בענף נערכים לצמצום היבוא של רכבי פלאג-אין ב-2024 בגלל עליית המס בינואר

יבוא רכבי פלאג־אין צפוי להצטמצם ב-2024 עם ביטול הטבת מס הקנייה על רכבים אלה, שתעלה את תקרת המס על כלי רכב אלה מכ-55% כיום ל-83% • סמארט חשמלית נחתה בארץ • ועוד חדשות מענף הרכב

רכב פלאג־אין של וולבו בטעינה / צילום: יח''צ
רכב פלאג־אין של וולבו בטעינה / צילום: יח''צ

יבואני הרכב נערכים לצמצום משמעותי של היקף היבוא של דגמי הפלאג-אין בשנה הבאה, כולל ביטול יבוא של דגמים מסוימים. זאת בשל ביטול הטבת מס הקנייה על רכבי פלאג-אין, שייכנס לתוקף בתחילת ינואר ויביא לעליית תקרת המס על כלי רכב כאלה מכ-55% כיום ל-83% כמו על כל רכב.

אלפי מכוניות חשמליות חדשות היו צריכות להגיע לישראל עד ינואר. רובן כבר לא יגיעו
מספר הרכבים החשמליים הוכפל בתוך שנה. בענף פחות אופטימיים לגבי 2024
הושק בישראל: מותג הפרמיום החשמלי הסיני XPENG

רכבי פלאג-אין מונעים בבנזין ובחשמל, אך בניגוד לרכבים ההיברידיים, אפשר לטעון חיצונית את הסוללה, ולנסוע מרחקים ארוכים בכוח החשמל. גרסאות פלאג-אין לרוב יקרות משמעותית מגרסאות בנזין והייבריד מקבילות. לפיכך, העלאת מס הקנייה ב-28% תגדיל משמעותית את פער המחיר מול דגמי הבנזין הרגילים, וכדאיות הרכישה תקטן בהתאם.

רוב יבואני הרכב הרלוונטיים כבר צברו ברבעון האחרון בארץ מלאי משמעותי של דגמי פלאג-אין, שאמורים להשתחרר מהמכס לפני ינואר. לפיכך, בתחילת השנה מחירם עדיין לא יגלם את העלאת המס באופן מלא. ואולם, עם תום המלאי, שצפוי לקראת סוף הרבעון, או ברבעון השני של 2024, בוחנים מספר יבואנים להפחית למינימום את הכמויות, ואף להפסיק כליל את היבוא של דגמים מסוימים.

עיקר ההשפעה על דגמים "עממיים"

עיקר ההשפעה השלילית של עליית המס צפויה להיות מורגשת בדגמי פלאג-אין "עממיים", שמחירם צפוי לעלות משמעותית לאחר עליית המס, ואף לצאת "מגבולות הגזרה הטבעיים" של הפלח. על פי תחשיבים ראשוניים, מחירי המחירון של קיה נירו פלאג-אין ו-MG HS, שמובילות את המכירות בפלח, ועולות כיום כ-180-190 אלף שקל, עשויים לטפס לטווח של 210-220 אלף שקל. מחירים אלה יציבו אותן בתחרות מול דגמים גדולים ויקרים יותר עם הנעה חשמלית, כולל טסלה.

השפעת עליית המס צפויה לחול גם על פלח רכבי הפלאג-אין היוקרתיים, שבשנים האחרונות צברו פופולריות בישראל. רוב דגמי הפלאג-אין היוקרתיים נהנו עד כה מהטבת מס ממוצעת של כ-30 אלף שקל, שעתידה להתבטל עם עליית המס בינואר. כתוצאה מכך, יבואנים בפלח הפרימיום שוקלים מחדש את תמהיל היבוא ל-2024, וצופים כי הביקוש לגרסאות הפלאג-אין ידעך בהדרגה, ויעבור לדגמי בנזין ודיזל יוקרתיים ולדגמים חשמליים.

בקבוצת פריזבי מגלים אופטימיות

בין השאר, בוולבו נערכים לצמצום היבוא של דגמי מפתח עם הנעת פלאג-אין בשנה הבאה, ולצמצום היקף היבוא של המותג "ליק אנד קו", שנסמך על רכבי פלאג-אין, וזאת עד להגעת הדגמים החשמליים המלאים של המותג. גם חלק ממותגי הפרימיום הגרמניים נערכים לצמצם הזמנות מהיצרנים של דגמי פלאג-אין חדשים החל מינואר, אם כי על פי הערכות פנימיות, בכלים יקרים של כחצי מיליון שקל ומעלה השפעת ביטול הטבת המס לגרסאות הפלאג-אין תהיה זניחה יחסית לעלות הכוללת, ועדיין יישאר להן ביקוש, אם כי נמוך יותר.

מי שדווקא מגלה אופטימיות לגבי עתיד הפלח היא קבוצת פריזבי (קרסו מוטורס). במצגת למשקיעים, שפרסמה השבוע החברה, היא צופה כי ב-2024 יגיע לישראל ליין שלם של דגמי פלאג-אין חדשים מתוצרת צ'רי הסינית עם תקינה אירופית. ביניהם גרסת פלאג-אין לרכב הפנאי TIGGO 8, שמשווק כיום עם מנוע בנזין; גרסת פלאג-אין לרכב הפנאי הגדול עם שבעה מקומות "TIGGO 9", שעד כה לא שווק בישראל; ומכונית סדאן-מנהלים גדולה בשם ARRIZO 8, שגם היא חדשה בישראל.

הקרוס-אובר החשמלי FX של צ'רי ישווק בישראל החל מינואר 2024

חברת פריזבי (קרסו מוטורס) תתחיל לשווק בישראל בתחילת 2024 את רכב הקרוס-אובר החשמלי "צ'רי FX". זוהי גרסה חשמלית מלאה של ה-FX, ששווק עד כה בישראל עם מנוע טורבו בנזין והעלה על הכביש אלפי יחידות.

הרכב מיועד להתחרות בדגמים חשמליים פופולריים כמו ג'ילי "גיאומטרי", ATTO3 של BYD ודומיו. הוא יגיע לאירופה עם מערכת הנעה שכוללת מנוע קדמי בודד בהספק 201 כ"ס וסוללה של 64 קילוואט, שעל פי הערכות ראשוניות אמורה לספק טווח של עד כ-450 ק"מ בין טעינות בתקן WLTP.

ה־FX  של צ'רי / צילום: יח''צ
 ה־FX של צ'רי / צילום: יח''צ

אורכו של הרכב 4.37 מטרים, רוחבו כ-1.83 מטרים, גובהו 1.58 מטרים והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.63 מטרים. יש לו אבזור תקני עשיר, כמקובל אצל המותג, ותא נוסעים עם מערך פיקוד דיגיטלי.

המחיר תלוי במועד ההגעה. משלוח מסחרי ראשון של הרכב אמור היה להגיע לארץ כבר בדצמבר, כדי להקדים את העלאת מס הקנייה ולהימכר במחיר אגרסיבי יחסית, בסביבות 150 אלף שקל על פי הערכות. אולם בשל השיבושים בקווי הספנות עקב המצב הביטחוני בים האדום, המשלוח עשוי להגיע רק בינואר ולהתייקר עקב עליית מס הקנייה.

משלוח ראשון של סמארט החשמלית נחת בארץ

משלוח מסחרי ראשון של מותג הרכב החשמלי SMART נחת בישראל, לקראת תחילת השיווק בינואר. המותג הוא שותפות בין מרצדס הגרמני לג'ילי הסינית, וכלי הרכב שלו מיוצרים במפעל של ג'ילי בסין ומיוצאים משם לכל העולם.

היבואנית כלמוביל תתמקד בשלב הראשון בדגם הקרוס-אובר הקומפקטי SMART #1, שאורכו 4.27 מטרים, גובהו 1.63 מטרים ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.75 מטרים, לטובת מרווח פנימי גדול. תצורת ההנעה העיקרית כוללת מנוע בודד בהספק 272 כ"ס עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.7 שניות וסוללה של 66 קילוואט-שעה, שאמורה לספק טווח של עד 440 ק"מ בין טעינות.

סמארט חשמלית החדשה כבר בארץ / צילום: יח''צ
 סמארט חשמלית החדשה כבר בארץ / צילום: יח''צ

הרכב מוצע גם בגרסת "ברבוס" ספורטיבי עם שני מנועים, 428 כ"ס וטווח של עד 400 ק"מ, ובאירופה נוספה לאחרונה גרסת "פרו" מוזלת, עם סוללה של 47 קילוואט וטווח של עד 310 ק"מ, אך לא ידוע אם היא תיובא.

בשלב מאוחר יותר ב-2024 יצטרף להיצע גם קרוס-אובר "מיינסטרים" גדול יותר בשם SMART #3 עם אורך של 4.4 מטרים וטווח של עד 455 ק"מ. בשלב הראשון ישווק הרכב באמצעות רשת אולמות התצוגה של מרצדס בישראל, ובהמשך ייפתח למותג אולם תצוגה ייעודי. המחירים טרם פורסמו אולם על פי הערכות אפשר לצפות לגרסת פתיחה בפחות מ-200 אלף שקל.