הפוסטים ברשתות שמפיצים פייק על ספינות ישראליות שנפגעו מהחות'ים

החות'ים לא מצליחים לפגוע בספינות ישראליות, אז מפיצי הפייק נחלצים לעזרה • המשרוקית של גלובס

פוסט ויראלי ברשת איקס, 25.11.23
פוסט ויראלי ברשת איקס, 25.11.23

אחד החידושים של המלחמה הזאת הוא חזית חדשה שנולדה לישראל. אפשר להניח שלפני 7 באוקטובר לא רבים מאיתנו שמעו על החות'ים בתימן, או חשבו שהם יתעמתו באופן ישיר עם ישראל. אבל מאז כבר הספקנו לחוות טילים ארוכי טווח וכטב"מים ששוגרו על ידם לאילת, וגם ניסיונות להשתלט על ספינות הקשורות לישראל ששטות בים סוף. הניסיונות הללו אף הובילו לכך שבשבוע שעבר הודיעה צים על שינוי נתיבי השייט שלה, צעד שצפויות לו השלכות כלכליות. סביב העימות הקצת מפתיע והלא ממש שגרתי הזה התפתחה ברשת גם תעשייה ענפה של פייקים. הנה כמה דוגמאות.

שאלות ותשובות | הסיכוי למלחמה אזורית עלה? ארה"ב מאיימת ישירות על איראן בעקבות המתקפות בים

סרטונים ישנים, ספינות זרות. עד כה החות'ים לא ממש הצליחו לפגוע בספינות בבעלות ישראלית, אבל זה לא מונע מגולשים ברשתות להפיץ טענות אחרות, ואפילו לגבות אותן בסרטונים. הסיפור שכנראה תפס את תשומת הלב הגדולה ביותר בהקשר זה הוא טענה לפגיעה בספינה של צים. "צפו בספינת המכולות 'קלנדרה', בבעלות חברת הספנות הישראלית צים, עולה בלהבות באוקיינוס ההודי", נכתב בחשבון ברשת איקס (לשעבר טוויטר) של משתמש בשם ד"ר מוחמד אלג'מאל, שהוסיף כי "הכוחות החמושים בתימן לקחו אחריות למתקפה". הסרטון זכה לכ־400 אלף חשיפות, ולמעלה מ־5,000 לייקים, וכמו תמיד במקרים הללו, גם הועתק והועלה בנפרד על ידי משתמשים רבים אחרים. אז מה באמת רואים בו? בודקי העובדות של האתר The Quint הריצו פריימים מהווידאו בחיפוש ברשת, וכך מצאו סרטון דומה בכתבה של הסאן הבריטי מ־2021, שם דווח על ספינה סינגפורית שעולה בלהבות בסמוך לנמל של סרי לנקה.

דוגמה נוספת להטעיות מהסוג ניתן היה למצוא אצל מפיץ הפייק ג'קסון הינקל. הוא שיתף תמונה של ספינת מטען עולה באש, טען כי מדובר בכלי בבעלותו של מיליארדר ישראלי שנפגע מכטב"ם, וזכה לחשיפה אדירה. אלא שבאתר News Mobile הראו שמדובר בתמונה מ־2019 של מיכלית נפט אמריקאית שנפגעה מטורפדו.

מי מושך בחות'ים? ויש גם טענות קונספירטיביות יותר לגבי העימות הנוכחי. בפוסטים שנפוצו ברשתות החברתיות בערבית נטען שלמעשה ישראל מוכרת נשק לחות'ים, כדי לסייע להם במלחמת האזרחים בתימן. "הישויות הציונית והאמריקאית סיפקו נשק קטלני (לחות'ים) בחסות חטיפת ספינה ציונית", גרס אחד מהם. כלומר, ההשתלטות על הגלקסי לידר לא הייתה אלא סיפור כיסוי להעברת נשק. לפוסט צורף גם מסמך מ־2021 שבו מתועדת לכאורה אותה עסקת נשק בין החות'ים לבין חברת סקיילוק הישראלית. אבל כפי שהראו בודקי העובדות של האתר הערבי אל־מושאהיד (הצופה), המסמך הזה הוא זיוף. הוא מבוסס על הסכם מ־2020 בין אחד ממנהיגי הארגון לבין גוף שלטוני שהקימו החות'ים כדי לשלוט בתימן, שעוסק ב"שלב הראשון של ההתאוששות הכלכלית" באזור. באתר בדיקת העובדות גם הוסיפו כי סקיילוק הישראלית ממילא לא מוכרת "נשק קטלני", אלא מערכת ליירוט כטב"מים.

פייק על גלגלים. מה עלה בגורל ספינת "הגלקסי לידר" שעליה אכן השתלטו החות'ים ולה יש קשר עקיף וזניח יחסית לישראל? פוסט ויראלי באינסטגרם הציע שהחות'ים השתלטו על השלל שנשאה וצירף תיעוד שבו נראים כלי רכב שמורדים מספינה שהובילה אותם. בארגון בדיקת העובדות הירדני פתביינו, הראו כי מדובר בספינה בשם Glovis ששייכת לחברת יונדאי, וכי התיעוד הוא ממילא מ־2020.

תחקיר: אוריה בר־מאיר והיבא מדלג'