400 אלף שקל להשמת 3 עובדים: מיזם תעסוקת העולים נגמר בכישלון

המיזם היה אמור להציע לעולים עבודה, אך בוטל • הסיבה: טענות ל"משרות לא איכותיות" וחוסר שיתוף־פעולה בין הגורמים המעורבים

נוחתים בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי
נוחתים בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

לפני כשנה, הכריזו משרד העלייה והקליטה והתאחדות התעשיינים על מיזם משותף: פיילוט להשמת עולים חדשים בתעשייה, הכולל הכשרה, השמה וליווי. הפיילוט הוגדר לשנה ותוקצב ב־400 אלף שקל (כל גוף השקיע 200 אלף שקל). הוא נולד על רקע הזרם הגובר של עולים בעקבות מלחמת רוסיה־אוקראינה והמחשבה שהם עשויים למלא לפחות חלק מהמחסור בעובדי תעשייה, שעמד אז על כ־12 אלף איש. 

כ-45 אלף איש עלו לישראל מתחילת השנה: איפה הם בחרו לגור?

במסמך שפורסם על ידי משרד העלייה והקליטה עולה כיצד הפיילוט ייצא לפועל. משרד הקליטה היה אמור לאתר מועמדים רלוונטיים, ליצור מסמך קורות חיים לכל מועמד, להעביר קורסי הכשרה מקצועית ואולפן עברית, והתאחדות התעשיינים הייתה אמורה למפות את הצרכים, לאתר מעסיקים ולהחתים אותם על מסמך שיגדיר את מחויבותם לתוכנית. הצדדים הסכימו על הקריטריונים שימדדו את הצלחת המיזם, ובהם איתור 100 משרות לפחות בתעשייה והשמת 80 עולים, שמתוכם 85% יועסקו לפחות חצי שנה.

בסופו של דבר, המיזם הסתיים בהשמת שלושה עולים בלבד וחילופי האשמות בין הצדדים.

 

הצדדים מטיחים זה בזה את האחריות על הכישלון

בהתאחדות התעשיינים טוענים שמשרד העלייה והקליטה נמנע מלשלוח להם קורות חיים ונטען בפניהם שמשרות הייצור אינן איכותיות מספיק ו"מסלילות". לטענת מנהלת מחלקת הכשרה, תעסוקה וחינוך טכנולוגי בהתאחדות, אורית רמון, לא היה שיתוף־פעולה אמיתי. "לא ברור לי למה לפסול את המשרות האלה, בואו ניתן לעולים להחליט מה הם רוצים", היא אומרת. "ההתנהלות אכזבה אותנו, נתקלנו באמירות מאוד מצערות וחוסר רצון לשתף פעולה".

מנגד, גורם בכיר במשרד העלייה והקליטה טען: "בהתאחדות הציעו בעיקר מקצועות של רצפת ייצור. לנו חשוב לבצע התאמה בין הרזומה של העולה למשרה המוצעת. הבאנו להם מהנדסת, והיא התלוננה שרצו לשים אותה בתפקיד לא מותאם לניסיון, המומחיות והרזומה שלה, אפילו לא של הנדסאית. באחד המפגשים הראשונים אמרו שלא יקרה כלום אם עולים יבואו לנקות אצלם במפעלים. מבחינתנו זה לא מקובל".

"נראה שלא רוצים עולים חדשים בתעשייה"

הפיילוט הסתיים החודש, כפי שסוכם. למרות הטעם המר, בהתאחדות התעשיינים רצו לתת לו הזדמנות נוספת, מאחר שהמלחמה בעזה החריפה את המחסור בעובדים והוא עומד כעת על 15 אלף איש. "יש פה גישה לקויה שהתעשייה לא ראויה, נראה שיש אג'נדה שלא רוצים עולים חדשים בתעשייה", אומרת רמון. מצד משרד העלייה והקליטה, נראה שהטעם מר מכדי להמשיך. "המשרד יצא לפיילוט עם התאחדות התעשיינים, המנכ"ל קיים מספר פגישות בנושא. לצערנו המיזם לא הצליח כמצופה".

מאורית רמון נמסר בתגובה לטענות משרד העלייה והקליטה כי "לצערנו, משרד הקליטה לא ביצע את החלק שלו בפיילוט, דבר הפוגע מאוד ביכולת העולים להשתלב במקצוע. באשר לאמירה המופרכת על תעשיינים שמעסיקים מהנדסים לעבודות ניקיון, זו בפירוש משוללת מציאות ולא נאמר ע"י אף חברה תעשייתית שחברה בהתאחדות, בפיילוט ושלא בפיילוט".