משרד האוצר מציג: כאוס ניהולי ומאבקים פוליטיים בזמן מלחמה

בזמן שהמשק משותק ומאות אלפים מגויסים, באוצר עדיין מתמהמהים עם חלוקת תקציבי חירום • הקולות שעולים מהשטח, וגם מתוך משרד האוצר עצמו, מציגים תמונה של בלגן, חוסר מענה ואפילו מאבקים פוליטיים • בכירים במשק: "יכול להיות שהגירעון יעלה ל־10%. אז מה?"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

אחת מנקודות האור במלחמה היא ההירתמות של החברה האזרחית למען נפגעי התקפת הטרור האכזרית של חמאס ולטובת חיילי צה"ל. בכירים במשק אומרים כי הערבות ההדדית מרוממת את הרוח, אבל גם ממחישה את החדלות מצד הממשלה וזרועותיה.

התקפת חמאס שמה קץ להסכמה עדינה בין רוסיה וישראל 
האלוף במילואים שמסביר - כך יראה השלב הבא במלחמה 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס למלחמה רק יממה וחצי לאחר שפרצה. בהודעה שפרסם, הודיע סמוטריץ' כי "האוצר יתמוך את מאמצי המלחמה בהיבטי התקציב ויספק את הגב למערכת הביטחון ולעורף האזרחי". אולם, הקולות שעולים מהשטח, וגם מתוך משרד האוצר עצמו, מציגים תמונה של כאוס ניהולי, חוסר מענה ואף מאבקים פוליטיים גם בשעה זו.

בינתיים, המשק משותק, מאות אלפים מגויסים למילואים וחלק מהעסקים מושבתים. ואיפה שר האוצר? ביום שלישי סמוטריץ' בישר שהנחה את החשב הכללי "להעניק שי למתנדבי המילואים הנמנים על עובדי המדינה". יומיים לאחר מכן, הוא הודיע על מענק של עד אלף שקל לכל אדם שפונה מביתו בהוראת המדינה. אלא שהתקציב שהוקדש לנושא - 30 מיליון שקל - הוא נמוך למדי.

נכון, השר לא אמור לעשות את כל העבודה בעצמו; תחתיו עובדים שורת אנשי מקצוע. אולם, סמוטריץ' אמור להוביל אותם. "אגף תקציבים מתקשקש עם מנכ"לי משרדים על תקציבים שנדרשים בדחיפות. רבים אפילו על מיליוני שקלים בודדים", אומר גורם בכיר לשעבר באוצר.

יש לציין שהשיקולים של אגף תקציבים הם רציונליים ברמה הכלכלית. בתור שומרי הסף של הקופה הציבורית, מורגלים באגף להימנע מכל פעולה שתאיים על הגירעון. "כל השנים שדאגו להוריד את הגירעון ויחס החוב־תוצר, היו בשביל הרגע הזה", מסבירים בכירים במשק. "יכול להיות שהגירעון יעלה ל־10%. אז מה? בקורונה היה גבוה יותר".

אחת השאלות שמטרידות רבים באוצר כיום היא נושא הפיצויים לעסקים. החוק הקיים מאפשר פיצויים לעסקים ביישובי העוטף והעיר שדרות. ככל הנראה יוחלט על הרחבת טווח הפיצויים. בדיונים פנימיים בממשלה הוצע לקבוע זכאות עד מרחק של 80 קילומטרים מהגדר. המשמעות היא עלות שעלולה להגיע לעשרות מיליארדי שקלים.

משרד האוצר מסר בתגובה: "הדירקטיבה של משרד האוצר היא לאפשר בקלות הוצאת תקציבים לצרכים דחופים וחיוניים בעת הזו ולהשהות צרכים שאינם רלוונטים למאמצי הלחימה והשיקום. בהעדר פירוט בדבר סוגיה פרטנית נתקשה בבירור".