הנושה הגדול ביותר: דיסקונט מתריע מפני עילת פירעון מיידי על החוב של חנן מור

בנק נוסף מתריע מפני אי עמידתה של חברת הנדל"ן הממונפת בתנאי החוב כלפיו, בסכום עתק של מאות מיליוני שקלים • חנן מור: "במגעים לגיבוש עקרונות להסדר שייתר הליכים משפטיים" • דיסקונט: "מדובר במכתב שמירת זכויות סטנדרטי"

חנן מור / צילום: אייל טואג
חנן מור / צילום: אייל טואג

הסיכויים של קבוצת הנדל"ן חנן מור להיחלץ מהסדר הנושים הולכים ופוחתים. לאחר שבתחילת השבוע שעבר פנה בנק לאומי בבקשת כינוס נכנסים על שניים מנכסי החברה, כעת הגיע תורו של בנק דיסקונט, הנושה הגדול ביותר של חנן מור, להתריע מפני מצבה.

בדיקת גלובס | ההנחות מגיעות לנדל"ן: החברות שמכרו מניות ב"חצי מחיר" כדי להצטייד במזומן
הכלכלן הראשי: הקבלנים במצב קשה; אוקטובר - החלש מזה עשורים
איך השפיעה המלחמה על העסקאות של נדל"ן למגורים

חנן מור דיווחה ביום שלישי כי במשרדיה התקבלה הודעת דיסקונט על התרעה בטרם נקיטת הליכים משפטיים. במסגרת מכתב דיסקונט נמסר לחברה כי לעמדת הבנק, בהתאם להסכמי המימון של החברה עמו, ולאור הגשת בקשת כינוס הנכסים ע"י לאומי, עומדת לבנק עילה לפירעון מיידי ומימוש השעבודים הקבועים בהסכמי המימון. נכון למועד זה, היקף החוב המדובר של קבוצת חנן מור לדיסקונט מסתכם בכ־315 מיליון שקל המהווים כ־7.7% מסך הנכסים במאזן החברה. בנוסף, סך ערבויות חוק מכר וערבויות אחרות שהועמדו ע"י הבנק לקבוצה מסתכמים בקרוב למיליארד שקל.

הריבית קפצה ותנאי ההלוואה התהפכו

קבוצת הנדל"ן מדגישה כי ההודעה של דיסקונט לא מתייחסת לחובותיה לבנק בגין פרויקט הדגל שלה בשדה דב ומדגישה כי למיטב ידיעתה "נכון למועד דיווח זה לא העמיד בנק דיסקונט לפירעון מיידי את החובות כאמור". דיסקונט עומד בראש הקונסורציום שמימן את רכישת הקרקע היקרה בצפון ת"א באוגוסט 2021, שעליה תכננה חנן מור להקים מאות יחידות דיור שיימכרו במחיר ממוצע של כ־8 מיליון שקל (80 אלף שקל למ"ר). הקונסורציום, שכולל גם גופים כמו הפניקס ומיטב, העמיד לחנן מור אשראי בסך של 1.3 מיליארד שקל בריבית של פריים +1% בתקופה, שבה הריבית בארץ ובעולם הייתה אפסית. אלא שלאחר עליית הריבית החדה בשנה וחצי האחרונות, נאמדת עלות המימון בגין ההלוואה הזו לבדה בכ־100 מיליון שקל בשנה (ריבית נוכחית של 7.25%). והיא נחשבת למהלך שאחראי לסחרור אליו נקלעה החברה שסך החובות שלה לבנקים ולמחזיקי האג"ח עומדים על כ־3 מיליארד שקל.

"דיסקונט הבינו באיחור את המצב"

גורמים בשוק ההון העריכו כי "דיסקונט מבין שחנן מור סיים את תפקידו וכי החברה היא בפועל חדלת פירעון. לכן הם ביצעו את המהלך כעת. נראה שבבנק הבינו באיחור כי חנן מור לא יוכל להמשיך לאחוז בהגה לאחר שהביא את הקבוצה לקטסטרופה כלכלית". גורמים אחרים ציינו כי להערכתם הצעד של דיסקונט דווקא נועד להגן עליו מתביעות בהמשך, ולאו דווקא הכנה להעמדת החוב לפירעון מיידי בפועל.

מחנן מור נמסר כי "החברה מנהלת מגעים עם נציגי הקונסורציום המממן לטובת גיבוש עקרונות מתווה הסדר שייתר הליכים משפטיים". בנק דיסקונט מסר כי מכתבו הוא "מכתב שמירת זכויות סטנדרטי שהבנק שולח כרגיל כאשר צד ג' נוקט בהליכים נגד לווה של הבנק".

למכתבו של דיסקונט קדמה בקשת לאומי לכינוס שניים מנכסיה. הבקשה של לאומי הובילה למפולת בניירות הערך של חברת הבנייה הממונפת, הנושאת את שמו של המייסד ובעל השליטה בה. הבקשה של לאומי נוגעת למימון שהעמיד לחנן מור לרכישת נכסים ברמת גן ובחיפה בהיקף של כ־270 מיליון שקל

בתגובה לפניית גלובס בנושא בשבוע שעבר מסרה חנן מור כי "פעילות החברה מתנהלת כסדרה על אף המלחמה והבקשות שהגיש בנק לאומי". עם זאת, החברה התריעה כי אם לאומי ימכור את הנכס שלה בחיפה, היא צפויה שלא לעמוד ביחס הבטוחה להלוואה של אחת מסדרות האג"ח שלה. בהודעת החברה נכתב כי הדבר יהווה עילה לפירעון מיידי של האג"ח מסדרה זו ובהמשך תעמוד גם למחזיקי יתר הסדרות עילה דומה.

אסיפות מחזיקי האג"ח נדחו שוב ושוב

בהמשך, כונסה אסיפה של מחזיקי אג"ח חנן מור (חוב של מעל 600 מיליון שקל) ליום חמישי שעבר. האסיפה נדחתה ליום שני השבוע, ואז שוב נדחתה ליום חמישי הזה. הסיבה היא שהחברה מנסה עיין לגבש תוכנית כלכלית ומשפטית רחבה. בינתיים נסחרות האג"ח תשואות זבל של עד 253%, המשקפות חוסר אמון מוחלט ביכולת החזר החוב של החברה.

באשר למניית החברה, עלייה של מעל 10% בשעות הבוקר של יום ג', נמחקה בעקבות הדיווח על מכתב דיסקונט לחברה, והיא עברה לירידות המשקפות לחברה שווי של כ־70 מיליון שקל. מתחילת השנה איבדה מניית חנן מור כ־80% מערכה.