של אינדונזיה התנגן כשעלה על הפודיום / צילום: גלעד קוולרצ'יק, איגוד השחייה
 אלוף העולם לנוער ב-50 חזה, ההמנון של אינדונזיה התנגן כשעלה על הפודיום / צילום: גלעד קוולרצ'יק, איגוד השחייה

"למעשה כל הקשר מול איגוד השחייה האינדונזי נעשה דרך התאחדות השחייה העולמית, שהיא זו שקיבלה באופן רשמי את ההרשמות והפנייה של האינדונזים לתחרות כאן", מספר לגלובס מיקי חליקה יו"ר איגוד השחייה הישראלי, "בהתחלה חשבנו שזו טעות כשראינו שנרשם לאליפות העולם גם שחיין מאינדונזיה, אולם לאחר שהאיגוד העולמי בירר ובדק מול האינדונזים האם זה נכון שהם מתכוונים להגיע לישראל והם אישרו את הגעתם הבנו שמדובר בהיסטוריה". 

על מנת להיכנס לישראל עבר השחיין האינדונזי פליקס איברלה את בידוק הדרכונים בנתב"ג עם דרכון צרפתי. הוא נחת בישראל ביום שלישי בשבוע שעבר והוא הגיע למעשה לאחר שהתחרות כבר החלה. השחיין הגיע עם הוריו ועם מלווים והם ביקשו שלא ללון במלון של יתר הנבחרות.

הפקה של 5.5 מיליון שקל

אל אליפות העולם בשחייה לנוער הגיעו לא פחות מ-95 מדינות מכל העולם עם למעלה מ-700 שחיינים. מדובר על עלות הפקתית שהאומדן התקציבי שלה הוא 5.5 מיליון שקל, כאשר רוב התקציב מגיע ממשרד הספורט ובנוסף לכך ממכירת כרטיסים והאירוח של הספורטאים המשתתפים. 

"איברלה מאוד התרגש ושמח כאשר ראה את עוצמת תשומת הלב שהוא ריכז סביב המשחה שלו. היה נדמה שהוא לא הבין עד הסוף את ההיסטוריה שהוא חולל. אני חושב שהצלחנו על ידי אירוח האליפות לחבר את התשוקה של שחיינים מכל העולם - ללא קשר מאיפה אתה בא ואת מי אתה מייצג. בשבילי זה הישגי ענק. להביא לפה מדינות שלישראל אין קשרי חוץ, ולהראות לכל העולם שהחסמים המדיניים אינם מחזיקים כאשר מדובר בספורט הישגי", מסכם חליקה. פליקס איברלה היה אולי רק הסנונית הראשונה שנחתה כאן לבריכה הלאומית בווינגייט ואולי בעקבותיו נראה עוד ספורטאים ממדינות ללא יחסים דיפלומטיים עם ישראל מתארחים כאן ועושים שלום דרך הספורט.