האינפלציה בארה"ב מטפסת: מה יהיו ההשפעות על מתווה ריבית הפד?

האינפלציה בארה"ב עלתה בחודש דצמבר לקצב שנתי של 3.4%, כאשר התחזיות המוקדמות הצביעו על שיעור של 3.2% • האם האינפלציה בארה"ב תמשיך לטפס וכיצד הדבר ישפיע על מתווה הריבית של הפד?

סופרמרקט בארה''ב. האינפלציה בדצמבר הפתיעה לרעה / צילום: Associated Press, Nam Y. Huh
סופרמרקט בארה''ב. האינפלציה בדצמבר הפתיעה לרעה / צילום: Associated Press, Nam Y. Huh

נתוני האינפלציה בארה"ב לשנת 2023 התפרסמו היום (ה') והראו כי האינפלציה עלתה בחודש האחרון לשנת 2023 ל-3.4% (צפי ל-3.2%). אינפלציית הליבה ירדה, ל-3.9%, זאת לעומת נתוני נובמבר שעמדו על 4%. אך הירידה במדד הליבה הייתה מתונה לעומת צפי הכלכלנים בשוק האמריקאי, שחזו התמתנות חדה יותר ל-3.8% בקצב שנתי. מה חשבו הכלכלנים על הנתונים?

השקעה ״משעממת״ אבל כזו שעשויה לספק תשואה יפה לאורך זמן 
10 המניות המומלצות של המגזין שתחזיותיו היכו את 500 S&P 

"האיום החות'י מהווה חשש לעלייה מחודשת באינפלציה"

"נתון האינפלציה הנוכחי היה גבוה באופן בולט ביחס לציפיות השוק" מוסר יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בבנק מזרחי טפחות. "בנוסף לנתון האינפלציה הגבוה היום, עליית מחירי התובלה הימית כתוצאה מהאיום החות'י מהווה חשש נוסף לעלייה מחודשת באינפלציה האמריקאית". פנינג מדגיש כי רוב האינפלציה בארה"ב נובעת עדיין מסעיפי הדיור. בתת הקטגוריה הזו מחירי השכירות ממשיכים להיות מהותיים מאוד, ואף המשיכו לטפס בנתון הנוכחי. אך מציין ש"אנו נצפה שעליית מחירי הדיור יתחילו למצות את עצמם במדד המחירים, בהתאם לאינדיקציות של שוק הדיור האמריקאי".

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מתמקד בנתוני הליבה ומסביר כי "בחלוקה לרכיבים, ליבת אינפלציית הסחורות נותרה ללא שינוי מחודש לחודש, זאת לאחר ירידה בששת החודשים הקודמים, והירידה הנמשכת במחירי הסחורות בעולם תומכת בהמשך לחצים להתמתנות עליית המחירים ברכיב זה".

מאידך, שפריר מדגיש שליבת אינפלציית השירותים דווקא המשיכה לעלות בקצב גבוה יחסית: 0.3% תוך חודשיים, "זאת בין היתר בשל המשך עלייה חדה יחסית במחירי השכירות. בנוסף, רכיבי אינפלציה 'דביקים' כמו מחירי ביטוח הרכב והוצאות רפואיות המשיכו, גם הם, לעלות בחודש דצמבר בחדות יחסית".

בשוק האמריקאי קיוו כי הנתונים יתנו את החותמת הסופית לבנק הפדרלי, ותקדם את ההקלות המוניטריות במשק המתקרר. העלייה המפתיעה היום בנתוני האינפלציה יכולה להביא לפסימיות נוספת בצפי הכלכלנים להורדת הריבית בהמשך השנה, כאשר לפני המדד, התחזית לתחילת מתווה הפחות הריבית של הפד תמחרה הסתברות של 65% שהפד יוריד את הריבית כבר בחודש מרץ הקרוב, זאת לעומת 100% בשבוע שעבר.

שפריר מציין שפרסום המדד כמעט ולא השפיע על תחזיות השוק לרמת הריבית בחודש מרץ ובשנה הקרובה, שכן ליבת האינפלצייה ממשיכה להמתמן- "השווקים ממשיכים לתמחר הורדת ריבית בחודש מרץ בהסתברות גבוהה יחסית, של כ- 65% והורדת ריבית מצטברת של כ-1.4% בשנה הקרובה".

החלטת הריבית הבאה, הצפויה להתקיים בסוף ינואר, לא אמורה להיות דרמטית, אך השווקים ישימו לב לדברי יו"ר הפד, ג'רום פאוול, שיבהיר את תמונת הכלכלה כפי שרואים אותה בכירי הבנק וכיצד הנתונים הללו משפיעים על מתווה הריבית העתידי.