אחרי דרמת ההדחה: סם אלטמן חוזר ל-OpenAI

פחות משבוע עבר מאז פוטר במפתיע מחברת הבינה המלאכותית במהלך שעורר סערה, וכעת הוא מוצא את עצמו בדרך חזרה לתפקיד המנכ"ל של OpenAI

סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Stephen Brashear
סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Stephen Brashear

סם אלטמן חזר למנכ״ל את OpenAI פחות משבוע לאחר שפוטר בפתאומיות. לאחר הדחתו, מאות מעובדי OpenAI, כולל המייסד השותף וחבר הדירקטוריון איליה סוצקבר, ישראלי לשעבר שלקח תחילה חלק בהדחתו חתמו על מכתב בדרישה ששאר חברי ההנהלה יתפטרו או שיעזבו.

הכירו את חברי הדירקטוריון של OpenAI שמאחורי הדחת סם אלטמן

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, אמרה מוקדם יותר השבוע כי אלטמן ואחרים מ-OpenAI יצטרפו כדי להקים "צוות מחקר מתקדם חדש של AI" אך כרגע מגיע טוויסט נוסף בעלילה והוא חוזר לחברה.

החברה הודיעה על המהלך בציוץ בטוויטר. לפי ההודעה, מי שיוביל את הדירקטוריון יהיה מנכ"ל סיילספורס לשעבר ברט טיילור. לבורד עוד יצטרף מזכיר האוצר לשעבר בארצות הברית, לארי סאמרס. אדם דאנג'לו, מייסד שותף ומנכ"ל Quora, יישאר בבורד. עוד נכתב בציוץ כי "אנחנו משתפים פעולה כדי להבין את הפרטים. תודה רבה על הסבלנות שלך במהלך זה".

נזכיר כי, ברט טיילור היה לשעבר סמנכ"ל הטכנולוגיות בפייסבוק. בשלב מאוחר יותר, הוא כיהן כיו"ר הדירקטוריון של טוויטר לפני רכישתה על ידי אילון מאסק.

בימים האחרונים, לחצים רבים הופעלו על הדירקטוריון, מצד עובדים ומשקיעים שלא היו מרוצים מהצורה בה התנהלו בחברה בימים האחרונים. בתחילת השבוע חתמו מאות עובדים על מכתב שדרש את התפטרות הדירקטוריון והחזרת סם אלטמן לתפקיד. גם המדען הראשי איליה סוצקבר, חבר דירקטוריון וזה שיוחס לו כל הובלת המהלך בהדחת סם אלטמן חתם כאמור גם כן על המכתב.

סאטיה נדאלה, מנכ"ל מיקרוסופט, הכריז אתמול כי אלטמן וגרג ברוקמן (שהיה יו"ר הדריקטוריון ונשיא החברה) יצטרפו לצוות מחקר בינה מלאכותית חדש בחברה. עם זאת, הוא התראיין אתמול לכמה גופי תקשורת והכיר בעובדה שאלטמן יחזור ל-OpenAI. גם מיקרוסופט וגם קבוצת המשקיעים כמו טייגר גלובל, סקויה ועוד - השקיעו רבות בחברה אבל לאף אחד מהחברות האלו לא היו מושבים בדירקטוריון, ולכן לא היה להם חלק בהחלטה. נאדלה אף סיפר שלא עדכנו אותי מבעוד מועד. זה כמובן התאפשר בגלל ש-OpenAI לא בנוי כמו תאגיד רגיל, אלא נבנתה כעמותה שהתחילה ב-2015. הדירקטוריון הקודם היה בעל כוח ההחלטה בחברה. 

"אני אוהב את OpenAI"

לפי הדיווחים, OpenAI ניהלה מגעים בחודש שעבר למכירת מניות עובדים למשקיעים לפי שווי של 86 מיליארד דולר.

סם אלטמן צייץ בטוויטר בתגובה להודעה: "אני אוהב את OpenAI, וכל מה שעשיתי במהלך הימים האחרונים היה במטרה לשמור על הצוות הזה ועל המשימה שלו ביחד. כשהחלטתי להצטרף למיקרוסופט בראשון בערב, היה ברור שזו הדרך הטובה ביותר עבור ועבור הצוות. עם הדירקטוריון החדש ותמיכה של סאטיה נאדלה, אני מצפה לחזור לחברה ולבנות את השותפות החזקה שלנו עם מיקרוסופט".

"מעולם לא התכוונתי לפגוע ב-OpenAI"

נזכיר, איליה סוצקבר זה שיוחס לו שהוביל את המהלך של הדירקטוריון, צייץ בטוויטר לפני יומיים כי הוא מצר מאוד על השתתפותו בפעולות הדירקטוריון. "מעולם לא התכוונתי לפגוע ב-OpenAI. אני אוהב את כל מה שבנינו ביחד ואעשה כל שביכולתי כדי לאחד את החברה מחדש". סוצקבר מצייץ מחדש את ההודעות של החברה ושל סם אלטמן מאז ההכרזה. 

ב-The Verge ישנו דיווח ששופך מעט יותר מידע לגבי הרכב הדירקטוריון. ראשית, אדם דיאנג'לו, שנשאר מהדירקטוריון הקודם נותר שם כדי לתת לדירקטוריון הקודם ייצוג מסוים באחד החדש. אך לדברי גורמים המכירים את הפרטים ששוחחו עימם, התפקיד העיקרי של הדירקטוריון הזה הוא לבחון ולמנות דירקטוריון מורחב של עד תשעה אנשים שישנה לגמרי את כלל צורת ההנהגה בחברה. לפי הדיווח, מיקרוסופט רוצה לקבל מקום בדירקטוריון המורחב החדש, וגם אלטמן עצמו רוצה לקבל מושב אף הוא.

הנקודה המרכזית שפתחה את כל הפרשה הזו היא שחברי הדירקטוריון טענו שאלטמן פעל בצורה לא ראויה ואי אפשר לסמוך עליו. לכל אורך הסיפור הזה, חברי הבורד הסתירו את הנימוקים מדוע הם עשו את זה. לפי הדיווח ב-The Verge, גם המנכ"ל הזמני אמט שיר, שמונה על ידם כדי להחליף את המנכ"לית הזמנית הקודמת מירה מוראטי, איים להתפטר אף הוא - אם הבורד לא יספק תיעוד או ראיות שיתמכו בפיטורי אלטמן.