הנער שעלה לישראל בגיל 14 מאתיופיה והפך לסגן אלוף העולם במרתון

מרתון חייו של מארו טפרי התחיל כאשר התאמן בכפר הנוער בבן שמן בריצות למרחקים ארוכים • העולה החדש והצנום, חלם, התמיד וקיווה להיות רץ משמעותי עם איכויות יוצאות דופן והשקיע ללא הרף בשיפור היכולות שלו • השבוע הוא קטף את הפירות בזירה הבינלאומית באליפות העולם בבודפשט

רוצה להגשים חלום במשחקים האולימפיים של פריז 2024 / צילום: Reuters, IMAGO/Chai v.d. Laage via Reuters Connect
רוצה להגשים חלום במשחקים האולימפיים של פריז 2024 / צילום: Reuters, IMAGO/Chai v.d. Laage via Reuters Connect

"הייתי רוצה להקדיש את ההישג שלי למשפחה ולקרובים שהיו כאן בשבילי", אומר בראיון אישי לגלובס מארו טפרי, שהוכתר בתחילת השבוע לסגן אלוף העולם בריצת מרתון, "המשפחה שלי תמכה בי לאורך כל הקריירה, גם בהצלחות וגם באכזבות. הייתי רוצה להקדיש את הניצחון לכל מדינת ישראל, שאני גאה לייצג בכל תחרות בינלאומית ברחבי העולם". הדברים שאומר טפרי בראיונות שהוא מעניק לכלי התקשורת לאורך השנים וההישגים שלו מהולים לרוב בצניעות וענווה, מה שהעניק לו בקרב קהילת הרצים הישראלית את הכינוי "נסיך".

הישראלי שרץ 217 ק"מ בעמק המוות ושרד כדי לספר
"אני אישה רגילה": הישראלית שרצה 271 ק"מ וניצחה בתחרות בצ'כיה 
זכויות שידור, נותני חסות ופרסום: הכסף הגדול שמאחורי הטור דה פראנס

הדרך שעשה טפרי, 31, מהיום שבו עלה לישראל עם משפחתו בגיל 14 מאתיופיה ועד לתחילת השבוע, הוא מסע ארוך שידוע איפה הוא מתחיל, אבל ההמשך שלו לוט בערפל כנהוג אצל ספורטאים מקצועיים שכל פציעה בדרך הארוכה יכולה לפגוע להם במטרה. טפרי עשה מבחינתו עוד צעד גדול לספורט הישראלי ועוד צעד ענק לקריירה שלו, כשסיים במקום השני עם תוצאת של 2:09:12 שעות באליפות העולם במרתון שהתקיימה בבודפשט ובה התחרו טובי הרצים מכל העולם.

מארו טפרי, הגיע רק 19 שניות אחרי המנצח / צילום: Reuters, USA TODAY Sports via Reuters Connect
 מארו טפרי, הגיע רק 19 שניות אחרי המנצח / צילום: Reuters, USA TODAY Sports via Reuters Connect

מתי לאורך המסלול ידעת שאתה מסוגל לסיים באליפות העולם על הפודיום?

"אחרי הקילומטר ה-30 העליתי אפשרות כזו בראש כיוון שהרגשתי שהגוף שלי מסוגל לסיים את המרוץ בצורה טובה. לאחר הקילומטר ה-35 כשעקפתי את אלוף העולם לשעבר ידעתי שאני בדרך הנכונה לפודיום". לאורך הקילומטרים הוא שלט בריצה אך בשלב מסוים הוא נפל מסיבה כלשהי, דבר אשר היה אמור לשנות עבורו את כל התחרות, אך בצורה כמעט הרואית הוא קם והמשיך בריצה והשאר היסטוריה.

קפיצת הדרך

מרתון חייו של טפרי התחיל עוד הרבה קודם כאשר התחיל להתאמן בכפר הנוער בבן שמן בריצות למרחקים ארוכים תחת המאמן רפי וישניצר. טפרי הנער חלם, רצה וקיווה להיות רץ משמעותי עם איכויות יוצאות דופן ולכן השקיע ללא הרף בשיפור היכולות שלו. הוא החל להתאמן בריצות ארוכות כבר בגיל 16 וכשמלאו לו 20 הוא החל להתאמן במכבי תל אביב עם המאמן דן סלפטר, ומכאן התוצאות שלו הלכו והשתפרו ואיתם גם שיאים אישיים ושיאי ישראל שהלכו והצטברו, הלכו ונערמו על מדף הגביעים. הרעב הלך וגבר והוא שבר את השיא הישראלי במרתון לא פחות מ-6 פעמים. לא מעט מהפעמים בהם הוא עמד על קו הזינוק למרחק מרתון, הוא גירד עוד כמה שניות מהשיא האישי או הישראלי והוכיח שלמרתון הישראלי יש עוד לאן לפרוץ ולנסוק.

הוא טיפס בהתמדה ובנחישות אל הפסגה. באליפות אירופה במרתון בשנת 2018 הוא סיים במקום השביעי ושנה אחר כך במרתון פרנקפורט הוא הגיע למקום החמישי. במשחקים האולימפיים של טוקיו בשנת 2021 הוא סיים במקום ה-13, כשבאולימפיאדת ריו 2016 הוא הגיע רק למקום ה-74. שיפור אדיר במרתון האולימפי, שם המיקום משמעותי וחשוב אף יותר מזמן התוצאה של הספורטאי.

אילו הוראות קיבלת מהמאמן לקראת אליפות העולם שסייעו לך?

"ההוראות שקיבלתי לפני התחרות ועזרו לי היו מאוד ברורות: לרוץ כמה שיותר קרוב לדבוקה המובילה, לא לפספס תחנות מים כדי לשתות ולקרר את עצמי, וגם לא להיות פזיז. מעבר לזה התבקשתי להפעיל שיקול דעת עצמי, להקשיב לגוף ולרוץ לפי תחושה עצמית. זו הזדמנות לומר תודה למאמנים הלאומיים של נבחרת הגברים במרתון - יוסף גזאצ’ו וזוהר זימרו, שההכנה שלהם במחנה אימונים באיטליה הייתה מדויקת ומתוכננת מאוד לקראת התחרות".

מקדיש את ההישג גם לכל תושבי מדינת ישראל / צילום: Reuters
 מקדיש את ההישג גם לכל תושבי מדינת ישראל / צילום: Reuters

סך כל הפרסים באליפות העולם בבודפשט נושקים לסכום של 8.5 מיליון דולר וספורטאים שישברו שיא עולמי מקבלים סכום של 100 אלף דולר. טפרי שהגיע במקום השני יזכה לקבל צ'ק על סך 35 אלף דולר, ובמידה והיה מגיע במקום הראשון הסכום היה מוכפל והיה מגיע ל-70 אלף דולר.

איך ספורטאי מקצועי ברמה שלך מתמודד עם העלויות הכלכליות הגבוהות?

"העלויות השנתיות הן גבוהות מאוד. יש הרבה מחנות אימונים, מלונות, טיפולים ועוד הרבה דברים שמצריכים מימון גבוה ומי שדואג לזה כרגע הם איגוד האתלטיקה והוועד האולימפי. בנוסף יש לי חסויות של יעקב שחר דרך 'חברת מאיר' ודנונה פרו של שטראוס, שהתמיכה שלהם משמעותית ועוזרת לי להתרכז רק באימונים ולשפר את עצמי ואני מודה להם מקרב לב על כך. כמובן שעוד תמיכה כלכלית מנותני חסויות חדשים רק תועיל ותעזור לי לשפר את ההישגים שלי".

הדבר הגדול הבא: פאריס 2024

כשרוצים לשים את האצבע על הקפיצה המשמעותית של טפרי ביכולות שלו, כדאי לחזור שנה אחורה לשנת 2022. הרגע המכונן הראשון הוא אליפות אירופה שהתקיימה באוגוסט במינכן, שם סיים במקום השני עם מדליית הכסף. זה היה פודיום דרמתי במיוחד שזכור היטב לחובבי האתלטיקה. בקילומטר האחרון המאבק של הישראלי היה מול ריכרד רינגר הגרמני שזכה לעידוד מסיבי על ידי הקהל המקומי האוהד. התחרות בין השניים על הזהב התגברה ועלתה מדרגה, והייתה ממש ראש בראש. טפרי נראה בטוח בהובלה שלו והקדים במספר מטרים את הגרמני, אבל אז בעשרות המטרים האחרונים רינגר פתח מבערים עבר לספרינט ובריצת חייו צמצם את הפער וחצה ראשון את קו הסיום.

הדרמה באליפות אירופה במינכן לקראת הסיום מול ריכרד רינגר / צילום: Reuters
 הדרמה באליפות אירופה במינכן לקראת הסיום מול ריכרד רינגר / צילום: Reuters

היום הזה זכור היטב לטפרי שהיה פסיעה מתואר אלוף אירופה, והשפעתו הורגשה גם באליפות העולם בבודפשט. ניתן היה לראות בשידור החי כיצד טפרי שואט קדימה אחרי הרץ האוגנדי שניצח, אך לא מוותר ונשאר ערני לחלוטין למיקומו של הרץ האתיופי שדלק מטרים ספורים מאחוריו. בכוחותיו האחרונים הגביר טפרי מהירות והבטיח לעצמו את המקום השני. "הפעם הרגשתי דווקא שזו הייתה סגירת מעגל טובה והפקתי לקחים מהתחרות באליפות אירופה", מספר טפרי. "הפעם לא חששתי שהרץ האתיופי (שסיים במקום השלישי, א.ה) יעקוף אותי מכיוון שעקפתי אותו עם עוצמות כבר לקראת קו הסיום".

על מנת להבין עד כמה התואר הזה של סגן אלוף העולם הוא גדול ובלתי נתפס עבור הספורט הישראלי, צריך להבין שעד שנת 2018 השיא הישראלי היה שייך במשך לא פחות מ-15 שנה להיילה סטאין, שקבע אותו במרתון ונציה בשנת 2003. טפרי והצוות שליווה אותו שינה את המשוואה ועומד בראש קבוצת מרתוניסטים ישראלים שאפתנים ואיכותיים שמביאים הישגים גדולים למדינה ובהם: לונה צ'מטאי-סלפטר, איימרו עלמיה, גשאו איילה, גירמה אמרה וימר גטהון, וזו רק רשימה חלקית.

יש לך חלומות שאתה רוצה עדיין להגשים?

"כן כמובן שיש לי עוד חלומות להגשים ובראשן אולימפיאדת פריז 2024 . אני מרגיש שאני יכול לכוון לשם וזו המטרה הגדולה הבאה שלי".