בצל מתקפות החות'ים: ענקית ספנות מפסיקה את השיט דרך הים האדום

ההחלטה של מארסק היא בעלת חשיבות רבה על המסחר לאירופה, בגלל שעיקוף אפריקה - במקום שיט דרך תעלת סואץ - מוסיף כ־18 ימים למשך שרשראות האספקה • אלעד ברשאן, עמיל מכס ומשלח בינלאומי: "לא מן הנמנע שזוהי סנונית ראשונה לחברות ספנות, להמנע מנתיב השייט הזה"

המיכלית Ardmore Encounter שהותקפה ע''י החות'ים / צילום: Knut Helge Schistad/marinetraffic.com
המיכלית Ardmore Encounter שהותקפה ע''י החות'ים / צילום: Knut Helge Schistad/marinetraffic.com

ענקית הספנות הדנית מארסק, שחולשת על כ־14.8% מתוך כלל הסחר העולמי במכולות, הודיעה היום (ו') כי בשל מתקפות החות'ים היא החליטה להפסיק את הנתיב בים האדום. "בעקבות התקרית עם מארסק גיברלטר אתמול ועוד מתקפה היום, הנחינו את כל ספינות מארסק שאמורות לעבור דרך באב אל־מנדב להשהות את מסלולן עד להודעה חדשה", נמסר מהחברה.

ענקית ספנות נוספת, הפג־לויד הגרמנית, הודיעה על הפסקת השיט בים האדום עד יום שני.

פרשנות | חברות הספנות מאותתות למערב: אם לא תפעלו מול החות'ים, לא יהיו לכם סחורות

רק היום הותקפו שתי הותקפו בים האדום הספינות MSC Alanya ו-MSC Palatium III, כשאוניית מכולות אחרת "אל-ג'אסרה", שנמצאת בבעלות ענקית ספנות אחרת "הפג־לויד", הייתה גם מעורבת בתקריות - אף ששטה בכיוון הנגדי לישראל - מפיראוס לסינגפור. ההחלטה של מארסק היא בעלת חשיבות רבה על המסחר לאירופה ולא רק לישראל, בגלל שעיקוף אפריקה - במקום שיט דרך תעלת סואץ - מוסיף כ־18 ימים למשך שרשראות האספקה. בד בבד, זו תחילתה של מכה כלכלית קשה עבור מצרים, שרכיב תעלת סואץ מהווה כ־2% מהתמ"ג שלה.

מארסק למעשה החמירו הודעה קודמת, שלפיה החל מ־8 בינואר יוטלו עלויות נוספות על משלוחים לישראל. היקף ההתייקרות יעמוד על 50 דולר למכולות 20 רגל, ו־100 דולר עבור מכולות בגודל 40 ו־45 רגל. "אנחנו מודאגים מאוד מההסלמה במצב הביטחוני בדרום הים האדום ובמפרץ עדן", הסבירו במארסק. "ההתקפות האחרונות על אוניות מסחריות באזור מדאיגות ומהוות איום משמעותי על שלומם וביטחונם של יורדי הים".

"ההחלטה של מארסק היום שלא לעבור יותר בים האדום, היא החלטה דרמטית, שתשפיע על כלל הסחר העולמי הימי", מסר אלעד ברשאן, עמיל מכס ומשלח בינלאומי, מייסד-שותף SlickChain, פלטפורמה לשילוח דיגיטלי בינ"ל של רכבים . "לא מן הנמנע שזוהי סנונית ראשונה לבחירת חברות ספנות נוספות שלא לקחת סיכון, ולהמנע משימוש בנתיב השיט מהחשובים בעולם, שבימים אלה קיים בו איום על חופש השיט הבינלאומי".

ברשאן מוסיף כי "מצב זה מחזיר אותנו 150 שנים אחורה, לתקופה שלפני חפירת תעלת סואץ. מהחלטה זו עולה, כי כבר עתה ברור שהנזק לזרימת הסחר הבינלאומי מהמזרח הרחוק לשווקי אירופה ומזרח ארה"ב יהווה משבר כלכלי בינלאומי חמור, כזה שמדינות העולם חייבות לתת עליו את הדעת".

מרכז הסכנה: מיצר באב אל-מנדב

נזכיר כי עיקר סכנת התקיפות של החות'ים היא צפונית למיצר באב אל־מנדב, השער בין הים האדום לבין מפרץ עדן - ומשם לאוקיאנוס ההודי. באב אל-מנדב הוא נקודה חשובה בשיט בין תעלת סואץ לבין מיצר הורמוז, שניים מחמשת נתיבי השיט העמוסים בתבל. בתעלת סואץ עובר 12% מכלל הסחר העולמי ו־30% מתנועת המכולות הבינלאומית, במיצר הורמוז עוברים 21 מיליון חביות נפט ביום. בים האדום עצמו נעים כ־14% מהסחר הימי העולמי.

כלומר, כ-30 אלף ספינות בשנה שלא באמת יכולות להתחמק מהחות'ים באזור באב אל-מנדב, שבו לבדו עוברים יותר מ-50 מיליון טונות תבואה ו-6.2 מיליון חביות נפט ביום. לצורך ההשוואה, כלל ההפקה של קרטל אופ"ק+ עמד בשנת 2022 על 45.2 מיליון חביות ביום. רוחבו של הים האדום הוא אמנם כ-200 ק"מ, אבל באב אל-מנדב, שנמצא בין תימן לג'יבוטי, הוא ברוחב של פחות מ920 ק"מ. לכן, לאוניות קשה מאוד להתחמק מהחות'ים בדרכם לתעלת סואץ או ממנה.