ביקורת וזעם על פעילת האקלים שצייצה כשהיא נושאת שלט "עמדו לצד עזה"

גרטה טונברג העלתה ציוץ בו היא נושאת שלט "עמדו לצד עזה", ולצידה שלטים נוספים בנוסח "תשוחרר פלסטין" • הציוץ זכה לביקורת ברחבי העולם בעיקר בשל ההתעלמות שלה מהטבח שביצע החמאס בישראלים

גרטה טונברג / צילום: Shutterstock, דניאלה כוסו
גרטה טונברג / צילום: Shutterstock, דניאלה כוסו

פעילת איכות הסביבה השבדית גרטה טונברג העלתה אמש (שישי) צילום לרשתות החברתיות בו היא ופעילות נוספות מביעות הזדהות עם תושבי עזה, כשהיא נושאת שלט "עמדו לצד עזה", ולצידה שלטים נוספים בנוסח "תשוחרר פלסטין" ו- "צדק לאקלים עכשיו".  

מערך הסייבר הלאומי מפרסם אזהרה דחופה לארגונים בנוגע לשימוש במצלמות
אחרי אינטל וסימנס: גם גוגל וסטרייפ לא יגיעו לכנס של היזם שצייץ נגד ישראל

לאחר שעה קלה החליטה למחוק את התמונה המקורית שהועלתה לאינסטגרם ולהעלות במקומה תמונה חדשה: טונברג מחקה החוצה תמונה של בובת פרווה בצורת תמנון כחלחל, לא בגלל הביקורת על ההזדהות החד צדדית עם ארגון טרור, אלא מפני שבובת התמנון הזכירה לרבים ברשת את איורי "התמנון היהודי" שנפוצות בעיתונות האירופית בתקופה שקדמה למלחמת העולם השנייה המציגות את יהדות העולם כתמנון רב זרועות. 

במקומה העלתה טונברג תמונה דומה, ללא התמנון כשהיא מתייחסת לנושא ומתרצת זאת ברקע הבריאותי שלה: "הובא לידיעתי שהבובה שהוצגה בתמונה הקודמת יכולה להתפרש כסמל אנטישמי, דבר שלו לא הייתי מודעת כלל. הצעצוע בתמונה הוא כלי המאפשר לעתים קרובות לאוטיסטים לתקשר את רגשותיהם".  

טונברג (20), פעילת אקלים שזכתה לפרסום בזכות הפגנות שבועיות שערכה מול הפרלמנט השבדי ובשנת 2019 זכתה בתואר אשת השנה על ידי המגזין טיים. מוקדם יותר אתמול העלתה טונברג פוסט ובו כתבה "היום אנחנו מביעות סולידריות עם פלסטין ועזה. העולם צריך לדרוש הפסקת אש מיידית, צדק וחירות לכל הפלסטינים ולכל האזרחים שהפכו מעורבים".  

טונברג הובילה יחד עם עוד 25 פעילי סביבה מחאה מול כנס בתחום הנפט והגז הטבעי בלונדון מוקדם יותר השבוע, נעצרה על ידי המשטרה והואשמה בסעיפים של הפרעה לסדר הציבורי. היא שוחררה בערבות ונקבע לה שימוע בבית משפט מקומי בחודש הבא.  

התמונות שהעלתה טונברג זכו לביקורת ברחבי העולם לא רק בשל הרמיזות לאיור האנטישמי, אלא בעיקר בשל ההתעלמות שלה מהטבח שביצע החמאס בישראלים. בטוויטר החלו משתמשים רבים להשתמש בסטיקר שנושא את המסר "גרטה תומכת בדעא"ש". המשפיענית האנונימית "הסולידית" צייצה לטונברג כי "ילדים על הרצף האוטיסטי נרצחו על ידי חמאס וסומנו על ידם רק מפני שהיו יהודים ישראלים. הכישלון שלך להכיר בעובדה הזו היא הוכחה לאנטישמיות שלך - לא לעבודה שבחרת לשבץ בובה מגוחכת בתמונה".

לאחר הביקורת הציבורית על פעילת הסביבה, נסגרה גם תערוכה שהוקדשה לטונברג במוזיאון הימי הלאומי בחיפה. "אי אפשר להיות סבלניים לתמיכה באויב רצחני כשהלב שלנו שותת דם, לפיכך התערוכה תיסגר לציבור באופן מיידי", אמר יותם יקיר, מנכ"ל מוזיאוני חיפה.