ארה"ב: 87% מחיילי צבא רוסיה נהרגו או נפצעו מתחילת הפלישה לאוקראינה

המודיעין האמריקאי מעריך כי כ־315 אלף חיילים רוסים נהרגו או נפצעו מאז תחילת הפלישה לאוקראינה בפברואר 2022 • גורמים רשמיים ברוסיה מסרו כי ההערכות המערביות "מוגזמות מאוד", ועם זאת פוטין הורה לאחרונה להגדיל את צבאו באופן רשמי, כך שרוסיה אינה יכולה להתכחש למחסור בכוח־האדם בחזית

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בבסיס אימונים
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בבסיס אימונים

המודיעין האמריקאי מעריך כי לא פחות מ־315 אלף חיילים רוסים, המהווים 87% מכוח־האדם של צבא רוסיה, נהרגו או נפצעו מאז תחילת הפלישה לאוקראינה בפברואר 2022 - כך עולה מדוח אשר הוגש לקונגרס, שהציף גורם המעורה בפרטים בפני סוכנות הידיעות רויטרס ו-CNN. 

פוטין הורה על הגדלת הצבא והלאמת נמל תעופה 
השיבה האלימה הביתה של אסירים רוסים ששוחררו כדי להילחם באוקראינה 
חיילים אוקראינים עייפים נלחמים כדי לעצור את ההתקפה הרוסית: "הם באים כמו זומבים"

את הפלישה פתח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם 360 אלף לוחמים, ואט־אט איבד חיילים רבים עד היום - בזמן שמספר ההרוגים באוקראינה, לפי "ניו יורק טיימס", עומד על כ־70 אלף. בעקבות כך, מוסקבה החליטה לשחרר מהכלא אסירים - בתמורה להתחייבות כי בתום שירותם הם ישוחררו. רובם נהרגים בשדה הקרב, כיוון ששולחים אותם למשימות שהסיכויים לשרוד בהן קלושים.

לצד כוח־האדם, כך לפי הדוח, איבדה רוסיה 1,300 כלים משוריינים, מה שהשיב לשדה הקרב טנקים מסוג T62 שיוצרו בשנת 1970. המשמעות היא שמבחינת אמצעים מבצעיים, רוסיה חזרה כ־18 שנה אחורה. לצורך ההשוואה, הייצור של מרכבה סימן 4 שמשרתת את מרבית כוחות השריון הישראליים, רק החל בשנת 2003. 

שגרירות רוסיה בארה"ב ומשרד ההגנה במוסקבה לא הגיבו לדיווח, אבל גורמים רשמיים ברוסיה מסרו לרויטרס כי ההערכות המערביות "הן מוגזמות מאוד". מנגד, העובדות מדברות בעד עצמן: פוטין הורה לפני כשבוע וחצי להגדיל את צבאו באופן רשמי. כלומר, רוסיה לא יכולה להתכחש למחסור בכוח־האדם בחזית. 

צו להגדלת היקף כוחות הביטחון

מבחינת מספרים, נשיא רוסיה חתם על צו להגדלת היקף כוחות הביטחון במדינה, שיצמחו ל־2.2 מיליון איש, כשמתוכם 1.32 מיליון חיילים. בזווית הצבאית, מספר החיילים יגדל ב-170 אלף (עלייה של כ־15%), כך לפי הודעת משרד ההגנה במוסקבה.

מדובר בצעד אחד מתוך תוכנית שאישר נשיא רוסיה כבר בשנה שעברה להגדלת מספר החיילים ל־1.5 מיליון, עד לשנת 2026. הצעד הזה, לדברי משרד ההגנה הרוסי, נובע מהמלחמה באוקראינה "והתפשטות נאט"ו".

נשיא רוסיה לשעבר וסגן יו"ר המועצה לביטחון לאומי כיום, דמיטרי מדבדב, הוסיף כי יותר מ-452 אלף חיילים גויסו השנה בחוזה לצבא הרוסי מ־1 בינואר ועד 1 בדצמבר.