מה צפוי בשווקים ב-2024? התחזיות האופטימיות, וגם בית ההשקעות הפסימי במיוחד

אלו תחזיות האנליסטים לשנה הקרוב: רובם מעריכים כי השווקים יעלו באחוז חד-ספרתי נמוך • בניגוד למגמה, בנק ג'יי.פי מורגן הוא הפסימי ביותר, ומעריך כי השוק יירד ב-11%

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer
בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

משפט שמיוחס לנילס בוהר, הפיזיקאי היהודי-דני, חתן פרס נובל, אומר שקשה לתת תחזיות, במיוחד לגבי העתיד. והאנליסטים אומנם טעו בשנתיים האחרונות, וצריך לקחת את התחזיות שלהם בעירבון מוגבל. ובכל זאת, בשנה הקרובה רובם מעריכים שהשווקים יעלו, באחוז חד-ספרתי נמוך.

וול סטריט מגרדת את השיא, וזה ממש לא מה שצפו התחזיות

למעשה, אם סוכמים את תחזיות האנליסטים מגיעים לכך שהם צופים עלייה של כ-1% בלבד במדד S&P 500, לרמה של 4,800 נקודות. ברקע לדברים יעמדו החלטות הריבית של הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקאי, שישפיעו על רווחיות החברות, וממילא על התמחור שלהן.

עוד נושאים רלוונטיים לשווקים הם הבחירות לנשיאות ארה"ב שיתקיימו בשנה הקרובה, וזאת לצד האירועים הגיאו-פוליטיים: מלחמת חרבות ברזל ומלחמת רוסיה-אוקראינה.

בנק אוף אמריקה ודויטשה בנק אופטימיים, וצופים עלייה של 6%-8%. האופטימיים ביותר הם Capital Economics, שנותנים מחיר יעד של 5,500 נקודות, עלייה של 17% במדד.

ג'יי.פי מורגן עם התחזית הפסימית ביותר

מנגד, בנק ג'יי.פי מורגן הוא הפסימי ביותר, ומעריך שהשוק יירד ב-11% לרמה של 4,200 נקודות. מורגן סטנלי ממשיך להיות פסימי גם, וצופה ירידה של 4% לרמה של 4,500 נקודות.

הבנקים UBS, וולס פארגו, גולדמן זאקס וברקליס מדברים על יציבות ובסוסיטה ז'נרל מעריכים שהשוק יגיע ל-4,750 עד אמצע השנה, ואז ייפול בחדות ל-4,200 נקודות, ירידה של 12% שתהווה לדעתם נקודת קנייה.

פסימיים במיוחד הם Oreana Financial Services, שם חוששים שהשוק ייפול ל-3,500 נקודות עד הרבעון השליש של שנת 2024, נפילה של 26%.

 

החשש של האנליסטים הוא מפני מה שקרה בשנת 2021. חמש המניות הגדולות ביותר במדד S&P 500 הובילו את המדד באותה שנה לעליות חדות שאם מנטרלים אותן, שאר המניות במדד ירדו ביותר מ-20%. כלומר הגדולות ביותר "סחבו" את האחרות על הכתפיים. השנה שבע הגדולות ביותר היו אחראיות לרוב התשואה.

בגולדמן זאקס עדיין נותנים עדיפות לאג"ח ממשלת ארה"ב, שנותנת תשואה של 5.5% ואפילו לפיקדון בנקאי, כשלדעתם "תקבלו תשואות קצת יותר טובות משבע המניות הטובות בוול סטריט, אבל זה לא הבדל דרמטי", והוא לא מצדיק לדעתם את הסיכון.

בג'יי.פי מורגן אומרים כי מאחר ש"הצמיחה בארה"ב צפויה להאט ל-0.7% (לעומת 2.8% ברבעון האחרון), שחיקה בחסכונות הציבור והעלאות הריבית, אנו רואים כלא-מציאותית את תחזית הצמיחה של 11% ברווחי החברות. סנטימנט תאגידי שלילי אמור להיות זרז להערכות נמוכות באופן חד בתחילת השנה הבאה".

מנגד, בדויטשה בנק אומרים, כי "אם צמיחת רווחי החברות תמשיך להתאושש כפי שאנו צופים, הערכות השווי ייתמכו היטב סביב החלק העליון של טווח התחזית שלנו, כפי שאופייני לתמחור של גידול ברווחים".

בבנק אוף אמריקה הוסיפו כי "פרמיית הסיכון במניות עשויה לרדת עוד יותר, כיוון שעברנו את האי-ודאות המאקרו-כלכלית המקסימלית. החדשות הטובות הן שאנחנו כבר מדברים על החדשות הרעות. אנחנו 'שוריים' לא בגלל הצפי שהפד יוריד את הריבית, אלא בגלל מה שהוא כבר השיג. החברות הסתגלו לריבית והאינפלציה הגבוהים יותר".

ב-Capital Economics אמרו, ש"אם ההתלהבות מבינה מלאכותית מייצרת בועה ב-S&P 500, אז אנחנו עדיין רק בשלביה המוקדמים".