עלייתו ונפילתו של מותג הבובות האמריקאי הידוע בדרמה של "אפל"

הסרט "בועת הביני", שהופק על ידי אפל טי.וי+, חוזר אל סיפורו של טייקון הצעצועים האמריקאי, המולטי מיליארדר טיי וורנר, שהמציא את בובת ה"בייבי ביני" ששיגעה את העולם בשנות התשעים • פסטיבל המוזיקה אבו גוש, המתמקד במוזיקה קולית, יתקיים השנה בחול המועד סוכות במרכז רבין בתל אביב, ויכלול 18 קונצרטים, בהשתתפות הרכבים ומוזיקאים ישראליים ובינלאומיים

זאק גאליפנאקיס ואליזבת בנקס בסרט ''בועת הביני'' / צילום: פל טי.וי+
זאק גאליפנאקיס ואליזבת בנקס בסרט ''בועת הביני'' / צילום: פל טי.וי+

קולנוע

בועת הביני (The Beanie Bubble)

זמין לצפייה: אפל טי.וי+
ז'אנר: דרמה
במאים: קריסטין גור, דמיאן קולאש
תסריטאים: זאק ביסונט, קריסטין גור
שחקנים: זאק גאליפנאקיס, אליזבת בנקס, שרה סנוק וג'רדלין ויסוואנת'אן
משך הסרט: 110 דקות
שפה: אנגלית
ציון IMDB:
6.3 (6700 מצביעים)
ציון Rotten Tomatos:
59% ציון הקהל, 48% ציון מבקרים

בשנות התשעים טייקון הצעצועים האמריקאי טיי וורנר שיגר לשוק את בובת ה"בייבי ביני" ששיגעה את העולם, בעלת העיצוב הייחודי בזמנו: היא היתה עשויה מקטיפה ומלאה בכדורי פלסטיק, מה שהעניק לה צורה רכה במיוחד. הסרט "בועת הביני", שהופק על ידי אפל טי.וי+, מבוסס על הספר The Great Beanie Baby Bubble, שכתב ז'אק ביסנוט, שגם היה שותף לכתיבת התסריט. הסרט חוזר לסיפור הפתלתל של מותג הבובות הידוע.

תקציר העלילה

העלילה נמתחת על פני 15 שנים, מהקמת החברה על ידי טיי וורנר (זאק גאליפנאקיס), מולטי מיליארדר שהונו מוערך כיום ב-5.7 ביליון דולר, ושותפתו רובי ג'ונס (אליזבת בנקס) ועד קריסתה ב-1999. שלוש נשים מספרות את הסיפור, כל אחת מנקודת מבטה בזמנים שונים. הנשים הן רובי ג'ונס, השותפה הראשונה, מאיה קומאר (ג'רדלין ויסוואנת'אן) סטודנטית שממציאה את המהדורות המוגבלות ומשיקה את אתר האינטרנט של החברה, ושילה הארפר (שרה סנוק), אם חד-הורית שטיי מחזר אחריה ובנותיה לוקחות חלק בעיצוב הבובות.

ההקשר למציאות

דמויות הנשים מבוססות על נשים אמיתיות אך השמות שלהן שונו. מאיה קומאר, למשל, מבוססת על דמותה של המעצבת לינה טריוודי. במציאות היא היתה סטודנטית, שהמציאה את הרעיון לכלול שירים ייחודים על תגיות הבובות, עיצבה וניהלה את האתר, והרוויחה רק 12 דולר לשעה, אך בשונה מהסרט היא לא המציאה את המהדורות המוגבלות שהיו חלק מרכזי בהצלחה של בובות הביני.

דמויותיהן של רובי ג'ונס ושילה הארפר, שהיו בנות הזוג של טיי וורנר, מבוססות גם הן על נשים אמיתיות: פטרישה רוש ופיית' מקגוון. במציאות רוש הייתה חלק מצוות ההקמה של החברה, ולאחר שיחסיה עם וורנר הסתיימו היא עזבה אותה. בשונה מהסרט, היא שבה לעבוד תחת וורנר והפכה לאחת המנהלות בעלות השכר הגבוה ביותר באנגליה.

2 דברים שכדאי לדעת

● ב-1995, כשלינה טריוודי השיקה את האתר של "טיי בע"מ", החברה של טיי וורנר שייצרה את הבובות, היא הפכה אותה לעסק הראשון בעולם שהשתמש באינטרנט ככלי לתקשורת עם הצרכנים.

● הסרט מבוסס על סצינות בדיוניות ואמיתיות. סצינת הפתיחה, בה משאית מתהפכת עם מלאי עצום של בובות בייני ומייצרת מהומה, מבוססת על תאונה שקרתה במציאות. אנשים עצרו את המכוניות שלהם באמצע הדרך ואספו את הבובות.

למה בחרנו בו

אלו שאוהבים סרטים עם עלילה לא לינארית ייהנו מסיפור מורכב ומעניין, הנבנה חלק אחר חלק. את הסרט מובילים שחקנים המשחקים באופן מדויק ומרשים. למרות שמדובר בסיפור שחלקו מבוסס על אירועים בדיוניים וחלקו על אירועים אמיתיים, כוכבי הסרט יתנו לכם להרגיש שהוא מציאותי לכל אורכו.

קלאסי

פסטיבל אבו גוש בתל אביב

מנהלים אמנותיים: עמית טיפנברון, אלון הררי, יעלה אביטל
היכן: מרכז רבין
כתובת: חיים לבנון 8, תל אביב
מתי: 3-5 באוקטובר
מחיר כרטיס: 120-180 שקלים
טלפון להזמנות: 03-9385058
מועדי האירועים ורכישת כרטיסים: abugoshfestival.co.il

פסטיבל המוזיקה אבו גוש, המתמקד במוזיקה קולית, יתקיים גם השנה בחול המועד סוכות. לאורך שנים, כנסיית קרית יערים באבו גוש שימשה כאכסניה שלו. לפני שנתיים הוא עבר למרכז רבין בתל אביב עקב שיפוצים הנערכים בכנסייה.

השנה, תכנית הפסטיבל כוללת 18 קונצרטים, שיתפרשו על פני שלושה ימים וייערכו בארבעה מתחמים שונים (אולם גדול, אולם קאמרי קטן, גינת המרכז והמרפסת הגדולה הפתוחה לנוף).

''אנסמבל ססיליה'' שיופיע בפסטיבל המוזיקה אבו גוש צ / צילום: נגה שדמי
 ''אנסמבל ססיליה'' שיופיע בפסטיבל המוזיקה אבו גוש צ / צילום: נגה שדמי

האורח הבולט השנה בפסטיבל הוא הזמר האיטלקי הנפלא מרקו ביזלי (Marco Beasley), יליד נאפולי, המתמחה בביצוע מוזיקה מוקדמת בסגנון עממי-עתיק.

הוא יופיע עם נגן הלאוטה פרנקו פבאן בתכנית שתכלול שירי לאוטה עתיקים. ביזלי הוא זמר ששר בהגשה אותנטית יוצאת דופן, והמופע שלו מומלץ מאוד לאוהבי מוזיקה מוקדמת.

אירועים נוספים מומלצים: אופרת הבארוק "דידו ואניאס" מאת מלחין הבארוק האנגלי הנרי פרסל, בביצוע "אנסמבל ססיליה" ותזמורת הבארוק "בארוקדה"; מסע אל המוזיקה הברזילאית בניצוחה של ד"ר מירנה הרצוג, מוזיקאית ישראלית ילידת ברזיל; המופע "פרחים מארגנטינה" שיתמקד במוזיקה לטינית, בביצועם של הגיטריסטית ליאת כהן, זמר הבריטון הארגנטיני אנריקה אלקנטרה ונגן כלי ההקשה גלעד דוברצקי;

היצירה הקולית "כרמינה בוראנה" מאת קארל אורף, בעיבוד של אמן כלי ההקשה תומר יריב; "מיסה חגיגית קטנה" של רוסיני בניצוחו של אנדרס מוסטונן; המופע "אורפאוס האנגלי", שיכלול יצירות מופת מאת פרסל, הנדל, דאולנד ואחרים, שתבצע זמרת הסופרן יעלה אביטל, בליווי החלילן הבריטי הנודע אשלי סלומון ונגנית הצ'מבלו יוכבד שוורץ.