מטילי פטריוט ועד אמא בת 40 והרובה העתיק שלה: מערכות ההגנה האווירית של אוקראינה

ההגנה נגד איומים אוויריים גדלה בחשיבותה בכל העולם, והפכה את אוקראינה לשדה ניסויים למערכות הגנה אווירית

מערכות הגנה אוויריות אוקראיניות פועלות בשמי קייב אל מול רחפנים מתאבדים מרוסיה / צילום: ap, Evgeniy Maloletka
מערכות הגנה אוויריות אוקראיניות פועלות בשמי קייב אל מול רחפנים מתאבדים מרוסיה / צילום: ap, Evgeniy Maloletka

בחורף הזה, אמצעי ההגנה של אוקראינה נגד טילים ורחפנים רוסיים נעים בין מערכות פטריוט אמריקאיות במאות מיליוני דולרים לבין סביטלנה רודה, אמא לשני ילדים, בת 40 ובעלת רובה סער.

רוסיה החלה בהפצצה צפויה מראש של תשתיות אוקראיניות, וחוזרת על מעשים שעשתה בחורף שעבר שהובילו להפסקות חשמל מסיביות ושיטחו שכונות שלמות.

פרשנות | שנת 2024 תעצב את העולם שנים קדימה, האם מלחמה עולמית בפתח ואיך טראמפ קשור לזה?
בלבנון מעריכים: זה מה שישראל רוצה להשיג מול חיזבאללה
מאיימות על אסדות הגז: מי הן המיליציות הפרו־איראניות בעיראק?

כעת אוקראינה משתמשת בכל שכבות ההגנה האווירית שלה, שילוב של מערכות מהתקופה הסובייטית וציוד מערבי משוכלל שיכולים ליירט את הטילים הטובים ביותר של הרוסים, לצד מתנדבות כמו רודה ששמות בכוונת שלהן את המל"טים ארוכי הטווח שמוסקבה שולחת בעשרות.

בשבוע האחרון, שיגרה רוסיה עשרות טילים ומל"טים ארוכי טווח שפגעו באיזורים אזרחיים בכמה מהערים הגדולות ביותר באוקראינה. אוקראינה אמרה שהתקפות של רקטות, טילים ומל"טים פגעו בתשתיות ובבנייני מגורים, והרגו אזרחים.

הנשיא וולודימיר זלנסקי אמר למנהיגים מערביים שארצו זקוקה למערכות הגנה נגד טילים יותר מכלי נשק אחרים. אבל ארה"ב ובנות בריתה לא מחזיקות מלאים גדולים של המערכות האלה, שייצורן אורך לעתים שנים.

מקרה בוחן למערכות הגנה אווירית

המלחמה באוקראינה היא מקרה בוחן למערכות הגנה אווירית שנעשו בולטות ונוכחות יותר בשדה הקרב ככל שמל"טים ורחפנים קטנים הגדילו את האיום האווירי, ומדינות נוספות - וארגונים חמושים - בונים מאגרים של טילים ורקטות. השימוש המוגבר בהם גם מגדיל הזמנות מחברות הנשק המייצרות את המערכות.

"אף אחד לא אמר שהגנה אווירית תכריע את המלחמה, אבל בהיעדרה יהיה הפסד", אמר טום קרקו, מנהל פרויקט הגנת הטילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, מכון מחקר.

הגנה אווירית הייתה קריטית לאוקראינה. היא הצליחה להדוף פגיעות של טילים ומל"טים ומנעה מחיל האוויר הרוסי לעשות כרצונו בשמי אוקראינה, ובכך מנעה מהמטוסים הרוסיים לפגוע בערים ובצבא האוקראיניים כרצונם.

ביום שישי, הודיע חיל האוויר האוקראיני שהפיל שלושה מטוסי קרוב רוסיים מסוג סוחוי 34 בדרום המדינה, באחד המבצעים המוצלחים ביותר נגד כוח האוויר הרוסי מאז תחילת המלחמה.

בחורף האחרון, שיגרה רוסיה כ־1,000 טילים וכ־1,000 מל"טים לטווח רחוק לערים ולתשתיות, על פי יורי איהנט, דובר חיל האוויר האוקראיני. האוקראינים הצליחו ליירט בין 70% ל־75% מזה, אמר.

רוסיה פועלת לבניית מאגר טילים משמעותי לקראת החורף

רוסיה ממשיכה לייצר טילים למרות תחזיות שבקרוב ייגמר לה המלאי. במודיעין של צבא אוקראינה מעריכים שרוסיה מסוגלת לייצר בכל חודש כ־100 יחידות משני סוגים שונים של טילי שיוט, ארבעה טילים היפרסוניים בליסטיים מהירים במיוחד וחמישה טילים בליסטיים.

במודיעין הצבא הבריטי אמרו שחושבים שרוסיה שומרת את טילי השיוט המשוגרים מהאוויר שלה במשך כמה חודשים כדי לבנות "מאגר משמעותי" לקראת מערכה בחורף.

חוץ מפשוט להסב נזק, אומרים פקידים מערביים ואוקראיניים שמתקפת החורף של מוסקבה כנראה נועדה לגרום לקייב למצות את המאגר של טילי ההגנה האווירית שלו וכך לתת לחיל האוויר הרוסי יותר חופש לפגוע בכוחות יבשתיים.

רוסיה, שאמרה בעבר שהיא לא פוגעת באזרחים, לא הגיבה לבקשת תגובה לכתבה.

אפילו לפני המלחמה, לאוקראינה היו מאגרים טובים למדי של טילים להגנה אווירית, עם 403 מערכות יבשתיות, על פי המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים, מכון מחקר. תרומות ממדינות אחרות עכשיו העלו את המספר הזה לכ־564, על פי הערכות המכון. זה לעומת מעט יותר מ-1,600 מערכות בכל שאר מדינות אירופה גם יחד.

בין מערכות ההגנה האווירית המתוחכמות ביותר של אוקראינה גם חמש סוללות פטריוט לטווח ארוך, תוצרת RTX, שנשלחו על ידי ארה"ב, גרמניה והולנד. בידי קייב גם מערכת SAMP/T, המיוצרת על ידי חברת הטילים האירופית MBDA, ונשלחה על ידי צרפת. המערכות האירופאיות האלה מסוגלות לפגוע במטרות במרחק של כמאה קילומטר.

המערכות לטווח ארוך הן מה שאוקראינה הכי זקוקה לו, על פי פיליפ ברידלאב, גנרל בדימוס בחיל האוויר האמריקאי, שהוסיף גם שהמערב לא נתן לאוקראינה מספיק.

"ראו כמה גדולה אוקראינה ועל כמה שטח הם צריכים להגן", אמר.

רוב מערכות ההגנה האווירית המערביות של אוקראינה הן בעלות טווח בינוני של עד כ־40 ק"מ. אלה כוללות מערכות Hawk אמריקאיות, לפחות 20 מערכות Nasam שנשלחו על ידי ארה"ב, לטביה ונורבגיה ולפחות חמש מערכות גרמניות מסוג Iris-T.

מערך מפוזר של מערכות שונות

בתחום ההגנה האווירית לטווח קרוב של אוקראינה יש לפחות 50 תותחים מסוג Gepard, מקלע כבד מונחה מכ"ם, וטילים כמו סטינגרים אמריקאים וטיל Startstreak הבריטי.

קייב מפעילה גם מערכות לטווח בינוני וארוך מהתקופה הסובייטית. בעוד שכלים היו מוצלחים ברובם, מאגר הפצצות עבורם הלך ונגמר, על פי המכון למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים. זה גרם לאוקראינה ולארה"ב להמיר כמה מהמשגרים הסובייטים הישנים כך שיוכלו לירות טילים מערביים.

מערך מפוזר כזה של מערכות שונות יכול להפוך את ההגנות האוויריות של אוקראינה לפחות יעילות, כך אומרים אנליסטים. צבאות לרוב עושים אינטגרצה של ההגנה האווירית.

"אתה צריך אינטגרציה של שליטה באש, אז משהו ששולט בהכל, זה אומר שאתה יורה, או לא יורה", אמר קרקו, מנהל פרויקט הגנת הטילים.

מערכות מערביות רבות הוכחו כיעילות, וזה אפשר ליצרנים שלהן להציג את ההצלחות בשדה הקרב ולזכות בחוזים חדשים.

בספטמבר, החברה Diehl Defence מגרמניה הודיעה שמערכת Iris-T שלה יירטה כל אחד מ־110 טילי השיוט אליהם כיוונה. בינתיים, מערכת הפטריוט הורידה כמה מהטילים ההיפרסוניים של רוסיה, שמוסקבה בעבר טענה שאין אפשרות להתגונן בפניהם.

מערכות הגנה "חובבניות" שהצליחו להשמיד 18 מל"טים בלילה אחד

בעוד שכלי הנשק שבידיה של רודה בת ה-49 אינו יקר או מתוחכם, ואינו טיל מערבי לטווח ארוך - היא אחת מתוך בודדים אשר משתמשים במקלעים ארוכי קנה עם קליעים בקליבר גדול ורובי סער - ומשחקת תפקיד חשוב בהדיפת האיום האווירי מטווח קרוב יותר.

הצוותים שהתאמנו באיזורי מגוריהם מאיישים מכונות ירייה שהוצבו על בניינים גבוהים ומפטרלים בשולי העיר עם מכונות ירייה המורכבות על גבי משאיות פיקאפ, לרוב כדי ליירט רחפנים.

מוקדם יותר החודש, השמידו ההגנות האוויריות של אוקראינה 18 מל"טים בלילה אחד. רובם יורטו על ידי יחידות ניידות, כך כתב זלנסקי בפוסט ברשת טלגרם.

בערב לא מזמן מחוץ לקייב, היחידה של רודה - ששמה מריה, מילה אוקראינית לחלום - צפתה בשמיים בחיפוש אחר שאהדים, סוג של מל"ט איראני שרוסיה מפעילה שפשוט מתרסק על המטרה שלו.

הצוות עובד במשמרת של 24 שעות, לבושים אפודים מגנים וקסדות, ובמהלך המשמרת הם מקבלים זמן מנוחה. הם משתמשים באמצעי ראיית לילה, דימות תרמי וטבלטים העוקבים אחרי מסלול הרחפנים. עדיין, באחת האינדיקציות כמה חובבניות עלולות להיות ההגנות של אוקראינה בקרב האווירי הזה שהוא ברובו טכנולוגי - חברי הצוות עוקבים אחרי המטרות גם בעזרת זרקורים - בדומה להפצצות של ימי מלחמת העולם השנייה.

היחידה יורה מגוון כלי נשק מיושנים, כולל העתק מ־1933 של תותח "מקסים" בריטי.

הרוסים שינו טקטיקה

בתחילה אוקראינה נתפסה לא מוכנה על ידי ריבוי רחפני "שאהד", אבל כשההגנות האוויריות האוקראיניות השתפרו, הרוסים שינו את הטקטיקה שלהם.

"שאהד פעם היה טס בקו ישר והיום הם משנים כיוון ומגיעים מכיוונים שונים", אמר סרחיי סאס, בן 67, שופט לשעבר שעזר להרכיב את יחידת "מריה" בשלב מוקדם של המלחמה.

רוסיה החלה לצבוע את הרחפנים בשחור כי להקשות על זיהויים וכן לכסות אותם בפחם, שיכול להחזיר חלק מגלי המכ"ם, אמרו סאס ואיהנט, דובר חיל האוויר.

בצילום של הפלה מהעת האחרונה של יחידת מריה, זרקור מאיר את חלקו התחתון של רחפן שאהד לפני שהשמיים נדלקים באש צלפים מכמה תותחים. אחר כך הרחפן מתפוצץ וניתן לשמוע אנשים מריעים.

רובה הקלצ'ניקוב של רודה היה אחד הקנים שהופנו לרחפן הזה. אבל כשהרסיסים החלו ליפול הייתה חייבת להסתתר. כשהאיום חלף לא היה זמן רב לחגיגות.

"ההתלהבות היא לכמה שניות, בגלל שאתה יודע שמגיעים נוספים ואתה חייב להיות ערני", אמרה רודה.