ממ"ד עם מקלחת צמודה יהפוך לסטנדרט? ועדת הפנים תצביע על תוספת 3 מ"ר לכל מרחב מוגן

ההצעה של ח"כ ארז מלול מש"ס תועלה להצבעה בוועדה, ונכונה רק ליישובי הגבול ורק לבנייה חדשה ולמבנים קיימים עד שתי קומות • מלול: "מדובר בתיקון שיכול להציל חיים"

הוספת ממ''ד לבניין בשלומי / צילום: דוברות משרד הביטחון
הוספת ממ''ד לבניין בשלומי / צילום: דוברות משרד הביטחון

מלקחי המלחמה? ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת צפויה להצביע מחר (ב') על תיקון לחוק התכנון והבנייה, שיאפשר להוסיף בכל ממ"ד ביישובי הגבול, בצפון ובדרום, חדר מקלחת בשטח 3 מ"ר. מדובר בהצעה שהגיש ח"כ ארז מלול, מעין "גלגול" של הצעת חוק שביקש לקדם עוד טרם המלחמה. 

"הייתה לי עסקה שנפלה בשבוע שעבר בגלל שלא היה ממ"ד"
העיר המפתיעה שעקפה את תל אביב במספר עסקאות הנדל"ן

כידוע, מלחמת "חרבות ברזל" על שלל מאורעותיה הקשים הביאה, בין היתר, אזרחים ומשפחות שלמות להסתגר במרחבים המוגנים בבתיהם במשך שעות ארוכות. בחלק מהיישובים, שבהם ההתקפות היו הקשות ביותר, דובר אף על הסתגרות רצופה למשך יותר מיממה. 

הצעת החוק שתובא מחר לדיון בוועדה, מהשעה תשע בבוקר, מציעה מענה למצבים כאלו, ולמעשה הופכת את הממ"ד מחדר סטנדרטי לחדר שאליו צמודים מקלחת ושירותים, מעין "חדר מאסטר" שיכול להתאים גם להתגוננות ממושכת ומרובת שעות. 

תוספת מטרים לצורך תוספת מקלחת ושירותים

הצעת החוק שתובא מחר להצבעה מציעה לתקן את חוק התכנון והבנייה כך שהגדרת "מרחב מוגן" תכלול, באזורי עימות בלבד, שטח שלא יהיה גדול מ־3 מ"ר, "באישור הרשות המוסמכת, לצורך חדר שירותים". כיום שטח ממ"ד תקני הוא 9 מ"ר, על פי תקנות ההתגוננות האזרחית, וניתן אף לצמצמו לשטח של 5 מ"ר, במקרים מסוימים.

ההגדרה שבתיקון לחוק תחול רק בשלושה מצבים: כאשר מדובר בממ"ד ביחידת דיור קיימת בבנייה נמוכה (עד שתי קומות); כאשר מדובר בממ"ד ביחידת דיור קיימת בבית צמוד קרקע; וכאשר מדובר במרחב מוגן דירתי במגרש שהבנייה בו טרם החלה. את אזורי קו העימות מגדירה ההצעה כ"יישוב המצוי כולו או חלקו בטווח של עד 9 קילומטרים מגבול לבנון או 7 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה".

ח"כ מלול כבר הגיש הצעת חוק דומה בעבר, טרם המלחמה, וכעת הוא אומר: "מאז מתקפת הטרור בשבת שמחת תורה, התבררה החשיבות של הקמת חדרי ממ"ד עם שירותים ומקלחת. מאות אלפי אזרחים, הורים, ילדים, צעירים וקשישים שהו שעות רבות, ימים ולילות, בחדר הממ"ד, בצפיפות, בלי מספיק מים ובתנאים לא נוחים. מדובר בתיקון שיכול להציל חיים. אני מודה למטה התכנון הלאומי בראשות ידידי הרב נתן אלנתן, שאימץ לאלתר את בקשתי ומקווה שתושבים בקו העימות יוכלו לקדם בטווח הזמן המיידי את התוספת ובכך להגביר את תחושת הביטחון שלהם".

אגב, מרחבים מוגנים המבוססים על עיקרון דומה כבר נבנים בפרויקט של חברת מ.ב.צ. בנתיבות - על סמך הצעתם של המשרדים כנען שנהב אדריכלים וי. כץ אדריכלים. מדובר בממ"ש, מרחב מוגן משפחתי, אשר כולל שירותים וארון לבגדים, למצרכים בסיסיים ועוד. מדובר בתוכנית למרחב מוגן שכבר זכתה לאישור פיקוד העורף, ושטחו של החדר כ־12 מ"ר.