פורטפוליו | ראיון

היא הייתה שחקנית כדורעף מצטיינת, היום היא אחראית על שלושה גדודים ו-800 מילואימניקים

בשלושת התפקידים האחרונים שלה בצה"ל היא הייתה האישה הראשונה, היא לא מתחרטת לרגע שוויתרה על קריירת ספורט מבטיחה, ובימים אלה הצוות שלה פועל בתוך עזה וגם בבור של הרמטכ"ל • שיחה קצרה עם אל"מ ענת הרשקוביץ, מפקדת מרכז חושן בצה"ל

אל״מ ענת הרשקוביץ / צילום: דובר צה''ל
אל״מ ענת הרשקוביץ / צילום: דובר צה''ל

אישי: רווקה, גרה ברמת גן
מקצועי: מפקדת מרכז חושן, שאחראי על הפעלת מערכי התקשורת של צה"ל

ילדות ומשפחה: נולדתי וגדלתי בקריית אתא. הוריי עלו לארץ מרומניה כשהיו צעירים. אבי עבד ועדיין עובד בחטיבה הביטחונית ברפאל, אמי עבדה כמנהלת מחסנים בבתי הזיקוק בחיפה. יש לי אח אחד שהיה רס"ר מטבח בקבע ועובד גם כיום בתחום המזון.

פורטפוליו | בית החולים שלה קלט חמש חטופות. זה מה שהרופאים שמעו מהן
פורטפוליו | האישה שמטפלת ביותר מ-3,000 מניצולי המסיבה ובני משפחותיהם: "תחושות אשמה קשות"
פורטפוליו | המלחמה הפכה את החברה שלו לכוכבת בבורסה, עכשיו הוא מזהיר ממלחמת רחפנים

ספורטאית מצטיינת: מגיל 12 הייתי שחקנית כדורעף מצטיינת, בהמשך גם בקבוצת הבוגרות של קריית אתא ובנבחרת ישראל. ספורטאית על מלא, כולל תחרויות ומחנות אימונים. חשבתי שזה הכיוון שלי בחיים, אבל אז בא הצבא.

שינוי כיוון: התגייסתי לצה"ל כספורטאית מצטיינת ושובצתי כפקידה באגף השיקום בחיפה. אחרי חצי שנה התעורר בי הרצון לעשות שירות משמעותי יותר. מחלקת השיקום הפגישה אותי עם נכי צה"ל והתחלתי לשאול את עצמי מה גורם לאנשים האלה להקריב ככה. חוץ מזה, רוב חבריי היו במסלולים קרביים והיה להם ניצוץ בעיניים שחסר לי. אז החלטתי לשנות כיוון.

צבא: זמן קצר אחרי הגיוס יצאתי לקורס קצונה מזורז, ואחריו הייתי שנתיים וחצי מדריכה בקורס קציני תקשוב. לאחר מכן שימשתי מ"פ תקשורת באוגדת הגליל, קצינת אג"ם בחיל התקשוב במלחמת לבנון השנייה, מ"פ אחראית על כל התקשורת בצה"ל בצפון, סמג"דית באוגדה בפיקוד הצפון, מפקדת השלמה של קורס קציני תקשוב, רמ"דית מבצעים במרכז חושן, מג"דית גדוד 858 בחושן ומג"דית באוגדת 210 ברמת הגולן. במרץ 2023 מוניתי למפקדת מרכז חושן. תוך כדי למדתי לתואר ראשון במנהל עסקים ומערכות מידע באוניברסיטת רייכמן.

מרכז חושן: אנחנו מופקדים על התקשורת האסטרטגית של צה"ל, מעין מוביל ארצי של תקשורת - מהפלוגה או הגדוד בעזה ובגבול הצפון ועד לבור של הרמטכ"ל. המידע אמור לעבור באמצעות מגוון מערכות תקשורת, בהם לוויינים, סלולר ועוד, במאות מתקנים שאנחנו מפעילים בארץ ומחוצה לה. ליחידה יש שלושה גדודים: 858 - תקשורת נייחת; אמירים - תקשורת ניידת; וצמרת - הגדוד המטכ"לי.

אין חרטות: לא הייתה אפילו שנייה שבה התחרטתי על ההחלטה לזנוח את קריירת הספורט. אפילו ההורים הצליחו לקבל את הבחירה שלי, אף שבזמן אמת הם לא הבינו למה אני זורקת הכול לפח. אחרי כמה טקסים בצה"ל הם כבר הבינו.

חלוצה: בשלושת התפקידים האחרונים שבהם כיהנתי הייתי האישה הראשונה. באגף התקשוב יש כיום שוויון מוחלט בין גברים לנשים. בגזרה הקרבית קשה יותר לפרוץ את הסכר, אבל רואים שנעשים מאמצים לשלב נשים איפה שרק אפשר.

7 באוקטובר: בשש וחצי בבוקר קפצתי מהמיטה למשמע אזעקה בבית ברמת גן. מרגע שראיתי את התמונות הראשונות בטלוויזיה הבנתי שלפנינו אירוע קשה ומורכב והקפצתי את כל היחידה. כולם הגיעו למרכז הבקרה בחמ"ל המרכזי של חושן ובתוך כמה שעות כבר היינו בלחימה.

מלחמה: בימים האלה אנחנו אחראים על התקשורת בין המטה כללי, חיל האוויר, המודיעין וכוחות היבשה. כל אחד יכול להבין לבד מה חשיבות התקשורת כשמטוס קרב נדרש לסייע לטנק, או כשטנק נדרש לפעול על סמך מידע שקיבל ממערכות המודיעין. אנחנו עוסקים גם במנהרות בעזה, אבל כאן אני כבר מנועה מלהרחיב.

עד כה גייסנו כ-800 אנשי מילואים מדהימים, שהולכים איתנו יד ביד מ-7 באוקטובר. רבים מהם התייצבו מבלי לקבל אפילו קריאה טלפונית. שלחנו מאות חיילים לעוטף עזה ולגבול הצפון כדי להפעיל מערכות שיאפשרו למפקדות ולכוחות להילחם. גם נכנסנו פנימה לתוך הרצועה כדי להבטיח תקשורת לכוחות. אנחנו מפעילים את המערכות ושומרים על היציבות, הכשירות וכמובן ההצפנה שלהן.

חיים וקריירה: אני לא נשואה, אבל לא בגלל שאני 23 שנים בצבא או בגלל שלא היה לי זמן וזנחתי את חיי האישיים. אני מאמינה שמי שרוצה לשלב בין השניים, יצליח. מבחינתי, זו הייתה החלטה אישית וכל דבר יבוא בזמנו, גם משפחה וילדים.

מבט לעתיד: כשהתגייסתי לא דמיינתי שאהיה מפקדת חושן. רק במעלה הדרך הבנתי שזה תפקיד שאני רוצה ומכוונת אליו. מה הלאה? הראש שלי לא שם, הוא בלחימה. רק התחלתי תפקיד, אבל אני כן מכוונת להתקדם בצבא.