הגנה על בתי כנסת, הודעות תמיכה בכספומטים: סולידריות עם ישראל בגרמניה

על רקע מעשי הטבח של ארגון חמאס בדרום הארץ, סיפורי הניצולים והקורבנות החפים מפשע, גוברים בימים האחרונים גילויי הסולידריות וההזדהות עם ישראל בחברה האזרחית הגרמנית • התמיכה כוללת לא רק את הבכירים בממשל אלא גם החברה האזרחית והסקטור העסקי

דגל ישראל מוקרן על שער ברנדנבורג בברלין, בשבת / צילום: Reuters, Sven Käuler/dpa
דגל ישראל מוקרן על שער ברנדנבורג בברלין, בשבת / צילום: Reuters, Sven Käuler/dpa

על רקע מעשי הזוועה של ארגון חמאס בדרום הארץ, סיפורי הניצולים, הקורבנות החפים מפשע ומשפחות שיקיריהן נחטפו לעזה באלימות וגורלם לא-ידוע, גוברים בימים האחרונים גם גילויי הסולידריות וההזדהות עם ישראל בחברה האזרחית הגרמנית. אלו ניצבים בניגוד לתמיכה הגלויה במעשי חמאס שנשמעת על ידי מיעוט קטן באזורים בהם חיים מהגרים רבים מהמזרח התיכון, שזיעזעו גם הם את דעת הקהל הגרמנית בימים האחרונים. הם מצטרפים לתמיכה הגלויה והברורה של הממשלה הגרמנית בממשלת ישראל, כולל הבטחות לציוד צבאי וכן לגטימציה אירופית לפעולה נרחבת בעזה, נכון לעכשיו.

התקשורת הגרמנית עצמה עוסקת עד כה בקורבנות הישראלים בצורה נרחבת. השער של מהדורת סוף השבוע של העיתון "די וולט" מציג בזה אחר זה את השמות שהותרו לפרסום עד כה, פחות ממחצית מרשימת הנופלים והנרצחים המלאה, שעברה את רף ה-1,300 בני אדם לפי ההערכות האחרונות אמש (ו'). העיתון שייך לקבוצת "אקסל שפרינגר" הפרו-ישראלית, שמקדישה דיווחים רבים לנעשה בשבוע האחרון, עם סיקור מקיף ועמדות הקוראות לממשלת לגרמניה לתמוך ללא עוררין בכל הצרכים הישראלים. גם כלי תקשורת אחרים ושבועונים הציבו את הנושא, ואת ההזדהות עם ישראל, על השערים הראשיים שלהם.

גם יוזמות קטנות זוכות לתשומת לב משמעותית. כך, למשל, התברר כי בנק "ברלינר שפארקאסה" המקומי מפרסם הודעות תמיכה בישראל לכל מי שמשתמש בכרטיס אשראי ישראלי בכספומטים שלו בימים אלו. "אנחנו מזועזעים מההתקפה הברוטלית על ישראל. ההזדהות שלנו היא עם התושבים בישראל, הקורבנות, משפחותיהם וקרוביהן", נכתב בהודעה.

 סולידריות עם ישראל

חברת התקשורת הגרמנית "Telekom", שמפעילה תוכנית חברות היי-טק משותפת עם חברות ישראליות ושפירסמה הודעות תמיכה בציבור הישראלי בימים האחרונים, הודיעה לפני יומיים כי כל השיחות וההודעות לישראל למשתמשי החברה יהיו בחינם עד סוף חודש אוקטובר. "זהו סימן לסולידריות שלנו עם ישראל", הודיעה החברה.

ובברלין, התאספו אמש אלפי בני אדם כדי "להגן בגופם" על המתפללים בבית הכנסת בפרנקל-אופר שבשכונת קרויצברג. יוזמה מקומית שקראה להגן עליהם מפני "יום זעם" עליו הודיע חמאס מבעוד מועד, ושגרמה להגברת הנוכחות המשטרית והשמירה, צברה תאוצה והנוכחים הצטרפו לשירת "הבאנו שלום עליכם". "אין מקום לשנאת יהודים", נכתב בהודעה שהכריזה על המשמר, "אנחנו לשירותכם. משמר-אנושי כדי להבטיח חיים יהודיים בטוחים".

גילויי הסולידריות הללו מצטרפים להצהרות בכירים בממשל הגרמני, מהקנצלר והקואליציה השולטת במדינה ועד לספסלי האופוזיציה, בנוגע לצורך של גרמניה "לעמוד לצד ישראל", וכי לישראל יש "את הזכות ואפילו את החובה להגן על אזרחיה". נשיא גרמניה פרנק-ולטר שטיינמאייר נפגש עם חברי הקהילה הישראלית בבית הכנסת בפרנקל-אופר, שמע מהם על החטופים הישראלים, ביניהם בעלי אזרחות גרמנית, והבטיח לנסות ולסייע בשחרורם. הקנצלר שולץ הכריז על שורת צעדים, כולל הוצאת כל פעילות התמיכה בחמאס מחוץ לחוק בגרמניה. משטרת ברלין אסרה הפגנות תמיכה בפלשתינאים בשל חשש מ"הפרעה לשלום הציבור". אתמול ביקרה שרת החוץ הגרמנית אנלנה ברבוק בשדרות ובזירות טרור אחרות, וגם נפגשה אחר הצהריים עם משפחות החטופים הישראלים.