הולך ומתגבש: קיבוץ חולית ישוכן ברביבים וניר עוז בקריית גת

הפתרונות למפוני עוטף עזה מתחילים להתגבש למעשים בפועל – אך נכון לעכשיו מדובר בסיכום עקרוני ולא בהחלטה סופית • ההערכות הן כי שלב הביניים בקהילות המארחות ייארך חודשים

בית בקיבוץ כפר עזה לאחר מתקפת ארגון הטרור חמאס / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN
בית בקיבוץ כפר עזה לאחר מתקפת ארגון הטרור חמאס / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

מתחילים "להתכנס" לקראת הפתרונות הבאים למפוני עוטף עזה: מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל" ב־7 באוקטובר, משוכנים המפונים מיישובי העוטף שנפגעו במהלך מתקפת חמאס, במלונות ובחדרי אירוח שונים, כפתרון זמני. השלב הבא, "שלב הביניים" כפי שהוא מוגדר על ידי מנהלת תקומה האחראית על שיקוף העוטף, הוא מציאת פתרונות קבע, עד שתתאפשר חזרתם של המפונים לבתיהם ביישובים שפונו. לאחר שבועות של שיחות בנושא בין הצדדים, מתוך כוונה להעמיד עבור הקהילות את הפתרון הנוח והרצוי ביותר עבורן, נראה כי מתגבשים סיכומים עקרוניים. 

בדיקת גלובס | מתווה הפיצוי אושר: כמה יקבל עסק עם מחזור של מיליונים וכמה עצמאי בלי עובדים?
●  ניתוח גלובס | אגף התקציבים ניצח את סמוטריץ' בקרב על בניית תקציב 2024 

בימים האחרונים הצליחו קהילות המפונים בכמה מהיישובים לגבש הסכמה עקרונית בין התושבים, שאותה מסרו למנהלת תקומה. כך, נראה כי תושבי קיבוץ חולית ישוכנו בשלב הביניים בקיבוץ רביבים שנמצא דרומית לבאר שבע, ותושבי ניר עוז בפרויקט של חברת דונה בשכונת כרמי גת בקריית גת. שלושה קיבוצים - נירים, נתיב העשרה וכיסופים - מעדיפים להישאר בבתי המלון המארחים אותם כעת, עד שיוכלו לשוב לקיבוצים. 

קיבוץ כפר עזה, כך מסתמן, יישאר במרחב קיבוץ שפיים שבו הוא נמצא כיום, וייתכן שחלק מאנשיו ישוכנו בנתניה הנמצאת לא רחוק משם, אם כי גם האפשרות לעבור לקיבוצים בית קמה או רוחמה נשקלת עדיין. לגבי קיבוץ בארי, הגדול מבין הקיבוצים שנפגעו, תושביו עדיין מתלבטים בין ירושלים, קיבוץ חצרים הסמוך לבאר שבע או קיבוץ קדמה שליד קריית מלאכי. יישובים אחרים, כדוגמת כרם שלום, טרם הגיעו למתווה מגובש, והשיחות איתם יימשכו כמובן.

כלל הסיכומים הללו אינם סופיים, וזאת בשל הקושי לקבל החלטה בנושא מכריע ומהותי כל כך, ודאי כשמדובר במאות תושבים בכל קהילה, ובקהילות שחוו טראומה מטלטלת כל כך. עם זאת, דבר אחד עולה באופן ברור מכל השיחות שהתקיימו עם נציגי היישובים המפונים: בהינתן מצב ביטחוני ברור ושיקום מלא של היישובים, כלל המפונים שואפים לשוב לבתיהם.

שלב הביניים יימשך חודשים

המינהלת הגדירה שלושה שלבים לשיקום העוטף - שלב ראשון שהוא הפינוי המיידי, שלב שני שהוא שלב הביניים ושלב שלישי שהוא החזרה ליישובים בפועל. בימים אלו תהליך השיקום נכנס, הלכה למעשה, לשלב הביניים שלו, כאשר הפתרונות כבר מתגבשים כאמור. ההערכה היא שבתוך שבוע עד שבועיים מהיום, כבר יתקבלו החלטות סופיות מצד הקהילות שאיתן גובש סיכום עקרוני, וניתן יהיה להתחיל במעבר לשלב הזה בפועל.

ההערכות מדברות על חודשים שיידרשו לשלב הביניים, שכן בשלב זה יתבצעו כלל העבודות לשיקום היישובים הפגועים בפועל (עבודות שכבר החלו להתבצע בפועל, במידה מסוימת, על ידי משרד הביטחון). בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב צפויה לעלות לאישור תוספת תקציב למנהלת תקומה, בסך של 900 מיליון שקל, שרובה מיועדת למהלכים הנדרשים בשלב הביניים.