דואגים ליום שאחרי: המיזם שמקדם עסקים קטנים בעוטף

יוזמת "תו 8" מציעה לוועדי עובדים בחברות גדולות לתמוך בעסקים מהעוטף במהלך 2024 • מאחורי המהלך עומד צליל פולק מקיבוץ אורים, מייסד הסטארט-אפ MetGo • ישראל מתגייסת

צליל פולק, מייסד MetGo / צילום: רונן עמר
צליל פולק, מייסד MetGo / צילום: רונן עמר

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

לפני חמש שנים השתתף היזם צליל פולק בהאקתון במכללת ספיר. מתוך 20 מתמודדים, הוא והצוות שלו זכו במקום ראשון. "הרעיון שלנו, שבמקור קראנו לו 'מטרו נגב', היה לקשר בין הרשויות השונות דרך מערכת דגיטלית שמסייעת להן למפות את כל העסקים, הפעילויות התרבותיות והאטרקציות וכל מה שיש לעשות במרחב, מבחינת תרבות, תיירות ופנאי. בעצם לתת פלטפורמה גם לעסקים, גם לתיירים שמגיעים וגם לרשויות". 

ישראל מתגייסת | קרן משפחת שעשוע מתגייסת למען העסקים הקטנים מהדרום ומהצפון
ישראל מתגייסת | למצוא עבודה ל-12 אלף מפונים: כך נולד מיזם התעסוקה "710 מערב"
ישראל מתגייסת | ברחבת המלון בים המלח, הבישול במשאית מחזיר למפונים את תחושת השליטה

בינואר 2022 הוקם הסטארט־אפ MetGo. "הראשון שנרתם למיזם, הבין את הרעיון ודחף וקידם, היה אופיר ליבשטיין ז"ל, ראש המועצה האזורית של שער הנגב, שנרצח ב־7 באוקטובר.

"לי ולאופיר היה קשר קרוב. בזמנו הוא הזמין את המיזם להתיישב אצלו, וביחד איתו פיתחנו את הרעיון ועשינו הרבה מאוד עבודה בשער הנגב. אופיר עזר לנו להתקדם ולהגיע ללקוחות נוספים ולגדול, והעברנו לצדו הרבה שעות של פגישות משותפות ושל חשיבה משותפת. זו אבדה מאוד גדולה".

כעת משיק פולק את יוזמת "תו 8", במטרה לספק פתרונות לעסקים ולרשויות המקומיות בעוטף ביום שאחרי המלחמה. במסגרת המהלך מוצעים לוועדי עובדים בחברות גדולות במשק תווי שי לשנת 2024, המבוססים על מוצרים ושירותים מעסקים ביישובי העוטף. באתר ייעודי ניתן למצוא מדגם מייצג ראשוני של העסקים המשתתפים.

"בזמן המלחמה, אנשים לא יכולים לפתוח את העסק. גם ביום שאחרי, כשכבר יהיה אפשר לפתוח, יכול להיווצר מצב שבו אף אחד לא יגיע לעסקים האלו. אנשים אולי יפחדו, ואלו ממילא אזורים שלא תמיד יש בהם הרבה תנועה. המטרה שלנו היא לייצר תקווה ליום שאחרי. לכן אנחנו פונים כבר היום למעסיקים עם היוזמה שהקמנו".

"לבסס כלכלה חזקה"

פולק נולד וגדל בקיבוץ אורים, ועד למתקפת החמאס התגורר שם עם אשתו וילדיו. הקיבוץ שלנו לא פונה בצורה מסודרת", הוא מספר. אנחנו התפננו למושב קידרון, אבל רוב הקיבוץ נמצא בשדה בוקר. אני מגויס מהיום הראשון של הלחימה ליחידת האלפיניסטים".

על השאלה כיצד ומי מתפעל כעת את המיזם אומר פולק כי "אנחנו חברה קטנה, פחות מעשרה אנשים שחלקם מגוייסים וחלקם מפונים, ולכן הרבה מתנדבים עוזרים לנו. למרות שאנחנו סטארט־אפ קטן בעוטף, אנחנו מאמינים ביכולת שלנו לעזור לכלכלה המקומית לשוב ולבסס את עצמה. רק אם תהיה כלכלה חזקה, האנשים יחזרו לקיבוצים וליישובים. זאת הדרך לייצר תקווה".

יוזמות אזרחיות

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

הרבעון הרביעי

התנועה האזרחית מחלקת אלפי ערכות חוסן תחת השם "זמן ביחד", אשר פותחו על ידי צוות הפדגוגיה של הרבעון הרביעי, בשיתוף מרכז משאבים מיסודו של פרופ' מולי להד. מטרת כל ערכה היא חיזוק החוסן באמצעות הפעלה חווייתית לשימוש משפחתי או קהילתי, ופעילי התנועה מדריכים את המשתמשים כיצד להשתמש בה. עשרות אלפי ערכות מחולקות בחינם לתושבים ביישובי הדרום והצפון, ולמפונים שנמצאים בבתי מלון.

בנק הפועלים ועמותת צלול

הבנק והעמותה משתפים פעולה זו השנה השנייה, אך הפעם המהלך המשותף הוא בצל מלחמת חרבות ברזל, ונועד לגרום לכך שחיילים ישתמשו פחות בכלי פלסטיק ויותר בכלים רב פעמיים, בייחוד בפלוגות ובגדודים בחזית.

"אנחנו מחלקים לחיילים כוסות מתכת רב פעמיות עם דופן כפולה, שעליהן החריטה 'ביחד יהיה פה צלול' לצד ברקוד שניתן לסרוק ולהגיע לאתר העמותה", מספר מור גלבוע, מנכ"ל העמותה. בשלב ראשון חולקו כ-1,000 כוסות, ועם הצטרפות הבנק עלה המספר ליותר מ-5,000.

"לפי הערכות שעשינו, הכוסות שחילקנו עד כה חוסכות 1.5 מיליון כוסות חד פעמיות בחודש. אנחנו מתכוונים לחלק לפחות עוד אלף כוסות, אז ככל שהמלחמה נמשכת החיסכון בפסלטיק הולך וגדל", מסביר גלבוע.

לפרטים על המיזם: https://zalul.org.il

חלוקת כוסות רב פעמיות לחיילים מטעם צלול ובנק הפועלים / צילום: עמותת צלול
 חלוקת כוסות רב פעמיות לחיילים מטעם צלול ובנק הפועלים / צילום: עמותת צלול

ישראכרט

חברת כרטיסי האשראי מקימה לראשונה מועדון לקוחות ייעודי למתנדבים בארגוני ההתנדבות הגדולים בישראל. המהלך יושק בשיתוף עם ארגון "מועדון המתנדבים", שמונה כ-100 אלף חברים מארגונים כמו איחוד הצלה, זק"א, רפואה ושמחה, רחשי לב ועוד. חלק מהכנסות הפעילות יוחזרו בצורת הטבות לחברי המועדון.

הכרטיס החדש יהיה פתוח בפני חברי הארגון ובני/בנות הזוג.

לאתר הייעודי: https://www.mycorporate.co.il/

ילדותא

הארגון, שפועל למען שינוי חברתי-חינוכי בגיל הרך, הקים קו חם שמטרתו לתמוך ולספק מענה לצוותי החינוך וההוראה, לגבי הדרכים בהן שניתן להסביר ולתווך לילדים בגיל הרך את נושאי המלחמה, החטופים, האזעקות והמצב המורכב בו נמצאת ישראל.

הקו מיועד לנשות ואנשי חינוך - מנהלות ומנהלים, צוותי הוראה והדרכה ברשויות המקומיות, בגנים ובמעונות. את הקו מאיישים נשות ואנשי מקצוע מנוסים המומחים בפדגוגיה, בחינוך לגיל הרך ובייעוץ.

לדברי ליאור קורנבלוט, שותפה מייסדת בילדותא, "הצפת הסיקור התקשורתי והתצוגות הציבוריות של תמונות החטופים והחזרתם מהשבי חושפים ילדים בכל הגילאים למציאות קשה ומורכבת. האחריות שלנו היא להיות שם בשבילם, להקל ולתווך להם את המציאות בצורה מותאמת גיל".

הקו החם החינוכי של ילדותא: 055-9448775

טמבור

חברת הצבע וחומרי הגלם לבנייה תורמת צבע בשווי של כ-2 מיליון שקל לטובת שיקום גני ילדים, בתי ספר, מתנ"סים, גינות ציבוריות וכל מרחב ציבורי אחר המשמש ילדים בעוטף.

החברה כבר החלה לפעול באופן ישיר מול מועצות העוטף, לטובת ריכוז הצרכים לקראת עבודות השיקום. במקביל היא מזמינה את חברי קהילת connect שלה (אנשי עיצוב ואדריכלות ובעלי מקצוע) להצטרף ולתרום ממקצועיותם בתהליך השיקום והחידוש.