הסיפור שמאחורי צריחי הבטון בכיכר המדינה: כל הבניינים נבנים בבת אחת וכל הדירות יימסרו יחד

80 שנה אחרי שנרכשה הקרקע, העבודות על פרויקט הענק בכיכר המדינה בעיצומן • בשונה מהמקובל כל שלושת הבניינים נבנים במקביל, מכיוון שכל הדירות שייכות לבעלי הקרקע

כיכר המדינה. ''זה דבר לא שגרתי לקחת 250 בעלי קרקע ולייצר מבנה של 'בנה ביתך' לגובה'' / צילום: גיא יחיאלי
כיכר המדינה. ''זה דבר לא שגרתי לקחת 250 בעלי קרקע ולייצר מבנה של 'בנה ביתך' לגובה'' / צילום: גיא יחיאלי

שלושה צריחי בטון, שמזכירים מגדלי שמירה צבאיים, מבצבצים בימים אלה בקו הרקיע של תל אביב. אלו הם בסיסי השלדים לשלושת מגדלי המגורים שנבנים בכיכר המדינה - שלושה מגדלי ספירלה מזכוכית.

ניתוח | תתכוננו, פקקים חדשים בדרך: בדקנו תכנון של שלוש שכונות חדשות, והמסקנות מטרידות
אריק מירובסקי, פרשנות | הבשורה של שוק הנדל"ן ערב החג: מצוקה בשכירות ויובש בעסקאות גם בשנה הבאה
חדש מהניילונים: בכמה נמכר פנטהאוז בשטח של 170 מ"ר באור יהודה?

את פרויקט היוקרה מקימים כ־250 בעלי הקרקע בכיכר המדינה, שנרכשה בשנות ה־40 על ידי גורמים פרטיים, ויורשיהם המשיכו וקידמו את הפרויקט. משנת 1997 היורשים ורוכשי הזכויות התאגדו, וב־2000 ערכו תחרות שבה נבחר משרד האדריכלים יסקי־מור־סיון לתכנן את פרויקט. לאחר שלוש תב"עות שונות שהוגשו ונדחו, באוקטובר 2017 אושרה התוכנית והבניינים נבנים בימים אלה.

שלושת המגדלים בני 40 קומות ובהם 453 יח"ד מעל שלוש קומות מרתף (ובהם 900 מקומות חניה ועוד כ־700 מקומות חניה ציבורית). הבנייה נעשית בהינף אחד, ולא בשלבים. יש כיום עוד פרויקטים שנבנים ללא שלביות, אולם הם אינם רבים ואלו לרוב פרויקטים שאינם מגדלים מורכבים. ברוב המקרים, היזמים שצריכים למכור את הדירות מעדיפים להתחיל בשלב א', לגשש את הלך הרוח בקרב הקונים ולהציג מכירות, ואז לעבור לשלב ב'. בפרויקט כיכר המדינה, שבו בעלי הקרקע הם היזמים, ההעדפה הברורה הייתה לבנות הכול במקביל.

דני גולדשמיד הוא דור שלישי לרוכשים מ־1943. הוא חבר בנציגות הדיירים ביחד עם רפי בן יעקב ועמוס שטיינמץ ומספר: "זה לא שגרתי לקחת 250 בעלי קרקע ולייצר 'בנה ביתך' לגובה. זו קבוצה שהצליחה להתארגן ולהוביל פרויקט יחיד במינו. לכל אחד יש דירה או יותר והוא רוצה לקבל את הדירה שלו בזמן שגם השני יקבל, כך כולם למעשה רוצים לקבל את הדירות בבת אחת. היה צורך למצוא חברות בנייה שיבנו פרויקט כזה מורכב נבחרו אשטרום ואלקטרה. המפקח על הבנייה הוא משרד וקסמן גוברין גבע ומנהל הפרויקט מטעם בעלי הקרקע משרד אג'ילפרו. ש. הורוביץ הוביל את התהליך כעורכי הדין של הקבוצה.

"בשלב זה בנוי השלד של הבניין ומסביב ייבנה הבניין עצמו. הפרויקט אמור להיבנות ב־52 חודש וצריך להיות מושלם בדצמבר 2026", ציין גולדשמיד.

הדמיית הפרויקט. 453 יח''ד מעל שלוש קומות מרתף / הדמיה: 3dvision
 הדמיית הפרויקט. 453 יח''ד מעל שלוש קומות מרתף / הדמיה: 3dvision

בבת אחת: "אין צורך להפחית את הסיכון"

מסביב למגדלי המגורים מוקם שטח פארק ציבורי רחב הכולל שבילי הליכה ושבילי אופניים, אגם, מתחם מתקני כושר ושלושה קיוסקים. במקביל, מן הצד המערבי של הכיכר, נעשות עבודות בנייה נרחבות להקמת בית ספר ומתנ"ס על ידי עיריית תל אביב.​

עדי גזית, מנכ"ל ושותף בחברת ברקת, המממנת את הפרויקט: "מדובר בהיתר בנייה אחד שהתקבל לכלל הפרויקט ולא בחלקים, ומשכך הבנייה מבוצעת בהינף אחד. זהו פרויקט משמעותי גם בהיקפו וגם בסטנדרט הבנייה. מדובר על פרויקט אייקוני לא רק בתל אביב, אלא בישראל כולה.

"זה פרויקט הליווי החוץ בנקאי למגורים הכי גדול אי פעם שהיה בישראל, שנאמד במסגרות אשראי של יותר מ־2 מיליארד שקל.

"לרוב כשבונים פרויקטים גדולים בשלבים, זו תולדה של צורך בהפחתת סיכון בגלל האופן שבו מתבצעות מכירות וכן הלאה. בפרויקט זה, הנושא לא רלוונטי שכן קבוצת בעלי הקרקע מחזיקה בכל הדירות, יש היתר אחד ולכן יש לבנות הפרויקט כולו יחד. יתרון נוסף הינו שהפרויקט יסתיים מהר יותר, לרווחת הציבור".

מחיר העבודות: רעש משש וחצי בבוקר

"אני גר בכיכר המדינה כבר 6.5 שנים וזה הפך לבלתי נסבל. יש כאן רעש של עבודות משש וחצי בבוקר ועד תשע בערב לפעמים", שיתף תושב האזור שביקש להישאר בעילום שם. לדבריו, "כל פעם סוגרים רחוב אחר באזור, או שמסבים חניה של כחול לבן לאדום לבן. שליש מהחניות של הכיכר עצמה נחסמו וגם כשליש מהחנויות מסביב נסגרו. הכול קורה בהפתעה גמורה, בלי שום הודעה מראש. יש אזור שלם בכיכר שסגרו מסלול בכביש ויש כניסה ויציאה של משאיות לנתיב מתוך הכיכר וזה ממש מסוכן. אי אפשר ללכת ברגל או לנסוע באופניים כשהמדרכה צרה".

למרות הבנייה בכיכר, בדומה לשאר העיר, דמי השכירות נותרו גבוהים: "המחיר של השכירות באזור נותר יקר - לפחות 9,000 שקל לדירות שלושה חדרים ישנות. בטח כל מי שיקרא את העיתון יחשוב שגרים פה מיליונרים ואני ממש לא, אני מרוויח שכר ממוצע ביותר ומכאן יש לי נגישות נוחה לעבודה יחסית ברכב".

בעיריית תל אביב־יפו, מסרו בנוגע לבנייה במקביל של המגדלים: "מדובר בבנייה במגרש פרטי, וההחלטה על שלביות במהלך הבנייה הינה החלטה של בעלי ההיתר, ולעירייה אין אפשרות חוקית לעכב את הליכי הבנייה כל עוד מבקש ההיתר עומד בתנאים. היזמים קיבלו היתר כדין, ועל העירייה להכין תשתיות שישמשו אותם לאכלוס המבנים ולכן מבוצעת עבודה בכל מעגל התנועה".

בעירייה מסרו שעבודות פיתוח נוספות נדחו בגלל טענות התושבים: "כחלק מהקמת בית הספר יש צורך במפרץ הורדה לתלמידים הדורש עבודות נרחבות באותו רביע של הכיכר. העירייה החליטה להיענות לבקשת התושבים שלא לבצע עבודות פיתוח נרחבות בכל היקף הכיכר, עבודות אלו יבוצעו בשלבים מאוחר יותר וזאת כדי להקל ככל הניתן על העסקים והתושבים. הקמת בית הספר צפויה להסתיים בספטמבר 2024, ועבודות הפיתוח צפויות להסתיים באמצע 2027. החניות בכיכר יישארו כפי שהן. כמו כן, התושבים מודעים למועדי סגירת הרחובות וקיימת קבוצת ווטס אפ ליידוע הציבור. באשר לסגירת נתיבים, נלקח נתיב אחד באופן מקומי לצורך הסדרים זמניים, אשר יוחזר עם סיום עבודות התשתית ובסופו יישמרו שני נתיבים בכיכר".