חנן מור | פרשנות

השעון מראה: חנן מור עוד לא הפנים את הקטסטרופה

20 שעות עברו מאז שנודע לקבוצת הנדל"ן שבנק נוסף דורש את כספו בחזרה ועד שבחרה החברה לדווח על כך לבורסה • כנראה שהיא חשבה שזה לא מספיק "מהותי" כדי לרוץ לספר לבעלי המניות

חנן מור, מנכ''ל חברת חנן מור / צילום: איל יצהר
חנן מור, מנכ''ל חברת חנן מור / צילום: איל יצהר

חנן מור עוד לא מבין כנראה שזה אוטוטו נגמר. די להסתכל על תזמון הדיווחים שלו לבורסה, כדי לגלות שהוא עוד לא ממש באירוע. מור עדיין לא הפנים כנראה שהקטסטרופה כבר התרחשה, ושהגיע הזמן לנהל אותה בהתאם.

התסבוכת של חנן מור: בנק דיסקונט הודיע כי מתקיימת עילה לפירעון מיידי של החוב

לפי הדיווח לבורסה (יום ג' השבוע בשעה 13:24) בנק דיסקונט הודיע לחברה כי מתקיימת עילה לפירעון מיידי בגין חובות שלה כלפיו. אלא שההודעה הזו, לפי הדיווח של מור עצמה, הגיעה לחברה כבר יום קודם, בשעות אחה"צ (17:10). 20 שעות עברו, אבל למה למהר ולספר לכולם? המניה גם פתחה את יום המסחר בעלייה של 8% - אז למה להרוס?

גם כינוס מחזיקי האג"ח הופך לסאגה

כך קרה גם בתחילת השבוע שעבר. חנן מור דיווחה לבורסה רק ב־23:19 על הודעת בנק לאומי כי הגיש בקשות כינוס נכסים על שתיים מקרקעות החברה. אבל את ההודעה מהבנק קיבלה החברה ב־15:00 - יותר מ־8 שעות קודם לכן. כנראה היא לא חשבה שזה מספיק "מהותי" כדי למהר ולדווח לבעלי המניות.

במקביל, גם כינוס מחזיקי האג"ח של החברה הופך לפארסה. האסיפה שאמורה הייתה להתכנס ב־9 בנובמבר נדחתה לפתע ל־13 בחודש, ואז נדחתה שוב ל־16 בנובמבר. זאת, "לצורך גיבוש סופי של התוכנית הפיננסית והמשפטית".

וכשחנן מור יבין שכבר לא ניתן להמשיך ולדחות את הקץ, ככל הנראה בזמן הקרוב, אפשר יהיה סוף סוף למזער נזקים ולהבין כמה אפשר לחלץ ממה שנשאר. חשוב לזכור שבשוק יש כסף שישמח לקנות קרקעות ונכסים במחיר המתאים. מידי חודש נכנסים מיליארדים מכספי הפנסיה שלנו לחברות הביטוח שרק מחפשות איפה להשקיע אותו, אבל אף אחד לא סוגר עסקה כשהעסק עדיין עושה קולות של מי שיעמוד בכל התחייבויותיו ובעל השליטה בו לא מבין שצריך לוותר, לחתוך ולהמשיך הלאה.

רק שבינתיים, בגלל שיש יותר מדי שחקנים ואינטרסים שונים על המגרש - בנקים, מוסדיים, בעלי מניות ומחזיקים בסדרות אג"ח - התחושה היא שכל דאלים גבר. כולם מפסידים ב"דילמת האסיר" הזאת, כשאף אחד לא רוצה לצאת הכי מקופח. כך יוצא שדווקא שני בנקים, לאומי ודיסקונט, עושים כרגע את הרעש העיקרי. זאת, למרות שבתנאים "נורמליים" הבנקים הם אלה שיכולים להגיע להבנות מול כל בעל חוב (להבדיל ממחזיקי האג"ח שלא יכולים לעשות זאת מאחורי דלת סגורה); למרות שהבנקים משווקים במשך שנים פאסון של מי שצועדים יד ביד עם כל לווה; ולמרות שהם יודעים טוב מכולם כמה מזיק לנהל מו"מ על מימוש נכס או קרקע אחרי הקריסה, כשברור לקונים הפוטנציאלים שכל מחיר לוקח. לטובת כולם, כדאי לסיים את האירוע העגום הזה במהרה.

ממור נדל"ן נמסר כי "בניגוד לתמונה המגמתית העולה מהכתוב, החברה דיווחה כנדרש על פי כל דין".