למצוא עבודה ל-12 אלף מפונים: כך נולד מיזם התעסוקה "710 מערב"

היזמת חנה רדו הקימה, בשיתוף קרן מיראז' ומועצה אזורית אשכול, מיזם שנועד לסייע למפונים במלונות ים המלח ואילת לחזור לשגרת עבודה • "התעסוקה הכרחית לבריאות הגוף והנפש", היא אומרת • ישראל מתגייסת 

חנה רדו / צילום: ענת קזולה ל- Q Elite Beauty
חנה רדו / צילום: ענת קזולה ל- Q Elite Beauty

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מיזם "710 מערב" הוקם בצל מלחמת חרבות ברזל, כפתרון אפשרי למשבר התעסוקה שנוצר בקרב מפונות ומפונים - שם שנבחר לציון תאריך השבת השחורה, ואזור הנגב המערבי. מאחורי המיזם עומדת חנה רדו, יזמת עסקית וחברתית ותיקה, בעיקר בתחום התעסוקה ובפרט תעסוקה מרחוק בפריפריה.

ברחבת המלון בים המלח, הבישול במשאית מחזיר למפונים את תחושת השליטה 

"שבועיים לאחר פרוץ המלחמה, התקשרה אליי שרון בראל, המנכ"לית של קיבוץ סעד", מספרת רדו. "היא אמרה לי: 'חנה, אני רוצה שתייצרי עבורנו מיזם תעסוקה, לא רק לקיבוץ סעד, אלא לכל מפוני ים המלח, 12 אלף אנשים.

"למחרת כבר הייתי בדרכי לשם, ואז התקשרה אליי מיכל עוזיהו ממועצה אזורית אשכול, והצטרפה גם כן. כשאני לבד אני משוגעת, אבל כשיש סביב עוד שתי נשים חזקות, אני כבר בקבוצה נורמלית".

רדו מספרת כי העניינים התגלגלו מהר מאוד: קרן מיראז' בדרום התגייסה לטובת הרמת המיזם, ומאז הצטרפו עוד קרנות. את המיזם מובילות 6 נשים "חזקות ונחושות", שעומדות בקשר עם עובדים ומעסיקים פוטנציאליים, במטרה להבין את הצרכים הדדיים ולייצר חיבורים מיטביים.

"אני מתייחסת למיזם כאילו אנחנו הורים: גם למעסיק שיבחר בנו, וגם לעובד שיעבוד איתנו", מסבירה רדו. "לדוגמה, שוחחנו עם עורכת דין שההכנסה שלה ירדה ב־90%. אנחנו מבררות איתה כמה שעות היא יכולה לעבוד ביום, ואז מתקשרות לעורכות דין שיכולות להיות מעסיקות פוטנציאליות. מהכיוון ההפוך, יש לנו מעסיק שמעוניין עכשיו להעסיק 100 אנשים צעירים".

התמחות בתעסוקה בפריפריה

עד היום הקימה רדו שבעה עסקים בפריפריה תחת קבוצה 19, בין היתר באופקים, ירוחם ומצפה רמון. מטרת כל אחד מהם לאפשר הזדמנויות לתעסוקה איכותית, תוך התמחות בנושאים כמו דאטה אנליסט ואלגוריתמיקה ועד ניהול לקוחות. כיום מועסקים במסגרת מיזמי הקבוצה כ-150 עובדות ועובדים.

היא מספרת כי לאחר אירועי ה7 באוקטובר "קבוצות 19 בשדרות ואופקים התפזרו לכל עבר, 50 עובדים ועובדות שעבדו אצלנו פונו לרחבי הארץ. בשבוע הראשון של המלחמה כולנו עוד היינו מבולבלים. בשבוע השני התחלנו לעבוד.

"תפיסת העולם שלי היא שתעסוקה הכרחית לבריאות הגוף והנפש. עד היום כבר 40 מעובדי הקבוצות חזרו לעבודה. באשר למיזם '710 מערב', הוא מיועד לשנה הקרובה, אך לדעתי צריך להתקיים לתמיד".

יוזמות אזרחיות

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מטע, יק"א

עמותת מטע, ביחד עם קרן יק"א, הקימו את "קרן אופיר" - קרן סיוע חירום לזכרו של אופיר ליבשטיין ז"ל, ראש מועצת שער הנגב שנרצח בכפר עזה. הקרן מעניקה תמיכה מיידית לסטארט-אפים טכנולוגיים בראשית דרכם, כולל בתחום החקלאות, הפועלים בעוטף עזה. זאת באמצעות מענקים של עד 20 אלף שקל.

מטע היא עמותה ללא מטרות רווח, שהוקמה על ידי אנשי הקריה למחקר גרעיני בנגב, במטרה להביא תעשיות מתקדמות לנגב, ובכך להעביר את הידע הנוצר בקרית המחקר לטובת התעשייה. קרן יק"א עוסקת בתחומי החינוך, החקלאות, התיירות והיזמות בנגב ובגליל.

לפרטים: גדעון שביט 052-6041472 או shavitgideon@gmail.com

ורביט

עמותת "חסדי דרור", בשיתוף הזמר עומר אדם, השיקו מיזם המממן הסעות מהבסיסים הצבאיים לבית ובחזרה לחיילים בדרום ובצפון. זמן קצר אחרי שהמיזם יצא לדרך נרשמו מאות נסיעות, ופעילותו התקיימה בעזרת שותפים נוספים.

חברת ורביט יחד עם הזמר עומר אדם
 חברת ורביט יחד עם הזמר עומר אדם

הפרויקט הופסק לאחר שהמימון נגמר, אך אז הוחלט בחברת ורביט, המפתחת תוכנה לתמלול אוטומטי, לתרום כ-100 אלף שקל למיזם.

לתרומות למיזם: נעם נזרי, חסדי דרור 050-6679382

חמ"ל ההסעות: 073-3801070

דרופ אימפקט

הפלטפורמה החברתית ליצירת סרטונים "דרופ אימפקט" הוקמה לאור מלחמת חרבות ברזל ואירועי השבת השחורה. מטרת הפלטפורמה היא לאפשר לאנשים לספר את סיפורם האישי או לתעד את זכרם של הנרצחים וסיפורי החטופים, להשמיע את קולות משפחות הנעדרים, ולשמש כלי במלחמה ההסברה של ישראל.

את הפלטפורמה הקימה ציפי קרליק, במאית דוקו, והמיזם כולל קבוצה של יוצרי קולנוע, אנשי תוכנה ואנשי עיצוב, שמסייעים בהכוונה כיצד לספר את הסיפור לצד עזרה טכנית בעריכה. בנוסף הוא מלווה על ידי אנשי מקצוע טיפוליים וצוות ליווי רגשי, באמצעות עמותת ער"ן. השימוש בפלטפורמה הוא חינמי.
קישור לפלטפורמה: Www.dropimpact.co.il

בנק ירושלים

יוזמה חדשה של בנק ירושלים לתמיכה בקהילה ובעסקים מהדרום ומהצפון: הבנק מזמין את בעלי העסקים לפרסם עצמם באתר שלו, על מנת להגדיל את החשיפה לשירותים ולמוצרים שהם מציעים. בנוסף, בשבועות האחרונים התנדבו עובדי הבנק במספר משקים חקלאים, אספו ציוד והרימו תרומה למטה משפחות החטופים והנעדרים.

בעלי עסקים שברצונם לקחת חלק ביוזמה, מוזמנים למלא פרטים: https://www.bankjerusalem.co.il/others/business-support-form

קרן כדר

פרויקט "זר תקווה", המוצב מדי יום שישי ב"כיכר החטופים" בתל אביב, הוקם על ידי קרן כדר לתרבות אמנות ומדע, על מנת לקדם את המודעות להשבת החטופים והנעדרים הביתה. מטרת המיזם היא לסייע במימון מטה משפחות החטופים והנעדרים, כאשר במסגרתו נרכשים אלפי זרים צהובים ממגדלים ברחבי הארץ, והם ניתנים כתשורה לכל תורם. מרבית הזרים הצהובים במיזם גודלו ונקטפו על ידי חקלאים מהנגב המערבי.

לפרטים נוספים: www.zer-tikva.or

פרויקט ''זר תקווה'' בכיכר החטופים / צילום: יח''צ
 פרויקט ''זר תקווה'' בכיכר החטופים / צילום: יח''צ