הורחק בכיר בכנס הסייבר העולמי לאחר התבטאויות אנטישמיות

לאחר שמספר חברות סייבר ישראליות מובילות הודיעו כי לא ייקחו חלק ב"בלאק האט", אחד מכנסי הסייבר הגדול בעולם בעקבות התבטאויות אנטישמיות חריפות של מוחמד אלדוב, אחד מהמנהלים הבכירים של הכנס • נמסר מהנהלת הכנס כי: "אלדוב אישר כי התפטר מתפקידו בוועדת הביקורת של הכנס, כמו גם מהיותו דובר ומאמן במסגרת הכנס" • אז מדוע נשאר טעם מר בפרשה הזו?

כנס הסייבר ''בלאק האט'', התבטאויות חריפות של מי שנמנה כאחד ממנהליה הבכירים / צילום: Associated Press, Isaac Brekken
כנס הסייבר ''בלאק האט'', התבטאויות חריפות של מי שנמנה כאחד ממנהליה הבכירים / צילום: Associated Press, Isaac Brekken

ניצחון שמשאיר טעם מר. אחד מהכנסים הגדולים בסייבר אמנם הרחיק את האיש שהתבטא בחריפות כנגד ישראל, אבל כל המהלך, להבדיל ממה שהתרחש ב-Web Summit, התחולל בשקט ומאחורי הקלעים.

״שנאה ואנטישמיות״: החרם של חברות הסייבר
בוועידת Web Summit דורשים שהיזם שהכעיס את ההייטק הישראלי יוותר על המניות שלו
אורקל מעניקה משכורת נוספת לכל עובדיה הישראליים בצל המלחמה

רק לפני ימים ספורים מספר חברות סייבר ישראליות מובילות הודיעו כי לא יקחו חלק ב"בלאק האט", אחד מכנסי הסייבר הגדול בעולם, זאת בעקבות התבטאויות חריפות של מי שנמנה על אחד מהבורדים של הכנס, מוחמד אלדוב. בשורת ציוצים בטוויטר, וגם בזירת הלינקדאין, האשים אלדוב את ישראל בכך שהיא משקרת לעולם על שהתרחש, בין היתר על רצח נשים ותינוקות, וכי ״הציונים הם ברברים״ ומעודדים את ״צבא הטרור שלהם״. חברות כמו דאזז, פנטרה, סנטינל וואן, פלייטיקה, הודיעו כי לא ייקחו חלק בכנס. מנכ"ל חברת אנקסיוס אף שלח מכתב, אותו אלדוב פרסם בחשבון הטוויטר שלו, בו הוא מבקש הבהרות והתייחסות מטעם נציגי הכנס.

הודעת התנצלות רפה

באתר של "בלאק האט" פורסמה באותו היום, הודעת התנצלות רפה, שלא התייחסה באופן ישיר לאלדוב ולא לצעדים שאמורים להינקט כנגדו.

בימים שלאחר מכן, הרוחות לא נרגעו. אמנם שמו של אלדוב הוסר מצוות הבורד שמופיע באתר הכנס, אך ניתן היה עדיין להירשם לקורס וירטואלי שהוא היה אמור להעביר בחודש נובמבר הקרוב. 

לבסוף התקיימה שיחה בין חברת ייעוץ המייצגת את הכנס לבין מספר מנכ״לים של חברות סייבר מובילות שהיו אמורות להשתתף בכנס. בין המנכ״לים שהפעילו לחץ על הוועידה, וחלקם נפגשו עם הנציגים, ניתן למנות את: יבגני דיברוב מארמיס, אסף רפפורט מוויז, דרור דוידוף מאקווה סקיורטי, עופר סמדרי מ-Torq, אמיתי רצון מפנטרה, מרב בהט מנכ"לית Dazz ומאור מבין מאדפטיב שילדס.

במכתב סיכום הפגישה שנשלח לכל משתתפיה, נכתב מטעם אותה חברת ייעוץ כי ״אלדוב הינו יועץ אבטחה עצמאי שאינו מועסק באופן ישיר בבלאק האט. הובהר כי הוא אינו דובר מטעם או מייצג את הכנס ואת קהילת בלאק האט בכללותה״, עוד נכתב כי ״אלדוב אישר כי התפטר מתפקידו בוועדת הביקורת של הכנס, כמו גם מהיותו דובר ומאמן במסגרת הכנס".

עוד נכתב כי ״תהיו בטוחים שאנחנו מבינים ושותפים לחששות שלכם״ וכי ״אני מקווה שהשיחה שהתקיימה סיפקה לכם תחושת ביטחון והבנה של הפעולות שננקטו בנושא".

מרב בהט, מייסדת ומנכ"לית Dazz, מסרה היום כי "אחרי שיחה פתוחה וקשובה עם מנהלי בלאק האט, הצלחנו להגיע להבנות שיאפשרו לנו ולעוד חברות ישראליות רבות לקחת חלק בכנסים ובאירועים של הארגון גם בשנים הבאות. אנחנו מאמינים בעוצמה של התעשייה הישראלית וביכולת שלנו להניע יחד שינוי, ואני מלאת תקווה ששיתוף הפעולה בין הסייבר הישראלי לבין בלאק האט יוכל להמשיך לעוד שנים רבות".

גם אביב כהן, סמנכ"ל השיווק של חברת פנטרה, מסר לגלובס כי "פנטרה וחברות סייבר נוספות פנו לבלאק האט, ואמש עודכנו על ידי הנהלת הכנס כי הם ניתקו כל קשר עם הגורם שהיה מעורב בהצהרות השטנה. מבחינתנו מדובר בהישג הסברתי משותף של קהילת הסייבר הישראלית".

עם זאת, חשוב לציין כי מלבד שיחה זו לא ננקטה פעולה פומבית מטעם מארגני הכנס ומלבד להודעת ההתנצלות שפורסמה בתחילת השערורייה, והסרת נוכחותו הווירטואלית של אלדוב מאתר הכנס, טרם ניתנה תגובה רשמית מטעם בלאק האט המתייחסת באופן ישיר לאלדוב ולדבריו וכן לפעולות שננקטו. 

אלדוב מצידו ממשיך במתקפה שלו על ישראל, כשגם היום, זאת לאחר שהובהר לו כי לא ייקח חלק בכנס, הוא מפרסם פרסומים בוטים כנגד ישראל, בטוויטר ובלינקדאין. 

לירן שיינבוקס, מנהל אבטחת המידע בחברת "פלייטיקה", שנוהגת לשלוח נציגים לכנס בכל שנה, התבטא גם הוא כנגד אלדוב וטען שהחברה לא תיקח חלק בכנס. בהתייחס להתפתחויות האחרונות וכמענה על השאלה האם כעת, לאחר שאלדוב יורחק, ייקח חלק בכנס, אמר שיינבוקס כי ״בדרך כלל אנחנו מנהלים את השליחה לכנסים באוקטובר,בגלל שאנחנו לא חברת סייבר, החלופות שלנו מבחינת הכנסים הן יותר מגוונות". עוד אמר כי אינו יודע אם אכן הרחקתו של אלדוב תחזיק לאורך זמן וכי ״כרגע, אני עוד לא בטוח מה אעשה. אני לא בטוח שהתגובה שלהם (של בלאק האט-מ״ו) מספקת אותי".