הנתון שהשווקים לא ראו כבר 42 שנה, טראמפ וההשלכות

"פרויקט 2025" הוא תוכנית של ארגונים שמרניים קיצוניים לשינוי פני ארה"ב, מפיטורי עשרות אלפי עובדי מדינה ועד התערבות פדרלית בסוגיות במחלוקת כמו נשק והפלות • מיתון בשנה הקרובה יקרב את טראמפ לבית הלבן, את התוכנית ליישום ואת אמריקה למשבר שלא ידעה מאז מלחמת האזרחים • עולם בסחרור, פרויקט מיוחד 

טראמפ בעצרת בדקוטה הדרומית. המועמד הרפובליקאי המוביל / צילום: Associated Press, Toby Brusseau
טראמפ בעצרת בדקוטה הדרומית. המועמד הרפובליקאי המוביל / צילום: Associated Press, Toby Brusseau

הכותב מנהל קרן השקעות במטבעות קריפטוגרפיים. כותב הספר A Brief History of Money, ומפרסם טור שבועי בגלובס 

על פרויקט עולם בסחרור

העולם לא מפסיק להשתנות. רק בשלוש השנים האחרונות חווינו מגפה עולמית, מלחמה באוקראינה, סבבי לחימה בעזה וביו"ש ומה לא. בניסיון להבין מה עוד צפוי לנו יצאנו לחפש את התרחישים המשמעותיים שיש סבירות שיקרו בשנה הקרובה.

הפרויקט שלפניכם מורכב מ-10 כתבות שנכתבו על ידי מיטב כותבי גלובס וכותבים אורחים והוא מתייחס לתרחישים עולמיים וגיאופוליטיים בהיבטים מגוונים - ביטחוניים, כלכליים, פוליטיים, סביבתיים ועוד. מרבית התחזיות מציגות תמונה פסימית, שיש לה השלכות מדאיגות, אך ישנן גם כמה שנוסכות תקווה. שתהיה לכולנו שנה טובה.

השווקים השוריים של 2023 גרמו למשקיעים ופרשנים כאחד להאמין כי "נחיתה רכה" אכן תתרחש וכי הפדרל ריזרב יצליח לעצור את האינפלציה ללא כאבים של ממש. רבים שותפים לאמונה שבקרוב הריבית תשוב לרדת והחגיגה של 2022 תחזור לכלכלה. אך "היפוך עקום התשואות", מצב בו תשואת אג"ח ממשלתיות לטווח קצר גבוהה יותר מאלה שלטווח ארוך, האינדיקטור הקלאסי למיתון, לא משקר.

ההבטחה הסעודית: עיר עתידנית בין שתי מראות ענק במרחק נסיעה מאילת
עולם בסחרור, פרויקט מיוחד | זמן הנימוסים נגמר: שמונה מדינות נאבקות על השליטה באזור הזה

בקיץ 2023 הפער עמד על שיא שלא נראה כמוהו מאז 1981, גבוה אף משנות המיתון של 2001 ו-2008. אך ההדפסות המסיביות של 2020 ו-2021 הציפו את השוק בכמויות כסף כה גדולות, יותר מבכל 12 השנים שקדמו, והביאו לכך שהשפעת העלייה הדרמטית בריבית לא התרחשה במהירות המצופה. אולם הסימנים הראשונים למיתון אפשרי נראים באופק, כמו הגידול הדרמטי במספר פשיטות הרגל, הגידול בהלוואות שאינן נפרעות, והירידה דרמטית בחיסכון הציבור.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

המשמר הלאומי בגבעת הקפיטול. שידור חוזר ומוגבר של ינואר 2020 / צילום: Associated Press, Scott Applewhite
 המשמר הלאומי בגבעת הקפיטול. שידור חוזר ומוגבר של ינואר 2020 / צילום: Associated Press, Scott Applewhite

הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2024 יוכרעו בקומץ מדינות ובראשן ויסקונסין, מישיגן, ופנסילבניה, הלבנים הקריטיות ב"חומה הכחולה" שהכריעה את בחירות 2020. בהן נראה כי מצבו של הנשיא המכהן סביר למדי. העובדה כי המועמד הרפובליקאי המוביל בבטחה בסקרי הפריימריז, דונלד טראמפ, שקוע כרגע עד הצוואר במשפטים הפליליים בג'ורג'יה, בפלורידה ובוושינגטון הבירה, ועם סימן שאלה מרחף בשאלת זכאותו להתמודד בגין תיקון 14 חלק שלוש לחוקה (הפוסל את מי שנשבע לתמוך בחוקת ארה"ב, ואחר־כך היה מעורב בהתקוממות או מרד נגדה או סייע להם). אינו מטריד את הבוחרים הרפובליקאים.

הקנוניה נגד אמריקה

אך בקרב הקולות הצפים ובמיוחד במדינות המתנדנדות דונלד טראמפ אינו פופולרי כלל ועיקר. אולי משום כך מעטים מבין הפרשנים הקדישו עד כה תשומת לב מיוחדת לתוכניתו השאפתנית ויוצאת הדופן שפורסמה הקיץ תחת השם "פרויקט 2025", (Project 2025) ואשר, אם תיושם, תביא את אמריקה אלי משבר פנימי כמוהו לא היה מאז ימי מלחמת האזרחים. לזכות כותביה, אוסף ארגונים שמרניים קיצוניים, הרחוקים מרחק מזרח ממערב מהמפלגה הרפובליקנית של רייגן, בוש או מקיין - התוכנית ופרטיה לא הוסתרו מהציבור, להיפך הם פורסמו בהרחבה באתר www.project2025.org כבר שנה וקצת לפני הבחירות. התוכנית הגרנדיוזית, שפורטה בהרחבה גם במסמך בן כמעט 1,000 עמודים, מבטיחה דבר אחד - אם תיושם, כל המסגרות המקובלות של אמריקה ייהרסו עד היסוד. אף שבמספרים עצמם הן בבחירות לסנאט והן לנשיאות, הרוב המוחלט של האמריקאים לא הסכימו מעולם שכך תראה אמריקה.

ארה''ב
 ארה''ב

המצב כיום: הכלכלה האמריקאית בהאטה, אך לא נכנסה למיתון ממשי
התרחיש: מיתון יטה את הכף לטובת טראמפ במדינות המתנדנדות. אם ינצח, יישם תוכנית של ארגונים שמרניים קיצוניים, והמשבר החברתי יתגלגל לשווקים הפיננסיים
מדינות: ארה"ב

על פי מעצבי התוכנית, לממשל החדש-ישן לא יידרשו שום "מאה ימי חסד" כמקובל. להיפך. בשבוע הראשון לאחר השבעתו המחודשת של טראמפ יפוטרו לפחות 50 אלף מעובדי הממשל הפדרלי. את שיתרחש תיאר עוד בקיץ 2023 פול דאנס, המנהל של "צוות המעבר הנשיאותי 2025": "אנחנו נציף את העיר בשמרנים, נקרא לכולם להגיע לוושינגטון, אנשים יצטרכו להניח כל מה שהם עושים, לעזוב את חיי היומיום שלהם ולבוא לוושינגטון לשרת את המהפכה". לפי דיווחים בתקשורת, גיוס המתנדבים האלה כבר החל. את הפרטים השלים ראס וואט, לשעבר מעוזרי טראמפ שהיה מעורב בתוכנית מראשיתה: "ביומו הראשון של הנשיא בבית הלבן תופעל מכונת הרס".

מקדמים את פרויקט 2025. התוכנית אמיתית וגלויה / צילום: Associated Press, Charlie Neibergall
 מקדמים את פרויקט 2025. התוכנית אמיתית וגלויה / צילום: Associated Press, Charlie Neibergall

בין הסוכנויות הממשלתיות הראשונות שיזכו לביקור מאותה מכונת הרס, כך הובטח כבר בקיץ 2023, יהיו משרד המשפטים וה־FBI, אשר יידרשו להיפטר מכל אותם "תובעים מרקסיסטים" הממלאים את שורותיהם. גם משרד ההגנה יעבור מהפכה ויידרש להפסיק מיידית עם מדיניות ותוכניות ההכלה והשוויון. היועצים המשפטיים בבית הלבן, אלה שעמדו בתחילת ינואר 2020 בין הנשיא והתוכניות לבטל את הבחירות, יידרשו מעתה ל"נאמנות מוחלטת לנשיא". כך גם כל עובדי המדינה, שאותם יוכל מעתה הנשיא לפטר באופן מיידי וחד־צדדי ללא הבחנה. גם העיתונאים המסקרים את הבית הלבן יזכו על פי התוכנית לשנמוך משמעותי. אפילו הקונגרס יזכה, על פי התוכנית, לכרסום גדול בסמכויותיו המסורתיות - מכירות נשק, למשל, לא יזכו עוד לעדכון הקונגרס כבעבר.

הנשיא ביידן אינו אדם צעיר כלל ועיקר ומצבו הבריאותי עלול בקלות להתדרדר מאוד עד נובמבר שנה הבאה. גם למיתון, שיפגע קודם כל בצעירים ובמיעוטים, עלולה להיות השפעה דרמטית על תוצאות הבחירות. אם יקרה אחד מאלו, וטראמפ שייבחר ברוב של אלפים בקומץ מדינות המפתח, שעה שהוא מפסיד במיליוני קולות את ההצבעה המספרית (popular vote), ינסה ליישם את פרויקט 2025 התוצאות יהיו מרחיקות לכת. לא רק הדמוקרטיה, שלטון החוק וההפרדה בין הרשויות ייפגעו. גם בנושאים שהם בליבת המחלוקת בין השמרנים והשאר ואשר לגביהם רוב ברור ומוחלט של האמריקאים מתנגדים למדיניות השמרנית, כמו הפלות ונשק, הממשל החדש מתכוון לפעול. בין השאר בדעתו לאכוף את רעיונותיו גם על מדינות המתנגדות להם בחריפות. כך למשל, על פי התוכנית ייקבע כי כללי נשיאת הנשק במדינה אחת, מרחיקי לכת ככל שיהיו, יהיו תקפים בכל האחרות. על פי הוגי התוכנית, הרוב הרפובליקאי הקטנטן בקונגרס יבטיח שהבית יתמסר מרצון לטראמפ ולעשרות אלפי אוהדיו האגרסיביים והחמושים שימלאו את רחובות העיר. שידור חוזר ומוגבר של ינואר 2020.

אך ההבטחות שב"פרויקט 2025" לא מסתיימות כאן. עוד לפי התוכנית, כל מורשעי אירועי הפריצה לקפיטול בינואר 2021, יותר מ־500 במספר, יזכו לחנינה. כמו כן, משרד החינוך יטוהר "מהשמאל הקיצוני" והשליטה בהשכלה הגבוהה, סמכות למתן תעודות ותארים, וההכרה במוסדות אלה תעבור לידי צוות הנאמן לנשיא החדש. תוכניות נוספות שפורטו ב"פרויקט 2025" כוללות זכות לשאת נשק בגלוי בכל רחבי ארה"ב חרף החוקים המדינתיים הקובעים אחרת, מלחמת חורמה פדרלית בזכות להפלות, עירוב הצבא בהשלטת חוק וסדר בערים ועוד. בתחום מדיניות החוץ מבטיחה התוכנית "סיום מיידי" של המלחמה באוקראינה, מה שמגביר את החששות בבירות אירופה לעתיד ברית ההגנה נאט"ו.

התנגדות והסלמה

אין ספק כי ניסיון של ממשל טראמפ חדש-ישן שכזה ליישם את מדיניות "פרויקט 2025" יתקל בהתנגדות חריפה מצד מדינות בארה"ב, ובראשן קליפורניה וניו יורק. גם אורגון, וושינגטון, מיניסוטה, ואילינוי צפויות להביע התנגדות נחרצת לכל ניסיון לכפות צעדים בתחומי הנשק, עצמאות המוסדות להשכלה גבוהה, ההפלות, או זכויות השונה והלהט"בים.

הסלמה של המאבק, דבר כמעט מובטח תחת אישיותו והנהגתו של טראמפ, עשויה לגרור צעדי תגובה קשים כמו פעולות סייבר של עובדים בחברות טק כנגד פעולות של הממשלה הפדרלית, ניתוק מגע בין הממשל הפדרלי והמדינות, ואף מרד מיסים.

לא קשה לדמיין כיצד משבר כזה מתגלגל. הבירה מלאה בעשרות אלפי "העובדים החדשים" אותם גייסו והכינו זה מכבר מארגני "פרויקט 2025", חמושים ונלהבים לקרב. המשמר הלאומי נקרא לסייע למשטרת וושינגטון להשתלט על מוקדי המהומה המרובים. פיטורים ועזיבה המונית של שדרת הניהול של הממשלה הפדרלית. סגירה של חלקים גדולים בממשל, שביתות כמו של פקחי הטיסה ועובדי רשות אבטחת שדות התעופה. הפגנות ענק במדינות הכחולות, אלימות מתפשטת, וכו'. מכאן קצר המרחק להתדרדרות גם בבורסות בניו יורק, ולירידות חדות בשערי אגרות החוב של ממשלת ארה"ב ובשוקי המניות. את ההשלכות של ירידות כאלו ואת גלי הפאניקה שהן יעוררו בשווקים הפיננסיים העולמיים ניתן רק לדמיין.