פוטין הורה על הגדלת הצבא והלאמת נמל תעופה

מספר החיילים ברוסיה יגדל ב-170 אלף - עלייה של כ־15%, כך לפי הודעת משרד ההגנה במוסקבה • בנוספ הורה פוטין על הלאמת נמל התעופה השני בפעילותו במדינה, "פולקובו" בסנט פטרבורג

ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, Valery Sharifulin
ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, Valery Sharifulin

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם על צו להגדלת היקף כוחות הביטחון במדינה, שיצמחו ל-2.2 מיליון איש, כשמתוכם 1.32 מיליון חיילים. בד בבד, הוא הורה בנפרד גם על הלאמת נמל התעופה השני בפעילותו במדינה, "פולקובו" בסנט פטרבורג.

"מוכנים לפעול באופן חד צדדי": האם ארה"ב תטיל סנקציות על טורקיה? 
יחסיה החשובים של ארה"ב עם הודו בסכנה והמצפון האיטלקי מזועזע 

בזווית הצבאית, מספר החיילים יגדל ב-170 אלף (עלייה של כ־15%), כך לפי הודעת משרד ההגנה במוסקבה. מדובר בצעד אחד מתוך תוכנית שאישר נשיא רוסיה כבר בשנה שעברה להגדלת מספר החיילים ל-1.5 מיליון, עד לשנת 2026. הצעד הזה, לדברי משרד ההגנה הרוסי, נובע מהמלחמה באוקראינה "והתפשטות נאט"ו". נשיא רוסיה לשעבר וסגן יו"ר המועצה לביטחון לאומי כיום, דמיטרי מדבדב, סיפר אתמול (ו') כי יותר מ-452 אלף חיילים גויסו השנה בחוזה לצבא הרוסי מ־1 בינואר ועד 1 בדצמבר.

במקרה של נמל התעופה פולקובו, ששירת מתחילת השנה ועד אוקטובר כ-17.5 מיליון נוסעים - שני רק ל"דומודדובו" במוסקבה, הורה למשוך את זכויות הניהול ממחזיקי מניות זרים. במקרה של נמל התעופה בסנט פטרבורג מדובר בהלאמת הזכויות של פראפורט הגרמנית וקרן העושר הקטארית, שכל אחת מהן החזיקה ב־25% מההחזקות, בדיוק כמו בנק VTB הרוסי. יתר ה־25% שלא הולאמו מקונסורציום שכולל את קרן העושר האמירותית "מובאדלה", קרן העושר הרוסית, הקרן הרוסית להשקעות ישירות וקרן ההשקעות הפרטית "בארינג ווסטוק", יישארו בידיהם - אבל לא תהיה להם זכות החלטה בסטטוס החדש.

במקום זאת, את נמל התעופה בעיר הולדתו של פוטין תנהל חברה רוסית חדשה, VVSS החזקות, בעקבות מה שמגדירים במוסקבה "צעדים כלכליים מיוחדים" שנועדו "להגן על האינטרסים הלאומיים". באופן לא מפתיע, ממשלת רוסיה תבחר בעצמה את הנהלת החברה, תוך הזרמת תקציב בסך 169 מיליארד רובל (כ-1.87 מיליארד דולר).

זהו צעד דומה לצעדים קודמים שביצע נשיא רוסיה, במטרה להיאבק "במדינות לא ידידותיות". קודם לכן, פוטין הלאים ביולי מפעלים של דנונה וקרלסברג, והציב בראשותם מקורבים. בנמל התעופה פולקובו, כצפוי, בירכו על החלטת פוטין. "זה ישיב את מנגנוני הממשל התאגידי", נמסר.