הגיעו לפשרה? בוטל המשפט בין וורן באפט ורשת PTC

מיליארד דולר עמדו על הכף, אבל בסופו של דבר ביהמ"ש לא יעסוק בנושא - ב-CNBC מדווחים כי בוטלו הדיונים שעסקו במאבק המשפטי בין ברקשייר הת'אווי של וורן בפאט  ובין רשת תחנות הרענון האמריקאית PTC • במוקד הסכסוך: שיטת ניהול חשבונות וטענות לשוחד 

תחנת דלק של רשת Pilot Travel Centers (PTC)
תחנת דלק של רשת Pilot Travel Centers (PTC)

מאבק משפטי בין וורן באפט ובין רשת תחנות הרענון האמריקאית Pilot Travel Centers (PTC), שבמוקדו שיטת ניהול חשבונות, היה אמור להגיע השבוע לשיאו בבית המשפט - אך הדיונים בנושא בוטלו. לפי הדיווח ב-CNBC, המשפט, שעסק בסכום של כמיליארד דולר, היה אמור להתחיל ביום שני ולהסתיים בשלישי.

אהרן ברק יהיה השופט מטעם ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג 
תחקיר חדש חושף: האיש העשיר בעולם משתמש בקוקאין ופטריות הזיה, והמנהלים בחברות שלו מודאגים 

לא ברור מדוע המשפט התבטל והאם ענקית ההשקעות ברקשייר הת'אוויי, בראשה עומד באפט, ומשפחת הזלם, שמכרה את רוב מניות רשת תחנות הרענון PTC לבאפט, הגיעו לפשרה.

כמו כן, לא ידוע אם הביטול ישפיע על הטענות המשפטיות של ברקשייר, לפיהן איל ההשקעות האמריקאי ובן המשפחה ג'ימי הזלם ניסה לשחד עובדים שינפחו את התחזית לרווחים של PTC בטווח הקצר, כך שירווח יותר מעסקת המכירה. במסמכים שהוגשו לבית המשפט, הכחיש הזלם את ההאשמות וכינתה אותן "תיאוריה פרועה". בחודש שעבר דווח כי תובעים פדרליים במדינת ניו יורק חוקרים את הטענות הללו.

שארית העסקה תצא לפועל? 

כזכור, ג'ימי הזלם, בעלי קבוצת הפוטבול קליבלנד בראונס יחד עם אשתו די הזלם, הפך את רשת תחנות הריענון שהקים אביו, PTC, לאימפריה ואז מכר את רוב מניותיה לברקשייר. לאחר מכן שני הצדדים פתחו במאבק משפטי לגבי שיטת ניהול החשבונות הנכונה לדיווח על הרווחים של PTC. התוצאות בבית המשפט בדלאוור היו אמורות לקבוע כמה ברקשייר תצטרך לשלם להזלם על מנת לרכוש את יתר מניות החברה שבבעלותה (20%).

כחלק מהמשפט, עורכי הדין של הזלם טענו כי ברקשייר נקטה צעדים שעיוותו את הרווחיות של PTC - מה שעלול היה לפגוע בשוויה במסגרת העסקה. לעומת זאת, בברקשייר הודיעו שפעלו מתוקף זכותם.

ברקשייר רכשה את רוב מניותיה של PTC בהדרגה במשך שש שנים. אם העסקה הסופית תצא לפועל, המחיר ייקבע בהתאם לנוסחה מוסכמת בחוזה לפיה הסכום יהיה גבוה פי 10 מהרווחים של השנה הקודמת (לפני ריבית ומס - EBIT), עם מספר שינויים קלים. זו הנוסחה שהצדדים נצמדו אליה בעבר. לפיכך, לברקשייר, שרכשה עד כה 80% ממניותיה של PTC בעבור 11 מיליארד דולר, היה תמריץ לכך שמחיר העסקה יהיה כמה שיותר נמוך.

"הסכסוך מדגים את הקושי במבנים תאגידיים", אומר ג'ורדן בארי, מרצה למשפטים באוניברסיטת דרום קליפורניה. "סעיפי EBIT, כמו במקרה של PTC, אמנם יכולים להשפיע לחיוב ולעודד צמיחה, אך מצד שני מדרבנים מנהלים להגיע לרווחיות כמה שיותר גבוהה בכל מחיר; לפעמים זה עלול להגיע על חשבון דברים אחרים - וזה לא טוב". כך למשל, אומר בארי, מצב כזה עשוי לעודד חברה העומדת לרכישה לחתום על חוזים במחירים נמוכים רק כדי שייחתמו באותה שנה. "רווח, כמובן, אינו דבר שמודדים במהירות ובחדות. מדובר במבנה חשבונאי שמוכתב על ידי כללים שונים ושיטות שונות", הוא מוסיף.