ציטוטים של חברי כנסת, האשמות בהרג מכוון: דרום אפריקה הציגה את הטענות נגד ישראל

הצוות המשפטי של דרום אפריקה טען היום במשך 3 שעות והשידור מועבר בשידור חי • מחר ישראל תטען • להאג הגיעה אמש משלחת של משפחות החטופים כדי להעלות את המודעות לכך שבעזה נמצאים בשבי החמאס 136 חטופים מזה קרוב ל-100 ימים • תגובת משרד החוץ לאחר הדיון בהאג: "חזינו היום באחד ממופעי הצביעות הגדולים ביותר בהיסטוריה ובשורה של טענות חסרות בסיס ושקריות"

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, היום / צילום: ap, Patrick Post
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, היום / צילום: ap, Patrick Post

14:40: דובר משרד החוץ ליאור חייט הגיב לטיעונים של דרום אפריקה: "חזינו היום באחד ממופעי הצביעות הגדולים ביותר בהיסטוריה ובשורה של טענות חסרות בסיס ושקריות.

‏דרום אפריקה, המשמשת כזרוע המשפטית של ארגון הטרור חמאס, הציגה באופן מעוות את המציאות בעזה מאז טבח השבעה באוקטובר, תוך התעלמות מהעובדה שמחבלי החמאס חדרו לישראל, רצחו, הוציאו להורג, טבחו, אנסו וחטפו אזרחים ישראלים, רק בשל היותם ישראלים, בניסיון לבצע ג'נוסייד.

‏דרום אפריקה מבקשת לאפשר לחמאס לחזור ולבצע את פשעי המלחמה, הפשעים נגד האנושות ופשעי המין שבצעו בשבעה באוקטובר שוב ושוב כפי שהצהירו מנהיגיו. ‏נציגי החמאס בבית הדין, עורכי הדין הדרום אפריקאים, מתעלמים גם מהעובדה שהחמאס משתמש באוכלוסיה האזרחית בעזה כמגנים אנושיים ופועל מתוך בתי חולים, בתי ספר, מחסות של האו״ם, מסגדים וכנסיות בכוונה לסכן את חייהם של תושבי רצועת עזה".

14:20: נציג דרום אפריקה מנה בסוף הדיון את הבקשות לגבי הלחימה בישראל: הפסקת הלחימה בתוך עזה, דרום אפריקה ומדינת ישראל ינקטו בכל הצעדים למנוע ג'נוסייד ובהקשר לעם הפלסטינאי כקבוצה המוגנת תחת האמנה - במיוחד הרג של חברי הקבוצה, גרימת נזק גופני או מנטלי לחברים בקבוצה. בנוסף, מבקשים לאסור עקירת פלסטינים מביתם, הפסקה של מניעת מים, מזון, מחסה, דלק, ביגוד, אמצעים סניטריים והיגייניים, ציוד רפואי. בקשה נוספת היא צו כי ישראל וכל יחידה שלה לא תהיה מעורבות במעשה שהוא באופן ישיר או עקיף גורם לג'נוסייד. 

13:53: דרום אפריקה המשיכה לתקוף את ישראל על הסיוע ההומינטרי שמגיע לעזה. "על מנת למצב את הזכות לקיום, והאיום על זכויותיהם, צריך בית המשפט לקבוע שהתביעה הזאת מוגשת בתוך הקשר מסוים. מה שמתרחש בעזה כעת אינו סכסוך פשוט בין שני צדדים. ינשם מהלכים הרסניים על ידי כוח כובש, ישראל, אשר שם את הפלסטינים תחת הפרה מתמשכת של זכותם להגדרה עצמית במשך יותר מ-50 שנה. ישראל רואה את עצמה כעומדת מעל החוק". הנציג הפנה לדיווח של האו"ם כי "הכיבוש על ידי ישראל הוא הפרה בוטה של החוק הבין-לאומי ומתקיים תחת קריאות חוזרות ונשנות להפסיק זאת".

13:20: עו"ד בלין ני גרליי נציגת דרום אפריקה טענה בדיון על בסיס דברים שנקבעו באו"ם על המצב בעזה: "משבר הומניטרי, מרחץ דמים, מצב שלא היה כדוגמתו שאוכלוסייה במצור והתקפה. הביוב עולה על גדותיו, מחלות מדבקות מתפשטות. נשים יולדות בתוך הכאוס הזה. אנשים נמצאים במצב של חוסר ביטחון תזונתי שלא היה כדוגמתו. עבור ילדים 12 השבועות היו טראומטיים". 

13:00: הדיון נמשך וזוהי השעה השלישית לטיעוני דרום אפריקה. מקס דו פלסיס אחד מנציגי דרום אפריקה טען: "ישראל שמה את עצמה מעל החוק. ב-2020 האו"ם קבע שהכיבוש של ישראל מהווה הפרה של הדין הבינלאומי וקרא לישראל להפסיק. ההקשר הזה חשוב. הקהילה הבינלאומית אכזבה את הפלסטינים". עוד טען כי "גברים ילדים ונשים בגלל השתייכותם לקבוצה הם מוגנים על ידי האמנה. הזכויות הבסיסיות מופרות על ידי שורה שלעובדות ומפורטות בעתירה של דרום אפריקה. הוצגו תמונות וסרטונים קשים".

האם בית הדין יכול לכפות על ישראל לעצור את הלחימה בעזה? 
באיזה בית דין בינלאומי נתבעת ישראל על "רצח עם", ולמה זה חשוב?

12:27: סרטונים והתבטאויות שרים וח"כים

דרום אפריקה הציגה סרטונים של חיילים המביעים שמחה על הרס בתים, וציטטה את חבר הכנסת ניסים ואטורי, "קרא למחיקה של רצועת עזה מעל פני האדמה", כמו כן גם את בנימין נתניהו ואת שר הביטחון יואב גלנט שאמר כי "ישראל מטילה מצור מלא על עזה וכי לא יהיה חשמל, מים, אוכל, דלק, הכול יהיה סגור משום שישראל נלחמת כנגד חיות אדם". גם שר האנרגיה ישראל כ"ץ צוטט שקרא למניעת מים ודלק, "כך צריך לעשות לרוצחי ילדים ותינוקות".

12:15: דרום אפריקה טענה בדיון כי ישראל מפציצה את עזה במה שנחשב "למתקפת ההפצצות הגדולה ביותר במאה ה-21". נטען כי ישראל הרגה 23 אלף פלסטינים. "הפלסטינים בעזה נהרגים בבתיהם, בבתי חולים, בבתי ספר, במסגדים, בכנסיות וכאשר הם מחפשים אוכל ומים עבור בני משפחתם. אם הם לא פינו את ביתם, גם אז הם נהרגים. מאות משפחות נמחו. ישראל הרסה כ-35,000 בתים של פלסטינים והשאירה כחצי מיליון פלסטינים ללא בית אליו אפשר לשוב. 

"אין שום הוכחה לכך שישראל תקבל את האחריות לבנות את מה שהרסה. במקום זה, ההרס הוא חגיגה עבור הצבא הישראלי. החיילים מצלמים את עצמם כשהם מפוצצים בתים שלמים, אזורים שלמים והם מניפים את דגל ישראל על ההריסות. התנהלות של ישראל מחושבת ומטרתה לגרום לרעב, להתייבשות בקרב הפלסטינים.

"בעזה, אין מספיק מים לבישול, אין מספיק מים לשתייה. יש מקרים רבים של קלקולי קיבה. כל מה שלא מקבל טיפול, מחלות ותת תזונה, גורם למעגל של מוות. האלימות שישראל מבצעת כלפי נשים, תינוקות שנולדו, פעוטות וילדים ניתנת להגדרה של ג'נוסייד".

12:00: צוות ההגנה הישראלי כולל 16 עורכי דין : ד"ר טל בקר, היועץ המשפטי של משרד החוץ, פרופ' מלקום שו הבריטי, ד"ר גיל-עד נועם המשנה ליועצת המשפטים לממשלה למשפט בינלאומי, ד"ר גלית רג'ואן ממחלקת יעוץ וחקיקה במשרד המשפטים,  ד"ר עמרי סנדר ממשרד ש.הורוביץ, ד"ר כריסטופר סטייקר מומחה אוסטרלי, המשנה ליועץ המשפטי למשרד החוץ עו"ד תמר קפלן- תורג'מן, שגריר ישראל בהולנד מודי אפרים, פרופ' אייל בנבנישתי מאוניברסיטת קיימברידג', עו"ד אביגיל פריש בן אברהם ממשרד החוץ, עו"ד דניאל גרון מהמועצה לביטחון לאומי, מנהל מחלקת משפט בינלאומי במשרד החוץ עו"ד עמית הוימן, עו"ד מאיה פרוינד וסגן השגריר ירון ווקס. 

11:37: שר המשפטים של דרום אפריקה ונציג נוסף פתחו את הטיעונים. "החיים של תושבי עזה תלויים בהחלטה של בית הדין" נאמר.

6 עורכי דין שונים יציגו את הטיעונים של דרום אפריקה.

עו"ד אדילה חסין טענה: "מטרתי להפנות למעשים שהובילו לבקשה לנקיטה באמצעים". לטענתה, ישראל ביצעה מעשים העולים להגדרה של ג'נוסייד. "פלסטינים נהרגים מהתקפות ישראל. הם נתונים להרעבה ולמחלות כתוצאה מהמצור של ישראל".

11:10: נשיאת בית הדין השופטת האמריקנית ג'ואן דונהיו הציגה את השופטים שמונו על ידי דרום אפריקה וישראל - את התארים שלהם וניסיונם המקצועי, כל שופט התחייב למלא את תפקידו כשופט בנאמנות. הנשיאה הכריזה על מינוי שני השופטים לשופטים אד הוק לצורך הדיון.

כך הציגה הנשיאה את פרופ' ברק: "בעל קריירה מפוארת כפרופ' למשפטים. יש לו דוקטורט למשפטים מהאוניברסיטה העברית ושימש כדיקן הפקולטה למשפטים. היה שופט בית המשפט העליון ושימש כנשיא בית המשפט והיועץ המשפטי לממשלה. קיבל מספר תארי ד"ר לשם כבוד".

פרופ' ברק הצהיר בפני בית המשפט: "אני מכריז שאבצע את חובותיי כשופט בצורה נאמנה".

10:57: צעדת משפחות החטופים

משפחות החטופים צועדות בשעה זו ברחובות האג בדרך לבית הדין הבינלאומי לקראת הדיון שיחל בזמן הקרוב. המשפחות ואנשים שהצטרפו אליהם נושאים את תמונות החטופים המצויים בשבי החמאס מזה 97 ימים.

8:40: היום (ה') בשעה 11:00 (שעון ישראל) יחל הדיון בתביעתה של דרום אפריקה נגד פעילות ישראל ברצועת עזה בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. הצוות המשפטי של דרום אפריקה יטען במשך 3 שעות והשידור יועבר בשידור חי. ביום שישי גם ישראל תטען במשך 3 שעות. את ישראל ייצג פרופ' מלקולם שואו, מומחה יהודי בריטי למשפט בינלאומי, לצד הצוות הישראלי ממשרד המשפטים ומשרד החוץ. להאג הגיעה אמש משלחת של משפחות החטופים כדי להעלות את המודעות לכך שבעזה נמצאים בשבי החמאס 136 חטופים מזה קרוב ל-100 ימים. 

פרשנות | מדוע דרום אפריקה גוררת את ישראל להאג? טינה, שנאה ומרירות בנות 50 שנה
שאלות ותשובות | לקראת הדרמה בהאג: האם בית הדין יכול לכפות על ישראל לעצור את הלחימה בעזה?  

בשלב זה מתקיים דיון בבקשה של דרום אפריקה לנקוט באמצעים נגד ישראל ולהוציא צו ביניים להגבלת פעילותה. הדיון יתקיים בפני 17 שופטים בראשם נשיאת בית הדין השופטת האמריקנית ג'ואן דונהיו. ישראל מינתה את נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרון ברק לשופט מטעמה, במקביל למינוי שופט מטעמה של דרום אפריקה. 

דרום אפריקה טוענת כי ישראל מבצעת "רצח עם" ברצועת עזה בכך שפעולותיה הצבאיות נועדו להשמיד את הפלסטינים בעזה. נטען כי אי אספקת מזון חיוני, מים, תקופות וסיוע הומניטרי מלמדים על הכוונה לכך. בנוסף נטען להרס הנרחב, לכמות הרוגים גדולה של 21 אלף פלסטינים ולפינוי האוכלוסייה מבתיה. 

אמירות הבכירים בתביעה נגד ישראל 

פרק שלם הוקדש להתבטאויות בכירים ישראליים, המלמדים לטענת דרום אפריקה על הכוונה של ישראל, ומהווה הסתה ישירה אותה ישראל לא אוכפת. דרום אפריקה מפנה לאמירות של בכירים בישראל, חברי כנסת, עיתונאים ואנשי צבא. את הביטויים היא מגדירה ככאלו עם כוונה לרצח העם הפלסטיני. בין הגורמים שמצוטטים: ראש הממשלה, ח"כ ניסים ואטורי - "לכולנו מטרה משותפת אחת עכשיו - מחיקת רצועת עזה מעל פני האדמה", ח"כ בועז ביסמוט, ח"כ אביגדור ליברמן, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר האנרגיה ישראל כ"ץ וחברת הכנסת טלי גוטליב. 

על רקע התבטאויות אלו, ביום שלישי הוציאה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ופרקליט המדינה הודעה חריגה לפיה הם מבהירים כי "התבטאויות שיש בהן כדי לקרוא, בין היתר, לפגיעה מכוונת באזרחים בלתי מעורבים, נוגדות את המדיניות הנוהגת ועלולות להוות עבירות פליליות, לרבות עבירות הסתה". עוד הוסיפו כי "בימים אלה מצויים מספר מקרים בבחינה של גורמי אכיפת החוק, ההודעה נועדה, על פי ההערכה, להרתיע גורמים בכירים להתבטא באופן כללי כלפי האוכלוסייה בעזה".