פורטפוליו | ראיון

המלחמה הפכה את החברה שלו לכוכבת בבורסה, עכשיו הוא מזהיר ממלחמת רחפנים

"קיבלנו בימים הראשונים ללחימה בעזה הזמנה מ'לקוח מקומי' שיותר מהכפילה את ההכנסות השנתיות שלנו. אני חד-משמעית רואה תרחיש שבו אנחנו גדלים לממדי יוניקורן" • שיחה קצרה עם ליאור סגל, מנכ"ל וממייסדי עין שלישית המפתחת מערכות טכנולוגיות לשימוש ביטחוני

ליאור סגל, מנכ''ל וממייסדי עין שלישית / צילום: יקיר שוקרון
ליאור סגל, מנכ''ל וממייסדי עין שלישית / צילום: יקיר שוקרון

אישי: נשוי + 3, גר בהרצליה
מקצועי: מנכ"ל וממייסדי עין שלישית, המפתחת מערכות טכנולוגיות לשימוש ביטחוני

ילדות ומשפחה: נולדתי בהרצליה, לאבא עורך דין ואמא מורה, שנפטרה לפני כמה שנים. יש לי אח אחד שמבוגר ממני. כילד ונער הייתי פעיל בתנועת הצופים.

פורטפוליו | מנכ"ל בית החולים אסותא באשדוד מספר על הרגע שבו הגיעו למיון מחבלים
פורטפוליו | אחרי 16 שנים בחברת אל על הוא בטוח: "אם יהיה צורך נפעיל את כל המטוסים בשבת"
פורטפוליו | "בשמונה בבוקר ביום שבת, כבר היו לי אלף בתים מארחים"

צבא: בשנתיים הראשונות שירתי בצנחנים ובהמשך הייתי מפקד צוות בעוקץ, יחידת הכלבנים המבצעית של צה"ל. תמיד חשבתי שהכלבים שלנו הם סוג של רובוטים, למרות שביני לבין הכלב שהיה לי שם, שגם השתחרר איתי, הייתה אהבה גדולה. הוא היה כמו ילד ראשון בשבילי.

לימודים: לאחר טיול בחו"ל שנמשך כמעט שנה חזרתי ללמוד משפטים וכלכלה במכללה למנהל. במקביל לתואר עבדתי בייעוץ אסטרטגי לטבע אירופה ובהמשך גם בקרן גידור בריטית, שנסגרה במשבר ב-2008. התחלתי התמחות במשרד עורכי דין בתחום ההייטק, אבל אז עלה הרעיון להקים את עין שלישית - ומאז אני בהרפתקה הזאת.

עין שלישית: ב-2010 הקמתי את החברה עם יואל מוטולה בעקבות אתגרים ששנינו נתקלנו בהם בשירות הצבאי, הוא במגלן ואני בצנחנים, בהם לוחמה בשטח בנוי והניסיון לזהות אויב מעבר לפינה או בבניין הסמוך. זה דחף אותנו לחפש פתרונות טכנולוגיים, ובאמצעות גלאי תרמי ניסינו לייצר מעין עין שלישית, שתתריע ללוחם בשטח שהוא עומד להיתקל באויב.

כשעולם הרחפנים פרץ ב-2014, הצטרף אלינו שותף נוסף, גיל ברק, שהיה לו ידע נרחב בתחום. העברנו את המערכות שפיתחנו לשימוש על גב רחפנים, חברנו לגורמים במשרד הביטחון והמשכנו לפתח את הטכנולוגיה עד להבשלתה. אחד המוצרים שלנו הוא מצלמת הרחפנים כימרה (Chimera), המאפשרת זיהוי אנשים וכלי רכב בשטח, שבאמצעי AI גם מוגדל פי עשרה. תוך כדי ההתקדמות המשותפת עם משרד הביטחון נכנסנו גם לזירה של זיהוי רחפני אויב באמצעות מערכות אופטיות, שמהווה כיום תחום פעילות מרכזי.

האיום: האויבים שלנו אימצו את טכנולוגיית הרחפנים בהיקף רחב מאוד. המל"טים האיראניים מוכיחים את עצמם מבחינת יחס עלות-אפקטיביות במלחמה באוקראינה. גם במלחמה הנוכחית בעזה נעשה שימוש נרחב ברחפנים בידי חמאס. וזה עוד כמעט כלום לעומת איום הרחפנים של חיזבאללה, שהרבה יותר מתקדם ממה שאנחנו רואים בדרום. האם רחפנים יאיימו על העורף בישראל? אנחנו כבר רואים את זה קורה באוקראינה, כך שאין סיבה להניח שזה לא יגיע גם אלינו.

ההזדמנות: ברור שהמלחמה הנוכחית בעזה הנוכחית היא רגע מכונן בחיי עין שלישית. קיבלנו בימים הראשונים ללחימה הזמנה מ"לקוח מקומי" שיותר מהכפילה את רמת ההכנסות השנתית שלנו, ולדעתי זה רק קצה הקרחון. נוצר מפגש בין טכנולוגיה שהבשילה לבין סיטואציה מבצעית. נראה שבנקודת הזמן הנוכחית כולם מבינים שהייתה הערכת חסר ביכולות של האויב לייצר לעצמו יתרונות מבצעיים, שלא לומר אסטרטגיים, באמצעות שימוש ברחפנים. אנחנו עובדים סביב השעון כדי לעמוד בביקוש. אני חד־משמעית רואה תרחיש שבו אנחנו גדלים לממדי יוניקורן.

נסיקת המניה: החברה הכפילה את ההכנסות השנתיות בן לילה, ויהיו לזה גם השלכות במכירות בחו"ל. בהתאם לכך המניה עלתה מאוד יפה (ביומיים שלאחר ההודעה על העסקה היא זינקה ב־45%, מאז יורדת במתינות - ד"א).

המחדל: הלקוחות בחו"ל זיהו את המגמה של איום הרחפנים הרבה יותר מהר, כחלק מלקחי המלחמה באוקראינה. עם זאת, אני מעריך שצה"ל יישר קו במהירות. נעשתה כאן טעות, אבל פועלים לתקן אותה וזה כנראה יקרה מהר. מערכת הביטחון שלנו יודעת לאמץ טכנולוגיות חדשות.

הדבר הבא: שילבנו יכולות הפעלה קולית, מה שמאפשר לחיילים בשטח להפוך את הרחפן לאיש צוות נוסף. זה מיועד בעיקר למצבי לחימה: אתה אומר לרחפן לסרוק אזור מסוים, הוא מבצע וחוזר אליך בקשר - זיהיתי אנשים, זיהיתי רחפנים, הם נמצאים כאן וכאן. הפיתוח הזה עדיין לא הוכנס לצה"ל, אבל אנחנו רוצים להנגיש את הטכנולוגיה שלנו ולהוריד אותה לרמת המחלקה והחוליה, שהמפעילים יצטרכו רק לדעת איך להחליף סוללה.