התחקיר הקונספירטיבי שמעורר סערה אנטישמית בענף ההייטק

לאחר שהתפטר מתפקידו כמנכ"ל ווב סאמיט בעקבות האשמות אנטי-ישראליות כבדות משקל ואף זנח את רשת ה-X, חזר פאדי קוסגרייב לצייץ לאחר קרוב לחודשיים של היעדרות ושיתף כתבה הרומזת לקונספירציה אנטישמית חובקת ממשלה ואת תעשיית ההייטק

פאדי קוסגרייב, המייסד המושמץ של כנס הטכנולוגיה WebSummit / צילום: ap, Armando Franca
פאדי קוסגרייב, המייסד המושמץ של כנס הטכנולוגיה WebSummit / צילום: ap, Armando Franca

פאדי קוסגרייב, המייסד המושמץ של כנס הטכנולוגיה ווב סאמיט (WebSummit) נעלם מרשת X (לשעבר טוויטר) זמן קצר לאחר שהשמיע ביקורת על ההפצצות בעזה בימים הראשונים למלחמה. ״פשעי מלחמה הם פשעי מלחמה, גם כשהם מבוצעים על ידי בני ברית״, כתב ונאלץ בימים שלאחר מכן להתפטר מראשות החברה שמנהלת את הכנס ולראות כיצד נותנות חסות גדולות כמו מטא, טיקטוק, אינטל ואמזון נסוגות ממנו. 

הקמת חיל טילים ושילוש כמות הטנקים: הצעות המומחים לשדרוג צה"ל
גוגל טוענת שהשיקה את התשובה ל-GPT. כל הפרטים על השקת הענק

היום (שבת) הוא חזר במפתיע לאחר קרוב לחודשיים של היעדרות כשהוא זוכה לתשואות מצד אלפי עוקביו ב-X. קוסגרייב ניצל את חזרתו כדי להמליץ על כתבת תחקיר חדשה שעלתה באתר של העיתונאי העצמאי לי פאנג. התחקיר מציג לכאורה מאמץ משותף של משקיעים, בכירים בהייטק הישראלי ועובדי ממשלה בתחום ההסברה וסחר החוץ להביא להדחתו של קוסגרייב, כמו גם לפגיעה במוניטין של דוברים אנטי-ישראלים נוספים.  

קטעים מהתחקיר שותפו גם על ידי פול גראהם, מייסד מאיץ הסטארט-אפים היוקרתי YCombinator שהעסיק בעבר את סם אלטמן כמנכ״ל לפני שעזב כדי להקים את OpenAI. גראהם, שידוע כמבקר חריף של ישראל, רמז לקונספירציה חובקת ממשלה ותעשייה במסגרתה בכירים בהייטק מדריכים את הממשלה כיצד לנהל את מלחמת התודעה על מול הלוחמה הפסיכולוגית של החמאס והסנטימנט הפרו-פלסטיני הנפוץ כל כך.  

״זה הרגיש מתואם, ועכשיו זה מתברר כמתואם״, צייץ גראהם ב-X. בקטע ששיתף הוזכרה הרצאה שערך השותף הבכיר של הקרן האמריקאית בסמר בישראל, אדם פישר, לקצינים בדובר צה״ל, שכללה המלצות להסברה ישראלית ולביקורת כלפי אישים אנטי-ישראליים כמו גראהם עצמו, נציגת בית הנבחרים ראשידה טאליב, והיועצת הפוליטית מריאם ברגותי.  

גראהם ניסה להציג תמונה לפיה בכירי התעשייה הם עושי דבריה של הממשלה - התחקיר עצמו מאשים את הרשת הישראלית כאילו מטרתה: ״להשחיר עיתונאים פלסטינים, לצוד את מבקרי ישראל, לפטר עובדים פרו-פלסטיניים ולנסות ולספק ציוד לצה״ל״, אלא שפישר כתב זמן קצר לאחר מכן כי ״כמו רבים משונאי ישראל, גראהם רואה קונספירציות ומזימות היכן שאין כאלה. הבלוג מציג תמונה כאילו קיים תיאום חשאי בין ההייטק הישראלי לממשלה בגלל שחיילת מילואים הציגה תדריך קצר על המלחמה לפני שיחה איתי במסגרת הרצאה. מעולם לא תיאמתי כתיבת ציוץ עם איש ולעולם לא אעשה זאת. אין שום פסול בהבעת סימפטיה לסבל של אזרחים פלסטיניים אבל אני אמשיך להציג כל הצגת טעויות עובדתיות, השמטות ומוסר כפול, השוואות זדוניות ונתונים מניפולטיביים. וגראהם ימשיך לחסום כל אחד שמעצבן אותו״.  

"הגחכת" דמויות בולטות בנרטיב האנטי-ישראלי

ההרצאה המקוונת בה הופיע פישר ובה גם הציגה קצינה בדרגת סרן מדובר צה״ל הופצה בקבוצת וואסטאפ על ידי קרן J-Ventures  של עודד חרמוני, והשתתפה בה גם בת שבע משה, מנהלת וויקס ישראל. 

פישר ספג ביקורת בבלוג כאילו הוא חושף טקטיקות חדשות ל״הגחכת״ דמויות בולטות בנרטיב האנטי ישראלי, על כך השיב כי ״הגחכה וביקורת עוברת כאשר שונאי ישראל מפריחים הצהרות שמגלות חוסר עקביות, אי הבנת החומר או כשל מוסרי. ביקרתי כמה דמויות בולטות מכיוון שהם המשיכו לתקוף את ישראל מבלי להזכיר או לגנות את הטבח שגרם לכל זה. זהו כשל מוסרי ואני אמשיך לנהוג כך שוב ושוב. רק מפריחי תאוריות קונספירציה יתארו זאת כ״מאמץ מתואם״ על מנת לדכא קולות פלסטיניים״.  

במהלך החודשיים מאז הטבח בעוטף עזה, שילבו ידיים חברות ענק כמו וויקס, מאנדיי ופייבר, לצד בכירי המשקיעים דוגמת אדם פישר, טל מורגנשטרן, גילי רענן, ניר סבתו ואורן סימניאן, ובשיתוף עם כמה נספחי מסחר, עובדי משרדי ממשלה בחו״ל ומשפיענים ייצגו את הנרטיב הישראלי ברשתות החברתיות. האחראים על הפעילות הזו, שנחשפו כבכיכול בכתבת ה״תחקיר״, אינם מסתירים אותה - הם רואים בה את מעט המאמץ שהם יכולים לעשות על מנת להלחם במלחמת המידע שנוטה לרעת ישראל בלאו הכי בשל האלגוריתם שעומד בבסיסן של הרשתות החברתיות הנוטה לתת משקל יתר לרוב הסטטיסטי ולעמדות יוצאות דופן המעוררות תגובות קיצוניות.