האלוף שמסביר: זה הקלף האחרון של יחיא סינוואר

עמוס מלכא, לשעבר ראש אמ"ן, סבור שהיה ניתן למנוע את הכישלון המודעיני בשבת השחורה, אך לא מאשים רק את הצבא • בראיון לגלובס, הוא מתייחס לטעויות האסטרטגיות שהובילו לאירועים הקשים ומזהיר מפני עסקאות החטופים הבאות

אלוף במיל' עמוס מלכא / צילום: אביב חופי
אלוף במיל' עמוס מלכא / צילום: אביב חופי

"הכשל המודיעיני ב-7 לאוקטובר היה נוראי וברור, כל שירותי המודיעין שהיו צריכים להתריע - נכשלו", קובע בראיון לגלובס האלוף במיל' עמוס מלכא, לשעבר ראש אגף המודיעין של צה"ל. עם זאת, הוא לא מאשים רק את הצבא בתוצאות העגומות. "צריך לזכור את הכשל השני, שהוא הקונספציה שטיפח ראש הממשלה בנימין נתניהו ובו הרצון התמידי לבדל בין עזה ליהודה ושומרון, תוך כדי טיפוח חמאס על חשבון הרשות הפלסטינית כדי למנוע את האפשרות להקמת מדינה פלסטינית בעתיד. יתרה מכך, בשנה האחרונה, ראש הממשלה והממשלה כולה היו עסוקים בהפיכה המשטרית, ולא עסקו בנושא הביטחוני".

איך צריך לחקור את אירועי ה-7 באוקטובר? התשובה של האלוף לשעבר 
מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: אהרון חליוה - אלוף במחלוקת

עוד בטרם האירועים הקשים בדרום, אמ"ן פרסם שני דוחות חמורים המתריעים מפני הסיכון הביטחוני הגובר ושחיקת ההרתעה, אך לדברי מלכא, הקבינט לא דן בכך. "האבסורד הוא", אומר מלכא, "שאותו אמ"ן שהתריע בדוחות האלה - וצדק - הוא אותו גוף שכשל באופן מוחלט ב-7 באוקטובר והוא אותו אמ"ן שמצליח כעת להביא מידע מודיעיני איכותי ביותר ללוחמים בשטח".

"סדרי העדיפויות לגבי המודיעין היו שונים"

מאז החלה המלחמה, הטענה לפיה באמ"ן "התמכרו" למודיעין טכנולוגי והזניחו את המודיעין האנושי בשטח, המכונה בשפה מקצועית "יומינט" (HUMINT), חוזרת על עצמה שוב ושוב. "ברור שההתפתחות המדהימה של המודיעין הטכנולוגי, שסיפק מידע מאוד טוב לאורך הזמן, עלול היה לגרום להזנחה מסוימת של מודיעין השטח. בהחלט קיימת אפשרות שזה מה שגרם לאמ"ן להחליט על סדרי עדיפויות שונים לגבי המודיעין הטקטי; יש לכך סימנים וצריך לבדוק את זה לעומק.

"לגבי היומינט - לפני כמה שנים הוחלט שהאחריות להפעלתו ברצועה מוטלת על השב"כ ולא על אמ"ן ולכן האחרון לא הפעיל את יחידת היומינט שלו בתוך עזה. ברור שהיעדר אמצעים בשטח שיכלו להתריע על כך שמשהו מתרחש, אמצעים שיכלו לחשוף שתרגילים מסוימים שרואים באמצעים אחרים מכוונים למטרה מסוימת - זה חלק מהכישלון המודיעיני שקרה".

המלכודת שמציב חמאס לישראל

בימים אלה, ישראל נמצאת במאמצים לשחרור כמה שיותר חטופים מתוך רצועת עזה. עד כה, שוחררו רוב הילדים וחלק משמעותי מהנשים שהיו מוחזקות בידי ארגוני הטרור, בראשם חמאס. אלא שהמחיר שישראל שילמה בתמורה לכך - וככל הנראה עוד תשלם - לא פשוט. "העסקה שעליה היה מו"מ שבו הוסכם לשחרור נשים וילדים בתמורה להפוגה ו-300 אסירים ביטחוניים. יש יכולת להרחיב העסקה לעוד פעימות, ובעיניי צריך למצות את כל מה שאפשר כדי להשלים את החזרת כל החטופים שכלולים במסגרת התנאים הנוכחיים; כל מי שאפשר לקבל במסגרת התנאים הללו - ילדים, נשים ונערים - צריך להשיב.

"לגבי ההמשך, אני חושב שיש לנו עוד שתי מדרגות: אחת שהיא מדרגה של אנשים יותר מבוגרים, נשים נוספות, גברים וחיילות. ברור לחלוטין שהמחירים יהיו גבוהים יותר וזה ידרוש מו"מ מורכב, ואני מניח שחלק ממנו כבר מתנהל בימים האחרונים. המדרגה השלישית היא מה שנקרא 'העסקה האחרונה', זו שתהיה הקלף האחרון בידיים של יחיא סינוואר. אני לא רואה מצב שהוא מוותר על הקלף הזה ומאפשר חזרה ללחימה. בעיני, בשלב הזה הוא ידרוש השלמה של 'כולם תמורת כולם', ויוסיף לכך דרישה לסיום הלחימה".

מהשלב הזה מלכא מזהיר וטוען שמדובר במלכודת של חמאס. "אסור ליפול למלכודת הזו כי אי-אפשר לקבל מצב שבו יתנו לארגון שני הישגים: שחרור כל האסירים הפלסטינים והשארת שלטונו בעזה. לכן, ישראל חייבת לחזור להילחם ולהמשיך לנהל מו"מ תוך כדי לחימה. אם אנחנו לא נראה שעסקה כזאת כוללת גם את ההשמדה או היציאה של כל הנהגת החמאס מעזה ופירוז מלא של הרצועה, אז היעד שהוגדר למלחמה - השמדת היכולת הצבאיות והמדיניות של חמאס - לא יושג. מי שחושב שאפשר לאחר עסקה כזו לחכות שבועיים-שלושה ולחזור להילחם - פשוט טועה. להסכם כזה יהיו ערבים בינלאומיים שחלקם בעלי ברית שלנו ולא יתאפשר לנו להמשיך במלחמה.

"צה"ל והמדינה כולה חייבים להיות מוכנים לחזרה ללחימה מאוד מהירה ועוצמתית על מנת להרחיב את הלחץ לכיוון דרום הרצועה, ולכיוון יעדים איכותיים נוספים. אני חושב שכמו שהלחימה בשבועות הראשונים הובילה לעסקה הנוכחית, כל הלחץ הצבאי בהמשך יביא לשחרורים נוספים".

צה"ל מתמרן בין לבנון ליו"ש

במקביל למלחמה בעזה, צה"ל מתמודד בחודשיים האחרונים עם תקיפות מצד ארגון הטרור חיזבאללה שבצפון. במהלך האירועים השונים, מספר חיילים ואזרח ישראלי מצאו את מותם. לאחרונה, הגיע הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי ליישובי קו הגבול והתחייב לתושבים שישראל תשיב את הביטחון בגבול.

"כמו שבמלחמה בדרום וההצהרות שהתוצאה הסופית תייצר ביטחון מלא לתושבי עוטף עזה, ישראל צריכה לייצר גזרה דומה לתושבי הצפון", סבור מלכא. "תושבי היישובים בגבול לבנון חייבים להרגיש ביטחון כדי לחזור הביתה. הם לא יכולים לפתוח את החלון ולהסתכל על עמדות תצפית של חיזבאללה במרחק של כמה עשרות או כמה מאות מטרים מהם. יש יותר מדרך אחת לעשות זאת, בין אם באמצעות מאמץ דיפלומטי או במאמץ צבאי-דיפלומטי. ייתכן שישראל אפילו תצטרך להשתמש רק בעוצמה הצבאית שלה".

לא רק הגזרה הצפונית במרכז סדר היום הביטחוני של ישראל בימים אלה. ביום חמישי התרחש פיגוע ירי בירושלים שהוביל למספר נרצחים. "בתחילת המלחמה בעזה, צה"ל והשב"כ החליטו - ובצדק - לצאת לעשרות ואפילו מאות מבצעי סיכול רחבים מאוד ביהודה ושומרון; במהלכם ייתכן שעצרו הכוחות אלפים. אני חושב שאם לא היו עושים את המהלכים הללו היינו רואים עשרות פיגועים במקביל ללחימה בעזה. מן הצד השני, צריך לזכור שאנחנו נמצאים גם על חבל דק ושאנחנו לא רוצים להדליק את זירת יהודה ושומרון".