חצי מיליארד דולר: גיוס ענק לאחת מקרנות ההשקעה הגדולות בסייבר הישראלי

קרן ההון סיכון של גילי רענן וליאור סיימון, סייברסטארטס, דיווחה כי גייסה עד כה 479.8 מיליון דולר עבור קרן להשקעות המשך שהקימה • מוערך כי החברה כבר השקיעה מכספי הקרן בחברת ביוניק, שנמכרה בשבוע החולף בכ-350 מיליון דולר לקראוד סטרייק

משמאל לימין: גילי רענן, ליאור סיימון ואמילי הית' / צילום: רון שלף
משמאל לימין: גילי רענן, ליאור סיימון ואמילי הית' / צילום: רון שלף

קרן ההון סיכון סייברסטארטס (Cyberstarts) של גילי רענן וליאור סיימון דיווחה ביום חמישי האחרון כי גייסה 479.8 מיליון דולר עבור קרן להשקעות המשך, מה שמכונה ״קרן הזדמנות״ (Opportunity Fund).

מדוע מבקשת רשות המסים לפרק חברת סייבר שעשתה אקזיט ב-600 מיליון דולר?
חברת הסייבר של שלמה קרמר יוצאת לגיוס ענק. מי המשקיע המפתיע שמצטרף?

קרן הזדמנות מאפשרת לקרן ולמשקיעיה להמשיך ולהשקיע בחברות הפורטפוליו שלה על מנת לשמר את חלקם בהן - או אף להגדיל אותו - במקום לצרף משקיעים חדשים ולדלל את אחזקותיהם. מאחר שסייברסטארטס היא קרן שמתמחה בהשקעה בשלב מוקדם מאוד בחיי החברה, לרוב בשלב הקמתה, היא נזקקת למאות מיליוני דולרים נוספים על־מנת להנות מאקזיטים בשלבים מאוחרים יותר, אולי עד לשלב ההנפקה. הקרן נועדה לסייע לסייברסטארטס להשקיע בשלבי A ו-B של חברות הפורטפוליו שלה, אך לא מן הנמנע שתשתמש בכספי הקרן כדי להשקיע גם בשלבים יותר מאוחרים. 

במהלך שנת 2022, ערכה החברה גיוס ראשוני של כ-200 מיליון דולר, והקיץ הצליחה להוסיף לקרן 300 מיליון דולר נוספים, כאשר לפי הערכה, הכסף גויס תוך זמן קצר בין החודשים אוגוסט-ספטמבר. מדיווחיה לרשות ניירות הערך בארה"ב עולה כי הקרן רשומה באיי קיימן, אך מיוחסת למשרדיה במכמורת, בסמיכות למקום מגוריו של גילי רענן.

סייברסטארטס נוסדה רק לפני חמש שנים על ידי גילי רענן, יוצא קרן סקויה ישראל, ולה קבוצה של משקיעים - רובם ככולם בכירים מענף הסייבר הישראלי, ביניהם: ניר צוק, מריוס נכט, שלמה קרמר, יבגני דיברוב, נדיר יזרעאל, מיקי בודאי, רקש לונקאר, עמיחי שולמן ואסף רפפורט - אשר חברת הסייבר שלו, וויז, היא חברת דגל של סייברסטארטס, כך על פי אתר PitchBook.  במהלך השנה, הצטרפה לרענן ולסיימון שותפה שלישית בשם אמילי הית'.

סייברסטארטס צפויה לרשום אקזיטים נוספים בהמשך

בשנת 2020, הצטרפה לקרן ליאור סיימון, ובהמשך הצטרפו להשקעה בקרן יזמים נוספים שעשו אקזיטים או מכרו את מניותיהם בחברות סייבר בגיוסים שניוניים (סקנדרי), רבים מהם מחברות הפורטפוליו של הקרן. לא מן הנמנע שהקרן עצמה נהנתה מסבבי סקנדרי רבים בחברות הפורטפוליו שלה, שביצעו עליית שווי בכל אחד מסיבובי הגיוס האחרונים, כגון וויז, איילנד, פיירבלוקס ונו ניים סקיוריטי. סייברסטארטס נודעת כמי שמצרפת לצוות המייעץ סמנכ״לי אבטחת מידע בכירים מחברות אמריקאיות, ולעיתים אף מצרפת אותם כשותפים מנהלים.

הקרן החדשה תוכל לאפשר לסייברסטארטס להמשיך ולהשקיע בחברות הבוגרות שלה - רבות מהן חדי קרן כמו וויז ופיירבלוקס. על־פי ההערכה, הקרן השקיעה כבר מכספי קרן ההזדמנות שלה בביוניק (Bionic), שנמכרה בשבוע החולף בכ-350 מיליון דולר לקראוד סטרייק. ההשקעה של 12 מיליון דולר מהקרן החדשה אמנם לא רשמה תשואה משמעותית, אך סייעה לסייברסטארטס לשמר את חלקה בחברה. בסך הכל, רשמה סייברסטארטס אקזיט של עשרות מיליונים רבים, על השקעה שלפי ההערכה נאמדת בכ-20 מיליון דולר לאורך חייה של החברה. במרץ השנה, מכרה את אקסיס סקיוריטי בכ-412 מיליון דולר, ועל־פי ההערכה - היא צפויה לרשום אקזיטים נוספים במסגרת גל האקזיטים ששוטף את ענף הסייבר הישראלי.