מודעות הדרושים צנחו ב-40%: איפה שוק העבודה נפגע הכי הרבה?

מחוז הדרום נפגע הכי קשה וכמות מודעות הדרושים ירדה ביותר מחצי, המחוז שנפגע הכי פחות הוא חיפה • פערים דרמטיים בכמות מודעות הדרושים בין ענפים שונים: כך למשל, בענפי משרד ותמיכה, בנייה, מלונאות והסעדה נרשמו הירידות הדרמטיות ביותר - ומנגד בענפי התעשייה צמאים לעובדים

עסקים סגורים ברמת גן, בעקבות המלחמה / צילום: טלי בוגדנובסקי
עסקים סגורים ברמת גן, בעקבות המלחמה / צילום: טלי בוגדנובסקי

על-פי נתוני משרד העבודה, המבוססים על אתרי חיפוש העבודה AllJobs ו-Indeed, ב-4 השבועות מאז פרוץ המלחמה נרשמה ירידה ארצית של 40% בפרסום מודעות הדרושים, מ-46 אלף בחודש ל-27 אלף בלבד. זאת במקביל לגיוס מילואים נרחב ושיתוק ענפי התיירות והבידור שמטלטלים את שוק העבודה. 

●  מה מגיע לעובדים בחל"ת, והאם מעסיקים יכולים לפטר בזמן מלחמה? 
עלות היעדרות מהעבודה בשל המלחמה למשק: 2.3 מיליארד שקל בשבוע 
זינוק במספר מבקשי האבטלה באוקטובר; 42 אלף יצאו לחל"ת

עם זאת, עיקר המכה לשוק העבודה התרחשה עם פרוץ המלחמה, ומאז המצב השתפר מעט. במשרד העבודה כותבים כי "בראייה שבועית ניתן לראות כי בשבוע הראשון עם פרוץ המלחמה ניכרה עצירה בגיוס עובדים. בשנה שעברה ראינו זינוק בגיוס עובדים מיד עם תום חגי תשרי, ואילו השנה (2023), שבוע העבודה המלא הראשון אחרי החגים התאפיין בירידה בביקושים. לצד זאת, ניכרה התאוששות בסך כל הביקושים משבוע לשבוע, גם אם הם טרם הגיעו להיקפם ביחס לשנת 2022". 

ברמה האזורית, מחוז הדרום, בו מתרחשת עיקר המלחמה, נפגע קשות, וכמות מודעות הדרושים ירדה ביותר מחצי (52%). גם בירושלים (48%) ובצפון (46%) נרשמו ירידות דרמטיות, כאשר הירידה האבסולוטית החריפה ביותר הורגשה במחוז המרכז, שבו מודעות הדרושים ירדו מ-15,775 בחודש ל-7,727 בלבד (51%).

גם במחוז תל אביב נרשמה ירידה משמעותית אך פחותה יותר, של 30%. המחוז שנפגע הכי מעט הוא חיפה, שכמות מודעות הדרושים בו ירדה ב-9% בלבד. אך אבסולוטית מדובר במחוז עם יחסית מעט מודעות דרושים מלכתחילה. 

בענפי התעשייה צמאים לעובדים

ניתן לראות פערים דרמטיים בכמות מודעות הדרושים בין ענפים שונים. כך למשל, בענפי משרד ותמיכה, בנייה, מלונאות והסעדה נרשמו הירידות הדרמטיות ביותר, כאשר הביקוש לנציגי שירות לקוחות ירד ב-57%, ועובדי ניקיון ב-58%.

לעומת זאת, בתחום החינוך נרשמה התאוששות כמעט מלאה לאחר 4 שבועות, תחום התכנות והסייבר דומה מאוד לשגרה, וענפי התעשייה צמאים לעובדים, וכמות מודעות הדרושים בהם גבוהה אפילו יותר מאשר השבועות המקבילים ב-2022. הביקוש לקופאיות במדד זה זינק ב-25% ביחס לשנה שעברה.

שוק העבודה עובר טלטלה מכל הכיוונים, כאשר מצד אחד יש ירידות בביקוש במקומות מסוימים, ומצד שני ענפים שהתבססו על עובדים זרים מצאו את עצמם עם משרות שהם מתקשים למלא.

שר העבודה יואב בן צור מסר כי "בשבוע האחרון סיכמנו עם משרד האוצר על מתווה תמריצים למעסיקים ולעובדים בדגש על מקצועות החקלאות והבנייה, ואישרנו הבאת עובדים זרים במסלול מהיר", ובמקביל הממשלה הציעה סבסוד של 3,000-8,000 שקל בחודש לעובדים ישראלים שיעבדו בתחומים אלה.