תכנון | בלעדי

אושר: תקנות חדשות שיקצרו את משך הזמן לקבלת היתר בנייה

שר הפנים משה ארבל חתם על תקנות חדשות המאפשרות הגשת תוכניות לצורך קבלת היתר בנייה לפי שטח כולל - ללא הפרדה בין שטח עיקרי לשטח שירות • סיווג השטחים עיכב את הליך קבלת היתר מכיוון שהיווה גורם עיקרי לוויכוח בין היזם לוועדה המקומית

שר הפנים משה ארבל / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר הפנים משה ארבל / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

שר הפנים משה ארבל חתם היום (ד') על תקנות המאפשרות הגשת תוכניות לצורך קבלת היתר בנייה לפי שטח כולל ללא הפרדה בין שטח עיקרי לשטח שירות. סיווג השטחים היווה גורם עיקרי לוויכוח בין היזם לוועדה המקומית ועיכב את הליך קבלת היתר.

חוזה לחמש שנים וחדר אוכל צמוד: כך ייראה המעבר של ניר עוז לקריית גת 
הסקר שמגלה: בכמה יורד מחיר דירה בלי ממ"ד במרכז הארץ?

מדובר בשינוי משמעותי בתפיסה התכנונית בישראל, אשר במינהל התכנון מצפים שתקצר את לוחות הזמנים בטיפול בתוכניות ובעיקר בהיתרי הבנייה. ההפרדה בין סוגי השטחים מאריכה ומסבכת את עבודת מוסדות התכנון בשלב התוכניות, ובמיוחד מאריכה את שלב בדיקת היתרי הבנייה במסגרתו נבחן כל מטר בבניין ונקבע לאיזה סוג שטח יש לסווג אותו - עיקרי או שירות.

ב-30 השנים האחרונות חלו תקנות המחייבות להפריד בתוכניות ובהיתרי בנייה, בין שטח עיקרי לשטח שירות. חובה זו גרמה לכך שתוכנית ובמיוחד היתר בנייה בפרויקטים נדרשו לפרטי פרטים של המבנה, הנובעים מעקרון חלוקת שטחי הבנייה לשטחים לשימוש עיקרי (כגון, מגורים, מסחר, מבני ציבור וכו') ולשטחי שירות (כגון מחסנים, ממ"דים, חניות וכו', ואף בליטות עיצוביות מסוגים שונים).

המשמעות היא שבתוכניות החדשות יקבעו שטחי בנייה כוללים, ובכך יתקצר באופן משמעותי משך בדיקת היתרי הבנייה שיוצאו מכוח תכניות אלה. יודגש כי נפח המבנה הוא בעל השפעה על המרחב הציבורי וזהו המרכיב המרכזי שייבחן במסגרת התוכניות החדשות.

השר ארבל מסר: ״היום אישרתי מהלך נוסף שיביא לקיצור משמעותי בהליכי התכנון והיתרי הבנייה בישראל, הנחוץ בשגרה ובוודאי בתקופה זו. משרד הפנים עמל במלוא המרץ להסרת חסמים וביורוקרטיה, ולהאיץ פתרונות דיור עבור כל אזרחי ישראל".

הרב נתן אלנתן, יו"ר מטה התכנון הלאומי מסר: "קיצור הליכי הרישוי הוא הנושא העיקרי שהצבתי עם כניסתי לתפקיד, וזהו השלב הראשון של המהפכה, כשבהמשך נביא תיקון שיאפשר מתן היתרי בנייה בשטח כולל גם מכוח תוכניות קיימות. אני שמח מאוד שהצלחנו להביא היום לחתימת השר את השלב הראשון של מהפכת התכנון והרישוי שנמצאת בראש סדרי העדיפויות של מטה התכנון."