גם האיראנים מעורבים: הפייקים שמופצים על ערבים אזרחי ישראל

הפצת פייקים לא תמיד קשורה לתמימות או טיפשות, לעתים זה ממש אקט מלחמתי • המשרוקית של גלובס

הודעה בקבוצת פייסבוק, 19.10.23 / צילום: דוברות המשטרה
הודעה בקבוצת פייסבוק, 19.10.23 / צילום: דוברות המשטרה

במקביל לחזית הדרומית שנפתחה מול ישראל, הולכות ומתחממות גם זירות אחרות בצפון ובשטחים. אחד החששות הגדולים הם שגם בתוך ישראל עצמה תיפתח חזית, שתכלול חלק מהערבים אזרחי ישראל, כפי שקרה לפני כשנתיים במסגרת מבצע "שומר החומות". ונראה שיש מי תורמים לאפשרות שגם הסכר הזה ייפרץ, בין אם ללא כוונת זדון, מתוך פחד אמיתי, ובין אם כחלק מאסטרטגיה יזומה של גורמים עוינים.

בימים האחרונים נפוצה בהלה רבה סביב האפשרות שערבים מצלמים בתים בערים מרכזיות בישראל. היא הופצה בין היתר על ידי אנשים ידועים כמו איש התקשורת אברי גלעד והזמרת נינט טייב, שהזהירו ברשתות החברתיות שלהם מפני ערבים ש"משוטטים" בתל אביב, ומצלמים בניינים ("יש עדויות מאד מטרידות שמשהו מתבשל", כתב גלעד, "בשביל מה הם מצלמים בתים? לאלבום ערי ישראל?"). אבל מדיווחים בכלי התקשורת התברר שגם בלי קשר לידוענים, החשש הזה מבעבע אצל רבים. "אני (וכל אנשי המערכת) מקבלים עשרות אלפי הודעות של אזרחים מודאגים עם תמונות של 'ערבים מצלמי בתים'", כתבה באינסטגרם שלה כתבת חדשות 12, אדוה דדון. מתברר, היא הוסיפה, ש"אלה אותן התמונות שחוזרות על עצמן כאילו הן מכל הארץ", כשבפועל "מדובר (רק) בשישה מקרים" (שכולם הופרכו). גם כתב ערוץ 13, בר שם אור, התחקה אחרי המקרים וחזר עם מסקנות דומות. בפתח תקווה, למשל, היה מדובר בעובדי חברת ניקיון (שצילמו כדי להוכיח שביצעו את עבודתם). בהמשך פרסמה גם המשטרה תגובה רשמית ששללה את החשדות בכל המקרים שעליהם דווח.

אבל הסיפור הבאמת מעניין כאן הוא לא החשש האותנטי של אנשים טובים, אלא העובדה שמדובר למעשה בכלי מלחמה חדש. "אני יכול להגיד שהאיראנים שם, ואני מניח שגם חמאס, אבל לזה לא קיבלתי סימנים קונקרטיים", אומר לנו סא"ל (במיל') דוד סימן טוב, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). "הגורמים האלו פורטים על השסע היהודי־ערבי כדי לנסות להחליש את החברה הישראלית". הם מבינים, הוא אומר, שהחברה הערבית נמצאת במבוכה גדולה, ומעוניינים לנצל זאת כדי להוציא אותה לרחובות "ובכך לייצר לישראל עוד חזית". לכך מצטרפים, לדבריו, גם "כוחות בתוך החברה הישראלית שרוצים להתסיס את השטח". סימן טוב מזהיר כי "הפייקים האלו יכולים לשחק גם על שסעים אחרים, וזה הזמן להתחסן מפני זה. חלק מהחיסון לדבר הזה הוא מודעות רחבה של הציבור לתופעה".

קורבן טרור. פייק נוסף שהופץ לאחרונה לא רק עורר תבהלה, אלא גם הכפיש לשווא משפחה שמתמודדת עם אובדן בנה. "בזמן הקרוב תתקיים הלוויה של המחבל מוחמד אל רזאם כבן 22 שחוסל על ידי כוחותינו", נכתב ביום רביעי שעבר בקבוצת הטלגרם "במת החדשות - דוברויות", בצירוף תמונה של ההרוג. ההודעה אף הופצה לקבוצת וואטסאפ בשם "מידע ירושלים" (שמאוחר יותר פרסמה התנצלות). סוהייב אבו עאמר אל רזאם אכן הובא למנוחות באותו יום, אך הוא לא טרוריסט אלא קורבן של טרור. העיתונאי העצמאי נתן אודנהיימר כתב בפייסבוק כי אל רזאם היה נהג מיניבוס שהסיע חוגגים למסיבה ברעים, שם נרצח (שמו מופיע גם ברשימות החללים בכלי התקשורת). "ביום בו התבשרה משפחתו כי הוא נהרג, ברגע הכי כואב שלהם, מישהו שלח להם צילום מסך… (שבו נכתב) שהוא מחבל ושצפויות מהומות בהלוויה. זה כמובן שקר", כתב אודנהיימר.