יחסיה החשובים של ארה"ב עם הודו בסכנה והמצפון האיטלקי מזועזע

אינטרסים או ערכים: ארה"ב רוצה את ידידות הודו, אבל לא את רוצחיה השכירים • כמה פלסטינים שווה ישראלי אחד, שאלה המראיינת • האיטלקים יוצאים לרחובות למחות על רצח נשים בידי שותפיהן הרומנטיים • קיסינג'ר מת • מתגלה מערכת שמש מושלמת • 
5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילום: AP
השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילום: AP

1 ידידה סוררת

משבר לא צפוי, לא נעים, אולי מבשר רעות פרץ השבוע ביחסי ארה"ב עם אחת השותפות האסטרטגיות הבכירות ביותר שלה, הודו.

ארה"ב מאשימה נציג הודי רשמי בנסיון לתכנן רצח פוליטי על אדמתה. זה משהו היאה לרוסיה, לאיראן ולצפון קוריאה; לא ל"דמוקרטיה הגדולה בעולם". הרקע הוא המאבק ההודי נגד בדלנים סיקיים, הזוממים לכונן מדינה עצמאית במערב הודו. זה מאבק רב שנים, שכבר הניב מרחץ דמים בהודו עצמה וטירור בשחקים (פיצוץ מטוס נוסעים הודי לפני כמעט 40 שנה).

יואב קרני, פרשנות | מלחמת ידידי חמאס בביידן היא שחזור של מחאת 1968, בה הופל נשיא דמוקרטי
יואב קרני, פרשנות | כשהביורוקרטים עולים על הבריקדות

בספטמבר האשימה גם קנדה את הודו ברצח פעיל סיקי על אדמתה. הודו הגיבה בביטול ובכעס, וסירבה זמן מה להנפיק אשרות לקנדים. הפעם הודו אינה מכחישה. משרד החוץ שלה הודיע על הקמת ועדת חקירה.

בדלנים סיקיים מפגינים נגד ממשלת הודו, טורנטו / צילום: Reuters, Hiroshi Arimitsu
 בדלנים סיקיים מפגינים נגד ממשלת הודו, טורנטו / צילום: Reuters, Hiroshi Arimitsu

האמריקאים מהלכים על בהונותיהם. הם ניסו תחילה דיפלומטיה חשאית רמת דרג מאוד כדי "לעזור" להודו לרדת אל חקר האמת. היחסים בין שתי הארצות התהדקו מאוד באחרונה. הודו היא משקל־הנגד הכבד ביותר לסין. רק השבוע ביקר בהודו ראש סוכנות החלל של ארה"ב לדון בין השאר בסיוע אמריקאי להקמת תחנת חלל הודית.

זו התנגשות קלאסית בין ערכים לאינטרסים. נראה מי ינצחו.

2 כמה שווים חיים

הסיקור הבינלאומי של מלחמת עזה הקפיץ אותנו על רגלינו הרבה פעמים. אבל בהסברה הישראלית נרשם רגע מיוחד במינו, כשמראיינת ברשת סקיי הבריטית הקשתה לדובר ישראלי, אילון לוי, מדוע ישראל משחררת שלושה פלסטינים על כל חטוף ישראלי אחד. האין זה מוכיח שהיא "אינה חושבת כי לחיי פלסטינים יש אותו הערך שיש לחיי ישראלים?"

לוי צייץ אחר כך, שתחילה המלים לעו בגרונו, אבל עד מהרה התאושש והשיב לה כגמולה. קשה להחליט מה השאלה שיקפה יותר: טיפשות מונומנטלית או זדון יוצא דופן. מאיפה הם באים, המראיינים האלה?

3 מצפונה של איטליה

האיטלקים יצאו בתחילת השבוע בהמוניהם אל הרחובות, כדי למחות על רצח אכזרי של סטודנטית בת 22, יוליה צֶ'קֶטין, בידי חבר לשעבר. הפשע הזה, אמר נשיא איטליה, "זעזע את מצפונה של ארצנו". סרג'יו מאטארֶלי הוסיף: "חברה אנושית, השואפת להיות בת תרבות, אינה יכולה לקבל, ואינה יכולה לעמוד לאורך ימים, בשרשרת כזאת של התקפות על נשים ושל מעשי רצח".

מחאה נגד אלימות כלפי נשים, רומא / צילום: ap, Alessandra Tarantino
 מחאה נגד אלימות כלפי נשים, רומא / צילום: ap, Alessandra Tarantino

באיטליה נרצחו השנה 106 נשים, 55 מהן בידי שותפיהן הרומנטיים.

עריה הגדולות רחשו תהלוכות מחאה, שביתות שבת ומופעי רחוב; הוצגו בדיקות גינקולוגיות בחינם, כדי להגביר את תודעת האלימות על רקע מגדרי. האפיפיור ברומא תיאר אלימות בתוך המשפחה כ"כמעט שטנית".

4 הערצה, טינה, תיעוב

הנרי קיסינג'ר מת השבוע בגיל מאה. בימי זוהרו הוא היה מוקד של הערצה, של השתאות, אפילו של ערגה רומנטית; אבל גם מוקד של טינה ושל תיעוב, מימין ומשמאל.

הוא רוקן את הדיפלומטיה האמריקאית כמעט מכל קורטוב של מוסר ושל סנטימנטים. הוא הקריב בעלי ברית לטובת אינטרס עצמי. הוא קיבל וגם לקח את פרס נובל לשלום על הסכם שהרס שלוש בעלות ברית של ארה"ב, ועלה בחיי מיליונים.

מסעות־הדילוגים המפורסמים שלו בין ירושלים לקהיר הניחו את היסודות להסכם השלום בין ישראל למצרים. מתנחלים קיצוניים היו אורבים לו וקוראים לעומתו קריאות גנאי אנטישמיות.

הנרי קיסינג'ר, מושא הערצה שעורר תיעוב / צילום: ap, JENNIFER GAUTHIER
 הנרי קיסינג'ר, מושא הערצה שעורר תיעוב / צילום: ap, JENNIFER GAUTHIER

5 הכול מושלם

רק מאה שנות אור מכוכב הלכת שלנו נמצאת מערכת שמש מושלמת. ששה כוכבי לכת בעלי גודל זהה חגים סביב שמש בת 12 מיליארד שנה. היא מושלמת, מפני שהיא נולדה לידה חלקה, ללא ההיתקלויות הברוטליות שציינו את הופעת גרמי השמיים בכל רחבי היקום הידוע לנו. כתב העת המדעי Nature הוא המפרסם השבוע את פרטי המחקר.

נתיני מערכת השמש הזו, שניתן לה השם HD110067, הם לא רק שווי־גודל, אלא גם שווי־תנועה. הם חגים סביב השמש שלהם באותו קצב בדיוק, הרמוניה שאין מושלה ביקום עתיר־הסתירות. כה מושלמת היא HD עד שאנשי מדע מתכוונים לבסס עליה את המחקר של היווצרות כוכבי לכת.

איננו יודעים אם יש בה חיים, אבל נעים להניח שבהרמוניה כזאת קיימים יצורים מושלמים, המלווים זה את זה בחיבה ותמיד משלמים את מיסיהם בזמן.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.