ראשי האוניברסיטאות במכתב חריף לשר החינוך קיש: "איבדנו אמון בך"

לאחר שקיש העביר במל"ג החלטה לפיה על המוסדות לנקוט בצעדים נגד סטודנטים התומכים בחמאס, ועד ראשי האוניברסיטאות תקף את התנהלותו בחריפות • לטענתם, ההחלטה מחייבת אותם לעשות דברים שהם ממילא עושים, ובנוסף שר החינוך לא יצר קשר מתחילת המלחמה למרות שאוניברסיטאות רבות איבדו סטודנטים ומרצים • קיש מסר בתגובה למכתב: "כל חברי המועצה, אשר חלקם נציגי האוניברסיטאות עצמן, הצביעו פה אחד בעד ההחלטה"

שר החינוך, יואב קיש / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר החינוך, יואב קיש / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ועד ראשי האוניברסיטאות בישראל שלח היום (ג') מכתב חריף לשר החינוך, יואב קיש (ליכוד), בעקבות החלטה שהעביר אתמול במועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), לפיה על המוסדות לנקוט בצעדים מהירים נגד סטודנטים המביעים תמיכה בטבח שביצע חמאס. ראשי האוניברסיטאות טענו כי הם כבר פועלים כך, אך במקביל תקפו את קיש בחריפות.

קרן וקסנר תפסיק לתמוך בהרווארד, שסירבה לגנות גילויי תמיכה בחמאס
אחד המשקיעים הנועזים של וול סטריט מתייצב לצד ישראל ובגדול

"קראנו בתדהמה את החלטת המל"ג", כך נפתח המכתב עליו חתומים ראשי כל שמונה אוניברסיטאות המחקר. "הכיצד אתה מטיף לנו מוסר? האם יש לך מושג מה קורה באוניברסיטאות בימים אלה? האם ידוע לך כי מכללת ספיר בסכנה של קריסה ממש בגין הפגיעות הקשות שספגה וכי כולנו מנסים לסייע לה? האם ידוע לך כמה חברות וחברי סגל, סטודנטים וסטודנטיות, עובדות ועובדים, באוניברסיטת בן גוריון ובכל שאר האוניברסיטאות, נהרגו, נחטפו ונפצעו? הן לא טרחת ליצור קשר עם איש מאיתנו מאז פרוץ המלחמה".

עוד נמסר במכתב: "בעוד אנחנו קוברים את מתינו, מבקרים את משפחות חללינו, דואגים לתלמידינו המשרתים במילואים, יוזמים פעולות התנדבות בכל מקום שרק אפשר, וכן גם מטפלים במספר קטן מאוד של מקרי הזדהות עם ארגוני המרצחים - אתה מקדם החלטה כזו? איבדנו אמון בך. הרושם שיצרת אצלנו הוא שכל רצונך לצבור פופולריות שאינך ראוי לה, ולהמשיך בקו של פילוג ושיסוע שאין לו שום מקום בזמן מלחמה ובכלל".

ראשי האוניברסיטאות טוענים כי החלטת המל"ג מחייבת את המוסדות לעשות דברים שהם ממילא עושים, אבל חובת הדיווח עליהם למל"ג, "עלולה ליצור אווירה של מקרתיזם והלשנות הדדיות בקמפוסים. החלטה זו ניתנה בחוסר סמכות, ובניגוד ברור לסעיף 15 לחוק המל"ג, שמטרתו לשמור על עצמאותם של המוסדות להשכלה גבוהה".

בסוף המכתב, מסר ועד ראשי האוניברסיטאות: "אנחנו דורשים ממך לפעול מיידית לסייע למוסדות האקדמיים בהתמודדותם עם המצב הקשה בו נמצאת מדינת ישראל, ואם אינך יכול לעשות זאת, לפחות לא להפריע לנו לבצע את תפקידנו".

קיש מגיב ולא נסוג

קיש מסר תגובה קצרה ועניינית יחסית לחריפות המכתב נגדו. במכתב זה, הוא לא התייחס כלל לסעיפים בהם נטען כי לא יצר קשר או עזר לאוניברסיטאות, אלא התייחס אך ורק לסוגיית החלטת המל"ג.

לדבריו: "המל"ג קיבלה דיווחים אודות תלונות על תמיכה והבעת הזדהות עם מעשי הטרור של החמאס והג'יאהד האיסלמי על־ידי סטודנטים וחברי סגל ממוסדות להשכלה גבוהה וכי קיימים מקרים שלא טופלו על־ידי המוסדות. כל חברי המועצה שהשתתפו בישיבת המל"ג אתמול, אשר חלקם נציגי האוניברסיטאות עצמן, הצביעו פה אחד בעד ההחלטה בתוצאה של 17-0 והסכימו על כך באופן מובהק וללא צל של ספק. אני מודה לכל חברי המל"ג על כך שגילו אפס סובלנות בטיפול בנושא - וכך יהיה".

המל"ג מציע תמיכה, אך לאוניברסיטאות זה נראה מאוחר מידי

ההחלטה בעניין גינוי הטרור הייתה רק אחד הנושאים שנדונו בישיבת המל"ג אתמול. במכתב המקורי ששלח קיש שהוביל לתגובה חריפה זו, פורטו מהלכים שהמל"ג בוחן כדי לעזור לאוניברסיטאות. במכתב נמסר כי בימים אלה, מתקיים מיפוי של צורכי האוניברסיטאות המשותף למל"ג, לועד ראשי האוניברסיטאות ולוועדה לתכנון ולתקצוב, הגוף המתקצב את האוניברסיטאות. כמו כן, נמסר כי החל שיח עם משרד האוצר כדי לשקף את הפגיעה והצורך במשאבים נוספים לטובת שיקום המערכת.

פורום יושבי הראש של המל"ג הורחב לצורך דיון והמלצה למועצה בנושאים הקשורים להשכלה גבוהה בעת המלחמה. ניתנה דחייה במועד להגשת תשובות לגבי מספר קולות קוראים ומענקים ישראלים ובין־לאומיים, בתיאום עם נציבות האיחוד האירופי, ונבחנת אפשרות של גמישות רגולטורית.

בעבור האוניברסיטאות, כאמור, זה היה מעט מדי ומאוחר מדי, בעיקר מבחינת מעורבותו האישית והישירה של קיש.

חילופי הדברים הללו מגיעים על רקע האשמות הדדיות קודמות בין ועד ראשי האוניברסיטאות לבין קיש. קיש טען, בין היתר, כי האוניברסיטאות "מגינות על שמאל פוליטי קיצוני ומשתיקות באלימות את הצד השני", ואילו ראשי האוניברסיטאות טענו כבר אז כי קיש מציע הצעות חוק אשר "מבקשות להפוך את המוסדות להשכלה גבוהה לזרועות של משטרת ישראל והשב"כ... לשופטים ותליינים וזאת בעבירות שאין בינן לבין האקדמיה דבר".