מה חמאס רוצה ואיך כשל המודיעין הישראלי? המומחים מנתחים

עשרות ישראלים נהרגו ומאות נפצעו, וישנם 20 מוקדים בהם מתנהלים קרבות בין כוחות צה"ל למחבלים • מה הוביל להסלמה הביטחונית הנוכחית? האלוף במיל' עמוס גלעד, תא"ל במיל' ד"ר מאיר אלרן וד"ר עידו זלקוביץ' התראיינו לגלובס וניסו לענות על השאלות הבוערות

חייל צה''ל עובר ליד מכונית ששימשה את המחבלים שחדרו מעזה לשדרות, הבוקר / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
חייל צה''ל עובר ליד מכונית ששימשה את המחבלים שחדרו מעזה לשדרות, הבוקר / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

ארגון הטרור חמאס פתח הבוקר (ש') במתקפת פתע על ישראל, שכוללת מטחים כבדים לערי הדרום, השפלה והמרכז, חדירות מחבלים ליישובים בעוטף עזה וקרבות ברחובות. נכון לעכשיו, נהרגו עשרות ישראלים, נפצעו מאות, וישנם 20 מוקדים בהם מתנהלים קרבות בין כוחות צה"ל למחבלים, חלקם גם עם בני ערובה. 

מתקפה משולבת של חמאס על ישראל: עשרות מחבלים חדרו לעוטף, מטחי רקטות כבדים, לפחות 100 הרוגים ישראלים | סיקור שוטף
עמוס גלעד: "כישלון מודיעיני ברור. יכול להיות שצריך להפיל את חמאס" 
בכיר במכון למחקרי ביטחון: "חמאס תיכנן זאת זמן רב, עקפו אותנו בסיבוב" 
"בפעם הראשונה אי פעם, כוח פלסטיני כובש ישוב יהודי״ 

האלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, תא"ל במיל' ד"ר מאיר אלרן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ו ד"ר עידו זלקוביץ', מומחה לפוליטיקה הפלסטינית במכללה האקדמית עמק יזרעאל ואוניברסיטת חיפה, התראיינו לגלובס וניסו לענות על השאלות הבוערות. 

איך הגענו למצב הזה?

גלעד מסביר כי יש משמעות עמוקה לתזמון, וכי זו לא הייתה הפתעה: "החמאס לא מרים את ראשו, מדובר בארגון שחורט על דגלו את חורבן ישראל כמדינה והוא עושה הכל כדי לממש את זה. ההפתעה היא טקטית ולא אסטרטגית. אין הפתעה ברמת הכוונות שלהם, ההפתעה היא רק ברמה של הביצוע. באשר לתזמון, הסיבה היא שחגי ישראל זה זמן רגיש יותר".

גלעד ציין שמעבר למתקפה הנוכחית, יש כוונה ברורה של החמאס להצית אש גדולה במוקדים נוספים, בצפון, בערים המעורבות, ביהודה ושומרון, "כמו שראינו בהתבטאויות שלהם בשומר חומות ובפעולות בעבר".

"המודיעין היה צריך להכיר. ברור לחלוטין שהייתה הסתרה ממדרגה ראשונה מצידם. הם נערכו לזה במשך זמן רב והיה תרגיל במתווה דומה", אמר תא"ל במיל' אלרן, והוסיף: "זו טעות בהבנת האויב. מה טעות? שגיאה חמורה אסטרטגית בהבנת האויב, במניעים שלו, בתזמון שלו, בהבאת הכוחות שלו, ובמאבקי כוחות. עכשיו ניתן להבין שהם חשבו אחרת, תכננו אחרת וגם השקט היחסי בימים ובחודשים האחרונים היה חלק מתכנון אסטרטגי".

לדברי זלקוביץ', "יש פה כשלון מודיעיני קולוסאלי בכל הנוגע לחוסר המידע המקדים לגבי הכוונות של חמאס. החזרה להטרדות על הגדר בתקופה האחרונה היו כנראה חלק מהמבצע ופגעו בגדר, ובחנו את מערכי ההגנה של ישראל". "חמאס התכוננה הרבה זמן למבצע הזה, ואנחנו רק בראשית הדרך", אמר, והוסיף: "סינוואר, דף ואנשי הזרוע הצבאית הבינו מה המשמעות של להוציא פיגוע כזה, בין אם הוא יצליח כמו שקרה ובין אם לא. הם מנסים לייצר הישג מדיני ופוליטי דרך לחימה".

מה ישראל צריכה לעשות עכשיו?

לדברי גלעד, כעת ישראל צריכה לנקוט מספר צעדים חשובים. "ישראל צריכה קודם כל לטפל במצב הנוכחי, ולהביס אותם. אני מקווה שאין חטופים כפי שטוענים בחמאס. אחרי זה, אם מתכננים משהו רחב, צריך לקחת בחשבון את החזית האיראנית וחיזבאללה שמתבוננים בנו הייטב, צריך לתכנן בקפידה ולעשות הערכת מודיעין, על בסיסה הערכת מצב, יכול להיות שהגיע הזמן להפיל את החמאס בעזה. זה אירוע בלתי רגיל עם משמעות אסטרטגית שיכול להשפיע גם על ההסכם עם סעודיה".

אלרן מבדיל בין אירוע רב-זירתי ובין אירוע שיתמצה ברצועת עזה בלבד:  "הבעיה העיקרית היא על איזה סוג של אירוע מדברים? באירוע חמאסי, אני חושב שצה"ל, המשטרה, מג"ב ויתר הכוחות יידעו לטפל בזמן לא ארוך. ברור שצה"ל יגיב קשות מאוד, אבל היכולת של חמאס ברצועה יותר גדולה ממה שראינו. המספרים שהם שיגרו הם כאלו שלא הכרנו. גם אם זה יסתכם בעזה, זה ייקח זמן - יש שם אתגר נמשך. הסכנה האסטרטגית היא הרחבת הזירות, ובפרט חיזבאללה. זו הסיבה שצה"ל נערך למלחמה כוללת, ולא רק בחזית אחת. זו הדאגה הגדולה ביותר, אף שאני סמוך ובטוח שנתגבר על האתגר. זה עלול להיות להיות ארוך, ממושך".

זלקוביץ' מציין כי "ישנה ביקורת חריפה על חמאס בחודשים האחרונים, על רקע בעיות כלכליות ברצועת עזה. ישראל דווקא שחררה לחמאס חבל הצלה בדמות אשרות לפועלים. כעת, חמאס רוצים את התדמית של מי שמובילה את המאבק בישראל, אחרי שישראל התמקדה בגא"פ בשני המבצעים האחרונים. ההישג האסטרטגי שהם שואפים אליו הוא עסקת אסירים, ולכן הדגש היה על לקיחת אנשים בשבי. אבל הם אולי עשו פה חישוב לא נכון, כי כמו שזה נראה - פניה של ישראל למערכה כוללת, ועסקת חילופי שבויים ואסירים לא על הפרק. ובינתיים, יש כ-170 הרוגים עד עכשיו ו-1,000 פצועים בעזה, וישראל עדיין תוקפת בהילוך ראשון".