דוח חדש: סימנים ראשונים להתייצבות בהייטק הישראלי

לפי נתונים ראשונים מדוח לאומיטק ו-IVC לרבעון השלישי, ישנם סימנים להתייצבות בהייטק הישראלי • נראה כי הצניחה בהיקף הגיוסים ובמספר המשקיעים הזרים החלה להיבלם • היקף גיוסי הסיד עלה לראשונה אחרי חמישה חודשים רצופים של ירידות

סימני התאוששות ראשונים בהייטק / אילוסטרציה: Shutterstock
סימני התאוששות ראשונים בהייטק / אילוסטרציה: Shutterstock

ההייטק הישראלי מתחיל להתייצב? מהנתונים הראשונים מתוך דוח של לאומיטק ו-IVC, המסכם את הרבעון השלישי של השנה הנוכחית בתעשייה, עולה כי ישנה מגמת התייצבות הן בגיוסי ההון של החברות הישראליות והן מגמת התייצבות בהיקף ההשקעות, והמשקיעים הזרים בפרט. זאת לעומת מגמת ירידה בגיוסים שאפיינה את הרבעונים הקודמים. 

חצי מיליארד דולר: גיוס ענק לאחת מקרנות ההשקעה הגדולות בסייבר הישראלי
ראיון | עם כמעט רבע מיליארד דולר בכיס - למה שלמה קרמר מודאג? 

הדוח מצא כי חברות ההייטק המקומיות גייסו ברבעון השלישי של השנה הנוכחית בסכום כולל של 1.6 מיליארד דולר ב-85 עסקאות. מדובר אמנם בצניחה של 38% בסכום ונפילה של 41% במספר העסקאות לעומת הרבעון המקביל, אך בהשוואה רבעונית, הירידות פחות עמוקות. כך, היקף הגיוסים ברבעון הנוכחי משקף ירידה של 14% בלבד בהשוואה לרבעון השני של 2023, וכמעט ללא שינוי לעומת הרבעון הראשון של השנה הנוכחית.

בניטרול עסקאות הענק (אלו המתבצעות בסכום רכישה של מעל ל-200 מיליון דולר), מניתוח הרבעונים האחרונים, ניתן לראות בבירור רב יותר את השינוי במגמה - מירידה להתייצבות. יתרה מכך, לפי הערכת IVC הנתונים הסופיים של הרבעון, שעתידים להתפרסם במסגרת הדוח המלא באוקטובר הקרוב, ישקפו היקף השקעות בסכום הקרוב לזה של הרבעון השני של השנה הנוכחית.

התאוששות בגיוסי הסיד

מספר המשקיעים הזרים ברבעון השלישי של השנה עמד על 319, זאת לעומת 478 ברבעון המקביל ב-2022. ברבעון הראשון של 2023 מספר המשקיעים ירד ל-298, וברבעון השני ההיקף עלה ל-355. כעת אמנם ישנה ירדה לעומת רבעון שעבר, אך במבט על ככל הרבעונים כי הנתונים לגבי היקף העסקאות שבוצעו בידי משקיעים זרים ברבעון הנוכחי, תומכים גם הם בהתהוותה של מגמת התייצבות.

גם בגזרת גיוסי הסיד (סבבי הגיוס הראשוניים של חברות) נרשמת מגמה חיובית. נמצא כי היקף ההון שגויס בסבבי סיד עלה לראשונה ברבעון זה, זאת לאחר חמישה רבעונים רצופים בהם התרחשה ירידה. אמנם כמות סבבי הגיוס נמוכה בהשוואה לרבעון השני של השנה הנוכחית, אך על פי הערכת IVC, הנתונים המלאים שיוצגו בסוף הרבעון השלישי יעידו על אותו שינוי מגמה גם במספר החברות שגייסו. ברבעון השלישי של 2023 נרשמו השקעות סיד בהיקף של 143 מיליון דולר, בעוד שבראשון השני הסכום עמד על 107 מיליון דולר. ברבעון השלישי של 2022 היקף השקעות הסיד היה 335.87 מיליון דולר.

"אנחנו ממשיכים לראות בנתוני הרבעון השלישי, סימנים ראשונים של התייצבות בכמות והיקפי הגיוסים, נתונים אשר מחזירים אותנו לרמות של 2018-19. על אף שעדיין ישנה ירידה בהשקעות ראשוניות - היא מתונה יותר ביחס לזו שראינו ברבעונים קודמים. בנוסף, אנחנו מזהים התייצבות בקצב השקעות ה-Follow-on, אינדיקציה כי החברות מתחילות להתאים את השווי שלהן לסביבת הריבית החדשה", אומרת מיה אייזן-צפריר, מנכ"לית לאומיטק, לאור הנתונים החדשים. כאמור, הדוח המלא צפוי להתפרסם באוקטובר הקרוב.