מומחה הטילים שחוצה את הכביש ויכהן כמנכ"ל רפאל

יואב תורג'מן, שכיהן כמנכ"ל אלתא, יחליף את יואב הר־אבן, שמסיים יותר מ־8 שנות כהונה בתפקיד • תורג'מן מקבל לידו חברה עם היקפי הזמנות גבוהים אך גם עם אתגר משמעותי בגיוס כוח־אדם

יואב תורג'מן, מנכ''ל רפאל הנכנס / איור: גיל ג'יבלי
יואב תורג'מן, מנכ''ל רפאל הנכנס / איור: גיל ג'יבלי

חברת רפאל הודיעה אמש (ג') על החלטת דירקטוריון החברה למנות את יואב תורג'מן לתפקיד מנכ"ל רפאל. הדירקטוריון קיבל פה־אחד את המלצת ועדת האיתור לבחור בתורג'מן. המינוי כפוף לאישור הוועדה לבדיקת מינויים, אישור שר הביטחון ואישור השר לשת"פ אזורי הממונה על רשות החברות הממשלתיות.

ניתוח | למה יש התרעות שווא על חדירת כלי טיס בצפון?
דירוג 100 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם: איפה מוקמו הישראליות?

אל"מ (מיל') יואב תורג'מן, בן 61, נשוי ואב לחמישה, שירת בתפקידי פיקוד ומטה בחיל הים ועם שחרורו הצטרף לתעשייה האווירית. תחילה, לתפקיד ראש תוכנית ה"חץ" ולאחר מכן למנהל מפעל מל"מ. החל משנת 2018 מכהן תורג'מן כמנכ"ל חברת "אלתא".

תורג'מן יחליף בתפקידו את אלוף (מיל') יואב הר־אבן, שמסיים יותר מ־8 שנות כהונה כמנכ"ל רפאל. הר־אבן נענה לבקשת הדירקטוריון להישאר בתפקידו מעבר למתוכנן בשל מלחמת "חרבות הברזל", והוא צפוי להישאר בתפקיד עד לסיום הליך החפיפה עם המנכ"ל החדש. 

תורג'מן צפוי לכהן כמנכ"ל מעל שלושה סמנכ"לים מרפאל שהתמודדו איתו על התפקיד: יובל מילר, ראש חטיבת אוויר ומודיעין; ד"ר רן גוזלי, ראש חטיבת היבשה והים; ותא"ל (מיל') פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית.

מערך ההגנה האווירית לא זר לתורג'מן

תורג'מן, שצמח בחיל הים, שימש מאז 2018 כמנכ"ל אלתא, שמתמקדת בתחומי המכ"ם והלוחמה האלקטרונית. הוא אומנם צמח בחיל הים, אבל לאחר שהצטרף לתעשייה האווירית ב־2006, הוא שימש כראש תוכנית החץ - מה שמעיד כי מערך ההגנה האווירית לא זר לו.

תורג'מן מקבל חברה במצב מצויין, ובמושגי תעשיות הביטחוניות לא כזו שקשה במיוחד לנהל - עם ועד עובדים מאתגר כמו, למשל, של התעשייה האווירית. כמו כן, בניגוד לתעשייה האווירית, זו לא חברה ששוק ההון מתצפת עליה בציפייה להנפקה.

חשוב לא פחות מכך, לרפאל יש שלושה מותגים מוצלחים מאוד: מערכת ההגנה האקטיבית מעיל רוח, ומערכות ההגנה האווירית כיפת ברזל וקלע דוד. זו האחרונה נמכרה לאחרונה לפינלנד תמורת 316 מיליון אירו. מבחינת הפיתוחים, עיקר תשומת הלב תופנה לקלע חד - המיירט ההיפרסוני ששואף להיות הראשון מסוגו שהופך למבצעי.

המנכ"ל החדש מקבל את רפאל לאחר שהיקף ההזמנות ממנה בסיכומם של שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2023 עמד על 15.35 מיליארד שקל - עלייה של 48% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לפי מיטב ההערכות והגדלת תקציבי הביטחון בעולם, המגמה הזו צפויה להימשך.

רפאל, בדומה ליתר החברות הביטחוניות הגדולות בארץ, מתמודדת עם אתגר של גיוס כוח־אדם - במטרה לעמוד בהיקף הביקושים שצומח כל העת. השבוע פורסם כי שיעור הזינוק בהיקף המכירות של רפאל ב־2022 היה גדול מיתר יריבותיה בישראל - 12% עלייה ל־3.38 מיליארד דולר. בצל גיוסם של כ־1,700 מעובדי החברה למילואים ופינויים של כ־250 מהם מבתיהם בקו העימות, לפי אתר הגיוסים של רפאל - ישנן 198 משרות פנויות כרגע. כלומר, יש פה חיבור סבוך למדי בין השלכות המלחמה לבין העלייה בביקוש למוצרי החברה.

המועמד של שטייניץ

מינוי תורג'מן לתפקיד הוא מפגן כוח משמעותי של היו"ר יובל שטייניץ. כך, בעוד שעיקר תשומת הלב בתחרות למנכ"ל רפאל הופנו למועמד של יואב גלנט, אלוף (מיל') יואל סטריק, או למועמדים מבית, בהם תא"ל (מיל') פיני יונגמן, שעומד בראש חטיבת ההגנה האווירית של רפאל, מי שבסוף נבחר הוא מועמדו של שטייניץ. לרוב מינוי מנכ"ל רפאל נובע מהחלטה של שר הביטחון וראש הממשלה. בדיוק כפי שקרה ב־2015, כאשר מונה אלוף (מיל') יואב הר־אבן, שבעל יחסים טובים עם רה"מ בנימין נתניהו.

בחירתו של תורג'מן מהווה סיום לתהליך רוחב בתעשיות הביטחוניות, של הפסקת בחירה באלופים לתפקיד מנכ"ל בחברות הביטחוניות הגדולות. בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט, ובועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית, הם מהנדסים - בדיוק כמו תורג'מן.

אולם, ההבדל המהותי בין השלושה, הוא שמכליס ולוי היו בתפקידים אחרים בחברות בטרם נבחרו למנכ"לים, ואילו תורג'מן מגיע מאלתא לרפאל - מה שעשוי להצביע על בעייתיות ברמת הידע שעובר ממקום למקום. בה בעת, נשאלת השאלה איזה מסר העביר שטייניץ לסמנכ"לי רפאל, כשבחר להביא מנכ"ל מבחוץ, והאם תורג'מן לא ירצה להביא אנשים משלו לתפקידי מפתח. תהליך שעלול להביא לגלי הדף פנימיים ברפאל.

אותו תורג'מן התמודד בעבר עם בועז לוי ואלוף (מיל') חגי טופולנסקי, לתפקיד מנכ"ל התעשייה האווירית - בתהליך שבסיומו נבחר לוי ב־2020. השתתפותו של מנכ"ל רפאל החדש בתהליך האיתור התבצע מתחת לרדאר, כשרבים בסביבתו בתעשייה האווירית לא ידעו - וגילו זאת רק לאחר שנבחר למנכ"ל רפאל. 

מן הצד של היו"ר שטייניץ, תורג'מן מהווה בחירה נוספת שלו מחיל הים, כשהאחרונה שבהן הוא מינוי מפקד חיל הים לשעבר אלי שרביט לתפקיד נשיא DSIT Solutions, שמפתחת מערכות הגנה לתשתיות בים. מנכ"ל רפאל החדש אומנם לא היה מפקד חיל הים, אבל בטרם הצטרף לתעשייה האווירית ב־2006 וכיהן, בין השאר, כראש מינהלת תוכנית החץ - הוא שימש כראש מחלקת מערכות לחימה של חיל הים.

יו"ר דירקטוריון רפאל, ד"ר יובל שטייניץ, בירך אמש על ההחלטה ואמר כי הוא וחברי הדירקטוריון משוכנעים שליואב תורג'מן יש את הניסיון, היכולת והכישורים הנדרשים להמשיך ולהוביל את רפאל להצלחה אל מול האתגרים הרבים והיעדים הניצבים בפניה. שטייניץ ביקש להודות להר־אבן על תרומתו רבת־השנים לרפאל ולהצלחתה, ועל העשייה הנוכחית במלחמת "חרבות ברזל".