מלחמת הבינה המלאכותית: הניו יורק טיימס תובע את מיקרוסופט ו-OpenAI

ללא ספק מדובר בנקודת מפנה ביחסים שבין העיתונות לחברת הבינה המלאכותית OpenAI • בתביעה שהוגשה, נטען בין היתר כי השימוש בכלים אלו מונעים הגעה של קוראים לתכנים בעיתון עצמו, ובהתאמה מונעים מהעיתון הכנסות מפרסום כמו גם מרישום מנויים

התביעה מצטרפת לדיון הסוער סביב זכויות היוצרים וההוצאה לאור בעולם / צילום: Unsplash, mojahid mottakin
התביעה מצטרפת לדיון הסוער סביב זכויות היוצרים וההוצאה לאור בעולם / צילום: Unsplash, mojahid mottakin

הניו יורק טיימס הגיש תביעה היום (ד') כנגד ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט וחברת הבינה המלאכותית OpenAI, זאת בגין הפרת זכויות יוצרים לכאורה. במסגרת התביעה, טוען העיתון, כי חברות הטכנולוגיה השתמשו בתוכן שלהם ללא רשות וזאת על מנת ליצור ולפתח את מוצרי הבינה המלאכותית שלהן. התביעה כוללת גם את מוצר הדגל של חברת OpenAI, הצ'אט הפופולרי ChatGPT, כמו גם הקו-פילוט של מיקרוסופט, כך לפי הוושינגטון פוסט.

עוד במסגרת התביעה טוען העיתון כי הוא מהווה את אחד ממקורות המידע המרכזיים עליהם נשענים מוצרי הבינה המלאכותית של שתי החברות, מה שבין היתר מייצר מצב שבו השימוש בכלים של ענקיות הטכנולוגיה מונע הגעה של קוראים לתכנים בעיתון עצמו, ובהתאמה מונע מהעיתון הכנסות מפרסום כמו גם מרישום מנויים.

החרם על ראפיד הישראלית באיסלנד והחשש מהתגובה באירופה
חגיגות בר־מצווה וחיסכון ללימודים: בהייטק מגייסים 50 מיליון דולר ליתומי המלחמה

במסגרת התביעה, טוען העיתון כי הכלים של שתי החברות אומנו על מיליוני קטעים מהעיתון, מה שהופך זאת כאמור להפרת זכויות יוצרים, וכי הכלים נשענים על קטעים אלו על מנת לספק תשובות למשתמשים בכלים.

דרישה לפיצוי כספי והפסקת השימוש בתוכן

לפי הוושינגטון פוסט, התביעה מגיעה לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן מסחרי בין החברות שלא הצליח להניב עסקה, כך טוען עיתון הטיימס.

במסגרת התביעה, דורש העיתון פיצוי כספי כמו גם הפסקת השימוש בתוכן, ומחיקת התוכן הקיים במערכות השייך לעיתון. על הטענה כי הכלים משתמשים בתוכן הזמין באינטרנט ועל כן שימוש זה תקין, זאת תחת הוראה חוקית של ״שימוש הוגן״, עונה הטיימס כי ה״שימוש ההוגן״ לא חל במקרה זה בשל היכולת של הכלים הנ״ל לייצר, כמעט מילה במילה, טקסטים הזהים למאמרים המופיעים בעיתון.

התביעה של העיתון כנגד שתי החברות מצטרפת לדיון הסוער סביב זכויות היוצרים וההוצאה לאור בעולם שבו שולטת יותר ויותר בינה מלאכותית. בעוד חלק מגופי התקשורת הגדולים עלולים ליישר קו עם העיתון ולהגיש תביעות משלהם, גופים אחרים מגיעים להסכמים מסחריים עם החברות. לראייה, מספר מפרסמים כמו Associated וAxel Springer, המוציא לאור של אתרי תקשורת כגון Politico ו-Business Insider, הגיעו להסכמים מסחריים הכוללים מתן רישוי לתוכן שלהם עם OpenAI, כך לפי הוושינגטון פוסט.