הריבית תרד בקרוב? אחרי המדד - אלו הערכות הכלכלנים

הכלכלנים שציפו לעלייה במדד המחירים לצרכן וירידה שנתית מתונה במקרה הטוב צריכים להבין כעת לאן תלך הכלכלה בצל המלחמה • יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון: "לנוכח ההשפעה הכלכלית השלילית הניכרת של מלחמת 'חרבות ברזל' על המשק הישראלי, צפוי שבנק ישראל יפחית את הריבית בקרוב"

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. צילום: יונתן בלום / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. צילום: יונתן בלום / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נתוני האינפלציה, המראים את תמונת המצב בישראל לפני פרוץ המלחמה, מצביעים על נקודת אור שהייתה מגיעה לכלכלה אלמלא מתקפת הפתע של החמאס בשבוע שעבר. הנתונים הראו כי החודש ספטמבר המחירי ירדו ב-0.1% מחודש לחודש ומיצבו את האינפלציה השנתית ברמה של 3.8%.

לפני המלחמה: הקצב השנתי של האינפלציה התקרר ל-3.8% בספטמבר; מחירי הדירות המשיכו לרדת 
משרד האוצר מציג: כאוס ניהולי ומאבקים פוליטיים בזמן מלחמה 

הנתונים הללו מראים כי הכלכלה הייתה בדרך הנכונה למאבק באינפלציה, תוך שהיא מבצעת צעד גדול אל עבר יעד בנק ישראל, העומד על 3% ברף העליון. הכלכלנים שציפו לעלייה במדד וירידה שנתית מתונה במקרה הטוב צריכים להבין כעת לאן תלך הכלכלה בצל המלחמה ומה מצפה לנו בחודש הקרוב.

"בחודש ספטמבר נרשמו ירידות מחירים בסעיף התחבורה, שירד במידה רבה יותר מאשר הצפי, סעיף המזון שירד יותר מהחזוי וגם בסעיף תרבות ובידור", מוסר ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי בבנק לאומי לאחר פרסום המדד. בפמן מדגיש כי ההפתעה המרכזית היא הירידה דרמטית בהוצאות על נסיעות לחו''ל, זאת על רקע אימוץ מתודולוגיה חדשה במדידה.

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, הוסיף כי "הבשורה הגיעה מסעיף הדיור, שקצב עלייתו הואט מ-0.7% ל-0.2% והקצב השנתי ירד מתחת ל-6% לראשונה לאחר חודשים ארוכים. גם הנתונים על עליית השכירות לחוזים מתחדשים, או דיירים מתחלפים, רשמו האטה של ממש, נקודה המבשרת טובות להמשך". לדבריו, הקצב השנתי של האינפלציה ירד ל-3.8% וראוי לציון כי בניכוי סעיפי המזון והאנרגיה אף התקרב מאוד לרף העליון של יעד האינפלציה.

כמו כן, מנחם מדגיש ש"בנק ישראל מייחס חשיבות רבה להאטה בדיור. זה זמן בו סעיף הדיור, המהווה 26% מהמדד, הוא החסם היחידי בין האינפלציה בפועל לבין רמת היעד. עתה, כשנרשמת בו האטה, אנו רואים כי האינפלציה שבה להתקרב ליעד".

הורדת ריבית נמצאת על הפרק

מעבר למדד עצמו, הכלכלנים מסתכלים על ההשפעה של המלחמה על הצריכה הפרטית ועל התנודות בכלכלה.

יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, אמר כי "לאחר עלייה חדה במחירי נסיעות לחו"ל ונופש באוגוסט, שעלו מעבר לעונתיות, מסתמנת ירידה חדה בספטמבר". כץ מדגיש כי גם מחירי השכירות התמתנו בחדות ל-5.5% שנה אחורה מ-6.1% לפני חודש. "המגמות הללו צפויות להתחזק לאור הירידה החדה בביקושים המקומיים על רקע המלחמה".

"לנוכח ההשפעה הכלכלית השלילית הניכרת של מלחמת 'חרבות ברזל' על המשק הישראלי, ותוך התייחסות לירידת המדד בחודש ספטמבר, צפוי שבנק ישראל יפחית את הריבית בקרוב ב-50 נקודות בסיס (חצי אחוז)", הוסיף בפמן. לדבריו, הפחתת הריבית בשיעור זה עדיין תותיר את הריבית הריאלית (בניכוי האינפלציה) ברמה חיובית.

בפמן ציין כי החלטת הריבית הקרובה היא ביום שני הבא, 23.10, ותלווה לה הודעה של הנגיד והצגת תחזיות עדכניות של בנק ישראל. באותה פגישה בפמן צופה ש"תיתכן הפחתת ריבית במינון גדול יותר מאשר חצי אחוז, אך נראה שהפחתה בהיקף רב במידה ניכרת מאשר חצי אחוז תחייב העלאת הריבית חזרה בשלב מאוחר יותר, יתכן שאף מעל לרמתה הנוכחית. כל זאת בתלות בהמשך הלחימה ועוצמת ההשפעה על המשק".

מנחם הסכים: "אם וככל שבנק ישראל שוקל הורדת ריבית על מנת לסייע לפעילות הכלכלית בעת מלחמה, תוך ניצול השקת תוכנית רכישות השקלים מיתרות המט"ח שלו, מדד ספטמבר תומך בכך ולכן הסבירות כי יינקט צעד כזה גדלה בעקבותיו".